۶ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 25 Mar
#
#
اخبار اقتصادی بورس

بورس با منطق شرایط اقتصادی کشور حرکت کرد

بورس با منطق شرایط اقتصادی کشور حرکت کرد
کد: 7198   تاریخ انتشار :۷ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۵:۴۵

به گزارش TSEpress  به نقل از اقتصادنیوز،‌ روز گذشته حسین عبده تبریزی،‌ عضو شورای عالی بورس در شرکت سرمایه گذاری سبحان، با حضور تعدادی از مدیران بازار سرمایه به بررسی وضعیت بازار سرمایه پرداخت. عبده تبریزی درباره وضعیت فعلی اقتصاد ایرن گفت: اقتصاد ایران اکنون در وضعیت فوق العاده ای قرار دارد و نباید وضعیت فعلی بورس را با سال های 1386 و یا 1390 مقایسه کنیم. به عبارتی می‌توان گفت با توجه به تغییرات ساختاری که در سال‌های گذشته رخ داده‌است،‌ این مقایسه ها کار درستی نیست. او افزود: وقتی دولت یازدهم از راه رسید،‌‌ شاخص بورس وضعیت فریبنده‌ای داشت، ‌اما وقتی مقایسه شاخص بین سال‌های 1392 و 1383 انجام می‌شود و تورم را از آن کم می‌کنیم،‌ وضعیت اقتصادی بحرانی کشور نسبت به سال 83 به خوبی نمایان می‌شود. البته از شهریور سال 1392 شاخص جهش بزرگی داشت، اما وضعیتی که الان در بورس وجود دارد،‌ ‌حاصل همان رشد شارپی است که مجبور شده‌است خود را اصلاح کند.

