۶ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 25 Mar
#
#
اخبار اقتصادی بورس

برندسازی؛ ضرورت نه انتخاب

برندسازی؛ ضرورت نه انتخاب
کد: 4809   تاریخ انتشار :۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۱۰

حضور در بازارهای جهانی مستلزم داشتن کیفیت و قیمت مناسب است، اما تداوم حضور ،در سایه داشتن برند برتر میسر می‌شود، برند سرمایه‌ای برای سازمان تولیدکننده است که علاوه بر ارزش‌آفرینی سبب نفوذ و ماندگاری آن در بازارهای هدف می‌شود.

   به گزارش TSEpress   به نقل از  خبرگزاری خانه ملت؛داشتن یک برند قوی کمکی است به کالاها تا خود ر ا در بازار متمایز نشان دهند و توانایی اقناع نیازهای مشتریان را به صورت منحصر به فرد داشته باشند. با افزایش رقابت در اقتصاد جهانی، ساختن یک برند، یک انتخاب نبوده، بلکه ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است که در صورت اجرا نکردن باید شاهد قبضه شدن بازارهای داخل توسط واردات و از رونق افتادن صادرات باشیم.

از پیامدهای نبود برند آن است که مفهوم رقابت، کاربرد خود را در زمینه ارتقای کیفیت از دست می‌دهد، چرا که یکی از پایه‌های رقابت همان افزایش کیفیت است که از طریق برند ایجاد می‌شود.

اکنون در میان چالش های روبروی صادرات، نبود برند به عنوان یک چالش اصلی مطرح است برای نمونه در حیطه اقلام صادراتی همچون زعفران، خاویار، پسته و فرش کشورمان فاقد برند بوده و تنها با نام ایران صادر می‌شود به ناچار زمانی که برای یک نمونه صادراتی مشکلی پپدا شود. بقیه از گزند در امان نمی‌مانند؛ در این زمان، انگشت اتهام تنها به سمت یک شرکت یا صادرکننده خاص نیست، بلکه اعتبار کل محصول ایران به آسانی زیر سوال می‌رود و در یک کلام خطای یکی به پای همه نوشته می‌شود.

نتیجه آنکه نه تنها همه امیدها برای صادرات این محصولات ارزشمند به باد فنا می‌رود که دولت نیز برای مدتی یا حتی سال‌ها از درآمد ارزی حاصل از صدورکالا بی‌نصیب می ماند و از طرفی، تولیدکننده هم حتی ضرر مالی زیادی متحمل می‌ شو د.

نتیجه حاصل از مطالعه برندهای موفق حاکی از آن است که در بیشتر موارد، روند شکل‌گیری برندها بر این منوال بوده که در ابتدا فعالیتشان را از سطح ملی آغاز کرده و پس از جلب اعتماد شهروندان و مشتریان بومی، با بهره‌گیری از تکنیک‌ها و روش های نوین بازاریابی هویت واقعی خویش را به جهانیان شناسانده‌اند.

حال آنکه پشتوانه تاریخی و کیفیت کالای ایرانی به عنوان مزیت و شاخصی است که باید بتواند همواره بازارهای بین‌المللی را به نفع محصولات کشورمان تحت نفوذ خود درآورد و نقطه قوتی برای ایجاد و ماندگاری برندهای خاص تولیدات ایرانی باشد.

جواد هروی: زعفران و زرشک  نیازمند طراحی برند مناسب، برای جلوگیری از صادرات با برندهای خارجی است

عضو هیئت رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، با بیان اینکه برای برندسازی محصولات مهمی مانند زعفران و زرشک طرحی تهیه، تدوین و ارائه نشده است، گفت: با ساماندهی فعالیت های کشت در منطقه زمینه های لازم را برای برپایی مرکز نوآوری زعفران ایجاد کردیم تا زیر مجموعه یک شرکت دانش بنیان و تابع یکی از دانشگاه های غیر انتفاعی منطقه شود.

جواد هروی در گفت و گو با خانه ملت، هدف از راه اندازی مرکزتحقیقات و نوآوری های جدید را این گونه تشریح کرد: هدف از این طرح تقویت کشت و باروری جدید زعفران، افزایش کیفیت و حجم است به شیوه ای که در متراژ کمتر با شیوه های نوین  محصولات بهتری تولید کنیم.

