۶ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 25 Mar
#
#
اخبار اقتصادی بورس

برداشت پول از حساب مشتریان بدون اطلاع قبلی،پاسخ روابط عمومی بانک ملی ایران

برداشت پول از حساب مشتریان بدون اطلاع قبلی،پاسخ روابط عمومی بانک ملی ایران
کد: 5395   تاریخ انتشار :۸ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۱۸

بانک ملی، آبونمان ساپتا:50.000، این پیامک امروز(جمعه)، یکی از پرحاشیه ترین موضوعات این هفته بعد از افزایش نرخ حامل های انرژی بود. کسر 5 هزار تومان از حساب مشتریان بانک ملی که اگرچه برای اکثر مشتریان مبلغ قابل اعتنایی نیست اما ناراحتی آنها را از آن بابت برانگیخته که چرا بدون اطلاع قبلی این اتفاق در نظام بانکداری کشور رخ داده است.
به گزارش TSEpress    به نقل از اقتصادنیوز، در نظام بانکداری خدمات همراه با هزینه های متفاوتی ارائه می شود که تماما به تایید بانک مرکزی رسیده است. در برخی از این خدمات از جمله دریافت کارمزد ارسال پیامک تراکنش حساب، بانک مرکزی برای آن که فضای رقابتی در بین بانک ها وجود داشته باشد کارمزد را یکسان اعلام نکرده و حق انتخاب را برای بانک ها در رابطه با جذب مشتری باز گذاشته است. تا چندی قبل پیامک های ارسالی در مورد تراکنش حساب مشتریان مشمول دریافت هزینه نبود و بانک ها هزینه ارسال را از حساب خود به اپراتورها می پرداختند. با این حال مساله دریافت کارمزد اکنون به مساله ای جدی برای  مدیران نظام بانکی بدل شده است و اغلب آنها معتقدند که نظام بانکداری کشور باید به سمت کارمزد محوری حرکت کند. یکی از معاونان بانک ملی قبل از آغاز سال جاری در گفت و گو با یکی از خبرگزاری ها هزینه 10 هزار تومانی را برای ارسال پیامک تراکنش ها پیش بینی کرده بود. در نهایت امروز (جمعه) در حالی پیامک کسر 5 هزار تومانی به صاحبان حساب های بانک ملی ارسال شده است که مشتریان اطلاعی از این موضوع نداشتند و البته در روز تعطیل امکان دسترسی به بانک را ندارند. بعد از ارسال این پیامک ها، فضایی منفی در شبکه های اجتماعی نسبت به این تصمیم بانک ملی ایجاد شد تا جایی که حتی برخی اظهار نظرها بانک ملی را متهم به انجام کاری خلاف قانون کردند. این تصمیم بانک ملی چه درست و چه غلط، تصور مشتریان بی خبر از همه جا را دچار تغییر کرد. در فضای مجازی در کنار اعلام نارضایتی برخی مشتریان بانک ملی، برخی پیام ها مبنی بر این که این بانک در سایت خود اعلام کرده است که هزینه ارسال پیامک از حساب مشتری کسر خواهد شد، وجود دارد، اما در سایت بانک ملی، حداقل در صفحه اصلی آن،  خبری از این موضوع نیست. این رفتار بانک ملی در حالی رخ داده است که بانک ها برای دریافت کارمزد ارسال پیامک، رفتار متفاوتی در پیش گرفته اند. به طور مثال بانک پارسیان ارسال پیامک های مربوط به تراکنش های کمتر از 30 هزار تومان را غیرفعال کرده است، از سوی دیگر  بانک سینا سالانه برای ارسال پیامک تراکنش 2 هزار تومان دریافت می کند که با ارسال پیامک این مطلب را به مشتری اعلام می کند و نظر آن را جویا می شود، همچنین بانک ملت ارسال پیامک تراکنش برداشت را رایگان و برای ارسال پیامک تراکنش واریز سالانه 10 هزار تومان دریافت می کند که تمام این ها کاملا اختیاری برای مشتری قرار داده شده است.
در این رابطه یک مشتری بانک ملی در گفت و گو با اقتصادنیوز، برداشت 5 هزار تومان از حساب خود را کاری خلاف شرع و قانون دانست و گفت: 5 هزار تومان مبلغی برای مشتریان نیست اما اخلاق ایجاب می کند که بانک این کار را از قبل اعلام می کرد. او ادامه داد: اگر بانک این کار را از قبل اعلام می کرد مطمئنا خیلی از افراد خدمات پیامکی خود را حذف می کردند و بانک به درآمد فعلی دست پیدا نمی کرد. وی خاطرنشان کرد: در گذشته پول افراد درون بانک ها نبود و اکثرا در خانه ها نگهداری می شد اما با ظهور کارت های بانکی تمام پول افراد درون بانک ها مانده است حال با این تفاسیر بانک ها هر کاری که می خواهند با پول