۶ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 25 Mar
#
#
اخبار اقتصادی بورس

بحران جاده‌ای به نفع حمل ریلی تمام شد!

بحران جاده‌ای به نفع حمل ریلی تمام شد!
کد: 19741   تاریخ انتشار :۱۵ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۱۰

چند روز قبل دولت ترکمنستان در اقدامی یک جانبه که هیچ توضیحی درباره دلایل آن مطرح نشد ناگهان تصمیم گرفت برای کامیون‌های ایرانی که قصد عبور از خاک این کشور را دارند عوارضی جدید تعیین کند. عوارضی که هرچند اوضاع را در جاده‌ها برهم ریخته، اما به نظر می‌رسد لااقل برای حوزه ریلی نتیجه‌ای مثبت به همراه داشته است.

    به گزارش TSEpress  و به نقل از ایسنا، در کنار مرز زمینی باجگیران و مرز لطف آباد که به عنوان محورهای اصلی جابه‌جایی مسافر و کالا میان ایران و ترکمنستان شناخته می‌شود، پس از راه‌اندازی خط ریلی اینچه‌برون به کشور از طریق دو مرز متفاوت از طریق ریل نیز به یکدیگر متصل شده‌اند.

مرز سرخس که در طول سال‌های گذشته به عنوان یکی از تنها مرزهای ریلی مشترک ایران با کشورهای خارچی فعال بوده در طول این سال‌ها نیز توانسته بخش قابل توجهی از مراودات ریلی با ترکمنستان را مدیریت کند و در کنار آن خط آهن اینچه‌برون نیز که ایران را به قزاقستان و سپس چین متصل می‌کند از نظر امکانات بالقوه شرایط بسیار مطلوبی دارد.

در چنین اوضاعی وقتی فضا در جاده‌ها برهم می‌ریزد و مذاکرات برای حل کردن آنها نیز پاسخگو نیست، قطعا شرایط به نفع خطوط ریلی تمام خواهد شد.

مدیر عامل شرکت راه‌آهن اعلام کرده در طول مدتی که از اتخاذ سیاست‌های جدید ترکمنستان در ترانزیت جاده‌ای می‌گذرد، به‌طور روزانه ۲۰ تا ۳۰ تقاضای جدید حمل کانتینرهای اقتصادی به خطوط ریلی افزایش یافته و ما به دنبال آنیم که با مدیریت شرایط تمام تقاضاهای موجود در این عرصه را مدیریت کنیم.

هرچند با توجه به ظرفیت بسیار بالای خط اینچه‌برون و توانایی که این مسیر در قلمدادشدن به عنوان محور ترانزیتی منطقه دارد، هنوز افزایش تقاضا در این سطح محدود پاسخگوی سرمایه‌گذاری صورت گرفته نیست، اما صرف استفاده به موقع از این اتفاق می‌تواند راه‌آهن را لااقل یک گام به جلو ببرد.

براساس آمارهایی که وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده از سال ۱۳۹۲ تاکنون پس از درجا زدن ترانزیتی راه‌آهن امکان آن به وجود آمده که بار دیگر شرایط صعودی شود و سهم راه‌آهن در جابه‌جایی بار به طور قابل توجهی افزایش یابد، اتفاقی که در صورت تداوم می‌تواند یکی از اصلی‌ترین اهداف کلان ترانزیتی کلان در کاهش نقش جاده و افزایش سهم راه‌آهن را محقق کند.

حمل و نقل   حمل و نقل ریلی   

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70

Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (0) in /home/tsepress/public_html/wp-includes/functions.php on line 5219