نماینده مردم قائنات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه برندسازی امروز یک صنعت مهم در جهان است، ادامه داد: توجه به برندینگ می‌تواند جایگاه محصولات ما را در بازارهای داخلی و خارجی تثبیت کند.

کشورهای دیگر با آموزش رایگان کشت از ما پیشی می گیرند

هروی با بیان اینکه امروز ایران به عنوان کشور تولیدکننده زعفران به لحاظ کمی و کیفی در جهان شناخته می‌شود، ادامه داد: متاسفانه گاها شنیده می‌شود که زعفران تولید شده در کشور ما با نام و برند کشور دیگری بسته‌بندی و صادر می‌شود.

نماینده مردم در مجلس نهم، توجه و دخالت دولت های غربی را در برندسازی کشورهای ثالث موثر دانست و ادامه داد: مادامی که محصول ما به صورت یک برند مطرح نشود در رقابت جهانی حتی با کشورهایی مثل افغانستان و مراکش در شمال آفریقا عقب می مانیم.

 وی افزود: آموزش رایگان باروری و کشت محصولات در شمال آفریقا و در برخی از کشورهای همسایه  نشان دهنده این است که تمهیدات لازم و برنامه ریزی شده در برندسازی انجام می شود.

عدم وجود شرکت های تعاونی از ضعف های برند سازی است

هروی عدم وجود تعاونی یا شرکت عظیم را یکی از ضعف های برندسازی در منطقه یا خارج از منطقه دانست و گفت: در شورای جهان دارویی و در بحث صادرات کار اساسی و عملیاتی صورت نگرفته و مسئولان اتاق های بازرگانی هم دستاورد مهم و عملیاتی ندارند.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، با اشاره به جلسه ای که اخیرا بامعاون وزیر کار در شهرستان داشت، گفت: در این جلسه و در بازدید از واحدهای صنعتی معضل اساسی را در عدم برند سازی محصولاتی مانند زرشک و زعفران دیدیم که در واقع دغدغه جدی کشاورزان برای تولید این محصول است.

غلامعلی جعفرزاده: برند سازی انتخاب کالا را برای افراد آسان می کند

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه برندسازی محصولات می‌تواند فروش آنها به نام سایر کشورها را از بین ببرد، اظهار داشت: اگر این کار صورت بگیرد کشوری نمی‌تواند محصول ما را به نام خود ثبت و ضبط کند و در بازارهای جهانی به فروش برساند.

                

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی در گفت و گو با خبرگزاری خانه ملت، کیفیت برخی کالاهای تولید داخل را به مراتب بیش از کالاهای عرضه شده در دنیا دانست و اظهار داشت: توجه به مسئله برندسازی سبب معرفی کالاها به مردم و مصرف‌کنندگان می‌شود، که این امر تشخیص نوع کالا را برای افراد آسان‌تر می‌کند.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه رقابت ما در عرضه محصولات حتی با کشورهای همسایه ضعیف است، گفت: ضعف ما اولا در صنایع دسته بندی و صنایع جانبی است وثانیا اینکه در برند و منحصربه فرد کردن محصولاتمان حساسیت خاصی نداشتیم.

محصولات ما با مارک خارجی وارد کشور می شود

جعفرزاده، با عنوان اینکه بسیاری از محصولات  و مواد خوراکی ما به کشور همسایه صادر و در آنجا پردازش و بسته بندی شده و با مارک خارجی وارد کشور می شود، افزود: آنچه که ما باید در راستای اقتصاد مقاومتی درونزا و برونگرا اجرایی کنیم این است که صنایع خودمان را تبدیل به کالایی مشتری پسند و مشتری مدار در سطح جهانی کنیم.

وی لازمه مشتری پسند و مشتری مدار شدن را این گونه دانست: که قالب شکل ظاهری مشتری را جذب کند و کیفیت مناسب سبب مشتری مدار شدن کالا شود.

نماینده مردم در مجلس نهم، با بیان اینکه حالت 50 سال پیش در انباشت برنج را دنبال می کنیم، گفت: با وجود کیفیت مرغوب برنج و چای صنعت آن هرساله به دلیل عدم برند و بسته بندی مناسب و استفاده از کیسه ها به سبک گذشته دچار خسارت بزرگ می شود.