مردم انجام می دهند. در فضای مجازی صحبت هایی از برداشت های بیشتر نیز وجود دارد که برخی افراد مدعی هستند به جای 5 هزار تومان، این مبلغ دو بار، یعنی 10هزار تومان، از حساب آنها کسر شده است و بانک این برداشت ها را با ارسال پیامک برداشت اعلام کرده است. همچنین در فضای مجازی اعلام می شود که بانک ملی در اوایل فصل پاییز نیز 5 هزار تومان دیگر کسر خواهد کرد که مجموع این دو مبلغ پیش بینی معاون بانک ملی مبنی بر هزینه 10 هزار تومانی ارسال پیامک را محقق می کند. فردی جوان در گفت و گو با اقتصاد نیوز، بیان کرد: حال که 5 هزار تومان از حساب من کسر شده جای سوال دارد که روز آینده با حضور در شعب و قطع این خدمت بانک ملی آیا هزینه کسر شده به حساب من بازخواهد گشت یا خیر؟ در این رابطه بهاالدین حسینی هاشمی در گفت و گو با اقتصادنیوز، گفت: کارمزد طبق  تعرفه بانک مرکزی است و بانک زمانی که خدمتی ارائه می دهد می تواند هزینه آن را از حساب مشتری کسر کند. او در پاسخ به این سوال مبنی بر این که مشتری هیچ اطلاعی از موضوع کسر هزینه نداشته است آیا این کار بانک درست است، بیان کرد: در یافت هزینه از سوی بانک ها به ازای ارائه خدمات منع قانونی ندارد و هزینه خدمات هیچگاه به طور رسانه ای اعلام نمی شود و بانک ها تنها در شعب خود دریافت اینگونه هزینه ها را اعلام می کنند.
جوابیه بانک ملی
به گزارش TSEpress    به نقل از اقتصاد نیوز به نقل از سایت بانک ملی، با توجه به کسر مبلغ 50000 ریال تحت عنوان آبونمان ساپتا از حساب برخی از مشتریان دریافت کننده سرویس پیامکی بانک ملی ایران در چند روز اخیر، جهت آگاهی مشتریان و تنویر افکار عمومی درخصوص جزئیات و نحوه کسر مبلغ یادشده مواردی به شرح ذیل اعلام می گردد: مبلغ مزبور از حساب مشتریانی کسر گردیده است که بر اساس اطلاع رسانی قبلی که طی چندین نوبت از طریق رسانه های ارتباطی مختلف اعم از ارسال پیامک – سایت بانک و جراید کثیرالانتشار صورت گرفته بود ، در بازه زمانی تعریف شده انصراف خود را از دریافت این سرویس اعلام ننموده و تمایل به دریافت پیامک برای تمامی عملیات بانکی خود را کما فی السابق داشته اند . بانک ملی ایران در سال 1393 مبلغ 24 میلیارد تومان هزینه ارسال پیامک به اپراتورها پرداخت نموده و این مبلغ برای سال 1394 حدود 50 میلیارد تومان برآورد گردیده است که بدلیل هزینه بالای این خدمت جهت برقرار ماندن آن و برخورداری مشتریان بانک از این سرویس، تصمیم گرفته شد مشابه تعدادی از بانکها ، این سرویس در دو سطح عمومی و ویژه دسته بندی و سرویس عمومی بصورت رایگان به مشتریان ارائه گردیده و برای سرویس ویژه که شامل ارسال پیامک برای تمامی عملیات بانکی مشتریان می باشد، آبونمان سالانه به مبلغ 100000 ریال در دو نوبت ( هر نوبت 50000 ریال) اخذ گردد. بر همین اساس از ابتدای سال جاری الزام پرداخت آبونمان سالانه برای دریافت خدمت ویژه ساپتا، طی چندین نوبت اطلاع رسانی گردیده و بازه زمانی مشخصی جهت اعلام انصراف از دریافت خدمت و عدم کسر آبونمان سالانه برای مشتریان در نظر گرفته شد که در دوره یاده شده 49600 نفر از مشتریان خدمت انصراف خود را اعلام نمودند و خدمات ویژه ارسال پیامک برای آنها غیر فعال گردیده و از این پس فقط عملیات برداشت با مبالغ با اهمیت برای آنها ارسال می گردد. شایان ذکر است با توجه به امکان عدم اطلاع برخی از مشتریان از تغییر نحوه ارائه این خدمت ، مشتریانی که تا پایان خرداد ماه سال جاری اقدام به انصراف از خدمت مزبور نمایند مبلغ آبونمان کسر شده (50000 ریال ) به حساب آنان برگشت داده خواهدشد. بدیهی است این اقدام درجهت ایجاد امکان برای بانک ملی جهت توسعه فعالیتهای بانکداری الکترونیکی و موبایل بانک برای مشتریان عزیزمی باشد.

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70

Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (0) in /home/tsepress/public_html/wp-includes/functions.php on line 5219