۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 19 Apr
#
#
اخبار اقتصادی بورس

برترین و بدترین شرکتهای بورسی در شفافیت اطلاع رسانی

برترین و بدترین شرکتهای بورسی در شفافیت اطلاع رسانی
کد: 17466   تاریخ انتشار :۱۸ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۱۵

رتبه‌بندی شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران، براساس امتیاز کیفیت افشا و اطلاع‌رسانی برای دوره دوازده‌ ماهه منتهی به پایان اسفند ماه 94 اعلام شد.

    به گزارش  TSEpress  و به نقل از فارس،  تازه‌ترین اطلاعات دریافتی از اداره نظارت بر ناشران بورسی سازمان بورس و اوراق بهادار حاکی از انتشار رتبه بندی شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران، براساس امتیاز کیفیت افشا و اطلاع‌رسانی برای دوره 12 ماه منتهی به پایان اسفند ماه 94دارد.

سازمان بورس معیار و امتیاز رتبه بندی کلیه شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار را براساس وضعیت اطلاع‌رسانی آن‌ها از نظر قابلیت اتکاء و به‌موقع بودن ارسال اطلاعات محاسبه کرده است.

بر این اساس در این گزارش، معیار به ‌موقع بودن بر اساس زمان ارسال اطلاعات توسط شرکت از جمله پیش‌بینی‌ درآمد هر سهم، صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای حسابرسی‌نشده، صورت وضعیت پرتفوی، اظهارنظرهای حسابرس نسبت به پیش بینی درآمد هر سهم اولیه و شش‌ماهه و صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای شش ماهه، صورت‌های مالی حسابرسی‌نشده و شده پایان دوره مالی و برنامه ‌زمان‌بندی پرداخت سود سهامداران در مقاطع تعیین‌شده در دستورالعمل افشای اطلاعات و با لحاظ نمودن میزان تاخیر در ارسال اطلاعات، مورد محاسبه قرار گرفته است.

به گزارش فارس؛میزان نوسانات و تغییرات در پیش‌بینی‌های ارسالی شرکت های بورسی و هم‌چنین تفاوت‌های میان مبالغ پیش‌بینی شده و عملکرد واقعی حسابرسی شده معیار قابلیت اتکاء در این محاسبات بوده است.

سازمان بورس اعلام کرده از آن‌جا که شرکت‌های سرمایه‌گذاری براساس دستورالعمل‌های جدید، ملزم به ارائه پیش‌بینی درآمد هر سهم نیست، لذا امتیاز مربوط به این شرکت ها به طور جداگانه مورد محاسبه قرار گرفته و اطلاعات مقایسه‌ای مربوط به این شرکت‌ها تنها نسبت به سایر شرکت‌های سرمایه‌گذاری‌ ارائه شده ‌است.

به گزارش فارس، از میان 298 شرکت مورد بررسی رتبه های اول تا سوم از لحاظ به موقع بودن و قابلیت اتکاء اطلاعات ارسالی به لابراتورهای سینا، فرآورده های تزریقی ایران و موتورسازان تراکتور سازی ایران اختصاص یافته است.

 شرکت های داروسازی امین، رینگ سازی مشهد، بانک انصار، معدنی املاح ایران، باما، گروه سرمایه گذاری مسکن و صنایع پتروشیمی کرمانشاه رتبه های چهارم تا دهم را به نام خود ثبت کردند.

از سوی دیگر شرکت های کاشی اصفهان، پالایش نفت تبریز، پارس الکتریک، پالایش نفت بندرعباس، پالایش نفت اصفهان، بانک پارسیان، تولیدی لنت ترمز ایران، پارس پامچال، پست بانک ایران و سیمان کارون به ترتیب پایین ترین رتبه بندی به لحاظ کیفیت شفافیت اطلاع رسانی به خود اختصاص داده اند.

همچنین از شرکت های هلدینگ مجموعه هایی همچون گروه سرمایه گذاری مسکن، سرمایه گذاری سایپا، گروه دارویی سبحان، سرمایه گذاری صنعت نفت و سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی رتبه های اول تا پنجم را به خود اختصاص دادند.

این در حالی است که در میان شرکت های سرمایه گذاری مورد بررسی، شرکت های سرمایه گذاری پردیس، سرمایه گذاری بهمن، سرمایه گذاری توسعه ملی، سرمایه گذاری سپه و سرمایه گذاری نیرو رتبه نخست تا پنجم را از آن خود کردند.

 

بازار سرمایه   بورس تهران   

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70