۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 19 Apr
#
#
اخبار اقتصادی بورس

تاثیر لغو تحریم ها بر بانک های بورسی چیست؟

تاثیر لغو تحریم ها بر بانک های بورسی چیست؟
کد: 3432   تاریخ انتشار :۲۳ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۰۶:۴۰

به گزارش TSEpress به نقل از ایران اکونومیست-کاظم دوست حسینی مشاور بانک توسعه صادرات با تاکید بر اینکه تشدید تحریم ها از سال 88 روی روند عادی فعالیت و سود در صنعت بانکداری تاثیر منفی برجای گذاشته، گفت: اگر چه تحریم ها نتوانسته امور بین الملل بانکی را متوقف سازد اما هزینه های زیادی را برعملیات ارزی و بانکی کل سیستم بانکی تحمیل کرده است.
وی درباره شرایط صنعت بانک بعد از برداشته شدن تحریم ها، گفت: طبیعی است که در صورت برداشته شدن تحریم ها جهش قابل توجهی در فعالیت وسودآوری بانک ها رخ می دهد و در مجموع وضعیت سهام بانک های بورسی با تغییرات قابل ملاحظه ای مواجه خواهد شد.
نایب رئیس سابق کمیسیون تامین مالی و سرمایه گذاری اتاق تهران گفت: تاثیر سریع رفع تحریم ها این است که هزینه های عملیات بین المللی بانک ها بسیار کمتر وسود بانک افزایش خواهد یافت و طبیعتا روی قیمت سهم هر بانک بورسی به میزانی که تحت تحریم و متاثر ازعملیات ارزی بوده اند تاثیر خواهد داشت.
دوست حسینی به ظرفیت های بالقوه بانک های داخلی برای فعالیت اشاره کرد وگفت: برخی از بانک ها مانند بانک صادرات و تجارت به صورت بالقوه با توجه به دارایی ها ، تعداد شعب داخلی و خارجی سابقه فعالیت،نیروی انسانی و...می توانستند شرایط و موقعیت بهتری را نسبت به امروز تجربه کنند. اما مشاهده می شود این بانک هاسودآوری مطلوبی نداشته و سهام آنها در بازار سهام زیر قیمت اسمی در حال معامله است.
تاثیر تحریم ها
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که در صورت پابرجا ماندن تحریم ها شرایط صنعت بانکی به چه سمتی پیش خواهد رفت، گفت: در صورت عدم حصول یک نتیجه قابل قبول در مذاکرات هسته ای نباید انتظار یک جهش مثبت در روند حرکتی صنعت بانک را داشته باشیم. اما با توجه به تجربیات نظام بانکی در دور زدن تحریم ها، تغییرات مثبت در شرکت های این گروه به تدریج و با کندی رخ خواهد داد.
عضو سابق هیئت نمایندگان اتاق ایران و تهران با رد این دیدگاه که در صورت تداوم تحریم ها بانک ها زمین می خورند، گفت: واقعیت آن است که ارتباطات غیرمستقیم بانک ها با خارج از کشور جایگزین ارتباطات مستقیم شده وهمچنان وجود داردو در تمام مدتی که فشار تحریم ها روی صنعت بانکی افزایش پیدا کرده بود فعالیت بانک های کشور متوقف نشد.
وی با بیان این که تنها مشکل در این زمینه پر هزینه بودن فعالیت بانکی در کشور است که گاهی باعث زیانده شدن برخی از بانک ها شده، گفت: به طور مثال تا پیش از تحریم ها نرخ حواله جات ارزی 1.5 در هزار مبلغ نقل و انتقال ارزی بود که در حال حاضر حداقل شش درصد یعنی 20 برابر شده است.
دوست حسینی ادامه داد: برای عملیات ارزی تجارت بین الملل این هزینه ها گاهی چنان رشد پیدا می کند که باعث تحمیل هزینه زیاد به مشتریان و رکود فعالیت شده و برخی بانک ها را به مرز زیان می کشاند.
مشاور بانک توسعه صادرات درباره امکان برقراری مجدد ارتباط سوئیفت برخی از بانک ها و تاثیر این موضوع بر صنعت بانکداری، گفت: برقراری مجدد این ارتباط در اکثر بانک ها رونقی ایجادنخواهد کرد چراکه بلافاصه بعد از قطع سوئیفت در راستای تحریم‌های اروپایی، شبکه های جدیدی همچون تلکس و ایمیل های رمزدار برای بانک های کارگزاری موجودجایگزین شد و مشکلی بابت این موضوع وجود نداشت. اتفاقا برقراری سوئیفت یک ضرری هم برای سیستم بانکی کشور داشت و آن این بود که مکاتبات و عملیات ارزی و بانکی ایران توسط مرکز سوئیفت بین الملل رصد می شد.

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70