مشاور وزیر راه و شهرسازی درباره عملکرد اقتصادی دولت یازدهم گفت: این دولت جرات کرد جراحی در اقتصاد انجام بدهد و تورم را تک رقمی کند. هرچند تورم در کشور یک جریان پوششی است و همان نقشی را دارد که یارانه دارد و یا وام‌های گزاف در یونان دارد. در واقع تورم،‌ واقعیت را پوشش می‌دهد و اعداد آن غیر واقعی است. مهار تورم همان نقشی را ایفا می کند که وقتی منابع ارزی بزرگ وارد کشور می‌شود، اقتصاد را رها می‌‌کنیم و از این موضوع خوشحال می‌شویم. عبده تبریزی خاطر‌نشان کرد: هنگام که تورم کم می‌شود، معضلات دیگر نمایان می‌شوند و مشخص می‌شود که چرا بانک‌ها تنگنای مالی داشتند؟ چرا سیمان افزایش تولید دارد؟ چرا تولیدات آهن فروش نمی رود؟ این سوالات مطرح می‌شود و متاسفانه این معضلات را به بازار سرمایه و حجم مبنا و دامنه نوسان 5 درصدی و مدیران بازار وصل می‌کنیم. در حالی که مشخص است تمام این موارد تنها 10 درصد در افت و خیز بازار موثر است. در حال حاضر نهایت قدرت آقای فطانت برای کنترل بازار 3 هفته است. واقعیت دیگری در حال حاضر به بازار فشار می آورد و بازار طبق منطق اقتصادی جلو می‌رود. عضو شورای عالی بورس افزود: در حال حاضر معضلاتی مانند تنگنای مالی، کمبود بودجه برای ارائه تسهیلات به بورس فشار می‌آورد و این که هنوز خارجی ها وارد این بازار نشدند،‌ راه رونق را بسته‌است. در این شرایط به توافق تاریخی ایران و 5+1 می‌رسیم. هر چند این توافق تجربه تاریخی ارزشمندی است و افراد زیادی در انتظار معجزه از این دستاورد در بازار سرمایه بودند، ‌اما مشاهده می‌شود که بازار نسبت به این اتفاق عکس العمل مثبتی نشان نمی‌دهد وعوامل منفی زیادی پشت سر یکدیگر وارد گود بورس می‌شوند. او افزود:  اگر بخواهیم به یکی از این دلایل اشاره کنیم، ‌این است که بانک مرکزی سود 10 هزار میلیارد تومانی سال گذشته را به هزار و 600 میلیارد تومان کاهش می‌دهد، این موضوع نشان می‌دهد که سود های موهوم در اقتصاد ایران توزیع شده‌است. البته این موضوع فقط مساله سهامداران نیست، بلکه نشان دهنده این است که سپرده گذاران هم سود موهوم کسب کردند. این موضوع از نظر نحوه نظارت باید متفاوت باشد که فشار به سود سهم نمی‌آمد. اما به رغم تمام این موضوعات منفی از جمله بهره مالکانه و قیمت و خوراک و ... ،‌ اعتقاد من این است 5 الی 6 هفته آینده بازار حرکت می‌کند و نگران این هستم که دوباره جهش بزرگی داشته‌باشد. عبده تبریزی در ادامه گفت: همه می‌دانیم که وضع اقتصاد ایران خوب نیست و شاهد آن هم جراحی بزرگی است که در اقتصاد انجام شد. حال این که قرار است از تحولات توافق حدود 6 هزار میلیارد بدلار به دولت برسد،‌ اگر این مقدار به صورت ناگهانی به بازار سرمایه وارد شود،‌ چه می‌شود؟ این که دو سال آینده ماست مالی شود بهتر است یا این که صرف گرفتاری‌های اساسی اقتصادی کنیم و سعی کنیم بهره وری در تولید سیمان، ‌فولاد، ‌پتروشیمی‌ها و سایر صنایع را بالا ببریم؟ البته ظرفیت بزرگ وام گیری 100 هزار میلیاردی را هم پس از توافق خواهیم داشت، اما برای آن هم باید برنامه ربزی منسجم داشته باشیم و فقط برای رشد شارپی شاخص، آن را وارد بازارسرمایه نکنیم.
او افزود: به همین علت باید از ادامه جراحی در اقتصاد حمایت شود. اکثر افرادی که اکنون از زیان بازار ناراحتند، افرادی هستند که برای دریافت سود بلند مدت به بازار آمده‌اند و نوسان گیر بازار نیستند. ما به دنبال یک سلامت بلند مدت در بازار هستیم و برای دولت مهم است که با این پولی که به دستش آمده استف به جای حمایت یک ساله در بازار،‌ به ادامه جراحی اقتصادی بپردازد که حتی در میان مدت نیز به نفع بازار است و نمونه آن اصلاح قیمت کالاهای زیربنایی است. عبده تبریزی گفت: در حال حاضر درآمد بودجه ای دولت کشش قیمت برق و آب با یارانه و ارائه خدمت جاده ای رایگان را ندارد. به قول معروف این لحاف یک متری، کشش آدم دو متری ندارد. باید بودجه را گسترش بدهیم. گسترش بودجه با مسایل حسابداری حل نمی شود.
مشاور وزیر راه و شهرسازی اظهارکرد: باید بدانیم که در شرایط فوق العاده در اقتصاد ایران هستیم و حباب‌هایی که می‌شکند،‌ حاصل 12 سال حرکت بدون برنامه است. هر چند پیش از آن هم با برنامه منسجمی حرکت نمی کردیم و در بسیاری از حوزه ها بهره وری به میزان یک سوم پیش از انقلاب کاهش داشته‌است. این عضو شورای عالی بورس خاطرنشان کرد: برای این که تولیدات ایران در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشد،‌ باید مفاهیمی برای حمایت از تولید تعریف کنیم. اعتقاد من است که در حوزه بهره وری باید اصلاحات اساسی انجام شود.

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70

Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (0) in /home/tsepress/public_html/wp-includes/functions.php on line 5219