برنج، خاویار و چای بسته بندی و برند مناسب ندارند

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، با اشاره به اینکه این محصولات توان رقابت با کالاهای شکیل فروشگاه های کشورهای عربی را ندارند، ادامه داد: این عدم رقابت سبب بی اطلاعی افراد از ماهیت کیفیت محصولات می شود که حمایت آن باید توسط وزارتخانه های کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت از همه ی کالاهای تولیدی صورت گیرد.

وی با بیان اینکه یکی از مرغوبترین خاویارهای دنیا در ایران وجود دارد، گفت: با این وجود  متاسفانه به دلیل سود سرشار درانحصار دولت و سازمان شیلات است که نتوانسته توانایی خود را در این فضای رقابت بین المللی کسب کند و نیازمند خروج  از دست دولت و واگذاری به بخش خصوصی است.

وی تلاش بخش خصوصی را درآمدزایی بیشتر و کار اقتصادی دانست وعنوان کرد: بخش خصوصی برای دستیابی به اهدافش بسته بندی مناسب ارائه، تبلیغات فراوان انجام و دستگاه وکیوم می آورد و با صادرات کالا به کشورهای همسایه با کشورهای مطرح رقابت می کند و برخلاف دولت به حداقل سود قانع نیست.

رضا رحمانی: برای جلوگیری از جعل و کپی فرش ایرانی آن را ثبت جهانی کردیم

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، با بیان اینکه حفظ استقلال اقتصادی در گرو معرفی محصولات و تولیدات به کشورهای دیگر با برند ایرانی است، عنوان کرد: : توجه به مسئله برندینگ سبب معرفی محصولات داخلی به مصرف‌کنندگان و جلوگیری از عرضه محصولات ایرانی با برندهای دیگر کشورها می‌شود که ثمره آن داشتن یک بازار مصرف داخلی و رشد اقتصادی است.

رضا رحمانی در گفت و گو با خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه فرش تبریز جز اولین آثاری است که در سازمان جهانی مالکیت معنوی ثبت شده است، گفت: دیگر محصولاتمان نیز برای جلوگیری از جعل و کپی  نیازمند ثبت جهانی هستند که سبب شناساندن آن به دنیا شده و در صورت جعل می توانیم اقامه دعوا کنیم.

نماینده مردم تبریز،آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی، با تاکید  برای افزایش کیفیت تولید فرش، باید روی آن کار پژوهشی و علمی و فناوری صورت گیرد، گفت: ما باید با تولید بی کیفیت فرش مقابله کنیم  که تولید کالای بی کیفیت بزر گترین ضربه را به صنعت فرش و صادرات آن وارد کرده است.

صادرات فرش ارزآوری مناسب برای کشور دارد

وی حمایت دولت را از تهیه مواد اولیه تا تولید فرش موثر دانست و ادامه داد: صادرات فرش ارزآوری مناسبی را برای کشور به همراه داشته و ما می توانیم با صدور آن به خارج از کشور وتبدیل کردن آن به یک برندعلاوه بر ارزآوری، اشتغالزایی مناسبی را شاهد باشیم.

وی با بیان اینکه برندسازی می‌تواند سبب ادامه حیات یک محصول و کالا شود، تصریح کرد: امروز در کشور ما محصولات متنوع و بی‌نظیری وجود دارد که به نقاط مختلف جهان صادر می‌شوند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه فرش دستباف ایرانی در دنیا متقاضیان فراوانی دارد، تاکید کرد: تشکیل شرکت های بازاریاب که سلیقه مشتریان را شناسایی و ابعاد، طرح و رنگ آن را بررسی و از حالت سنتی خارج کند، ضرورت دارد. درپایان باید یادآور شد که برندسازی فرآیندی نیست که یک واحد تولیدی یا تجاری به تنهایی قادر به انجام آن باشد، دولت نقش بسیار مهمی در توسعه برند و برندسازی دارد و باید امتیازاتی برای صاحبان برند قائل شود و آنها را در مقابل هزینه‌هایی که برای ساخت برند انجام می دهند، مورد حمایت قرار دهد.

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70

Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (0) in /home/tsepress/public_html/wp-includes/functions.php on line 5219