۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - 2024 20 Apr
#
#
اخبار اقتصادی بورس

تا پایان امسال ظرفیت تولید پتروشیمی ایران ١,٣ میلیون تن افزایش می یابد

تا پایان امسال ظرفیت تولید پتروشیمی ایران ١,٣ میلیون تن افزایش می یابد
کد: 2135   تاریخ انتشار :۱۳ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۵۵

  • ۱۲:۲۶ (دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۳)
  • معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی گفت: امسال در مجموع یک میلیون و ٣٠٠ هزار تن به ظرفیت تولید پتروشیمی های کشور افزوده می شود.
  • به  گزارش TSEpressعباس شعری مقدم در گفتگو با خبرنگار شانا، با بیان این که سال آینده نیز بیش از هفت میلیون ١٠٠ هزار تن دیگر به ظرفیت تولید کشور افزوده می شود، اظهار داشت: از طرفی مسئولان شرکت ملی نفت ایران قول داده اند که از مردادماه سال آینده همه اتان تولید شده در فازهای پارس جنوبی را به مجتمعهای پتروشیمی اختصاص دهند که این میزان اتان می تواند بیش از ٢ میلیون تن تولید پتروشیمی های کنونی در منطقه عسلویه را افزایش دهد، بنابراین با احتساب افزایش تولید گاز در سال آینده از محل میدان پارس جنوبی و راه اندازی ١٤ طرح پتروشیمی با یک جهشی حدود هشت میلیون تن در تولید صنعت پتروشیمی روبرو می شویم. وی گفت: پتروشیمی های میاندوآب، اندیمشک، بوشهر، مسجد سلیمان، سبلان، لردگان، هنگام، خارگ، گناوه، دشتستان، سیراف، پتروکیمیا، پارک استایرین، ونیران، ارگ شیمی پارسا، مرجان، گچساران و فیروز آباد نیز ظرف سه، چهار سال آینده به تولید می رسند. مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران اظهار داشت: چنانچه تحریمهای پتروشیمی در سطحی کاهش یابد که تا پایان امسال انتقال ارز و فناوری تسهیل شود، می توان امیدوار بود که تا پایان برنامه ششم توسعه، ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی ایران از ٦٠ میلیون تن کنونی به ١٠٠ میلیون تن برسد. شعری مقدم با اشاره به این که هم اکنون ٦٢ طرح نیمه کاره در صنعت پتروشیمی از برنامه چهارم و پنجم باقی مانده است، گفت: در میان آنها ١٥ طرح بیش از ٦٠ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و چند طرح از آنها شامل پتروشیمی های تخت جمشید، فاز دوم کاویان، لرستان، مهاباد، کردستان، هگمتانه، کاوه، “ام، ئی، جی مروارید”، شهدای مرودشت، پردیس ٣، فاز یک دماوند، کارون و دالاهو امسال و اوایل سال آینده به بهره برداری می رسند. شعری مقدم افزود: تلاش می شود احداث خط لوله اتیلن غرب و برخی طرحهای موجود بر سر راه این خط لوله امسال به پایان و بهره برداری برسد، اما متاسفانه به لحاظ مشکلات تملک اراضی در مسیر این خط لوله، کارها به کندی پیش می رود. به گزارش شانا، امسال نخستین دستاورد تدبیر بیژن زنگنه، وزیر نفت در پارس جنوبی به طور کامل به ثمر نشست؛ شیخ الوزرای ایران بلافاصله پس از حضور دوباره خود در صنعت نفت برای تسریع در برداشت گاز از این میدان مشترک، فازهای در حال توسعه آن را به دو بخش اولویت اول و دوم تقسیم و بیش از ٦٠ درصد از توان صنعت نفت را برای راه اندازی هرچه سریعتر فازهای اولویت اول بسیج کرد. امسال و پس از یک وقفه هشت ساله، تولید روزانه گاز ایران از محل فازهای اولویت اول (١٢، ١٥ و ١٦ و ١٧ و ١٨) حدود ١٠٠ میلیون متر مکعب در روز افزایش یافت؛ بسیاری از کارشناسان صنعت نفت ایران معتقد اند تحقق این موضوع می تواند تحولی بزرگ در همه بخشها بویژه تامین خوراک مجتمع های پتروشیمی کشور ایجاد کند، مجتمع هایی که هم اکنون به دلیل کمبود خوراک با حداکثر ظرفیت کار نمی کنند. به گفته عباس شعری مقدم، معاون وزیر نفت در امور پتروشمی، ایران هم اکنون دارای ظرفیت تولید سالانه ٦٠ میلیون تن محصولات پتروشیمیایی  است که به دلایل مختلف از جمله کمبود خوراک، تنها از حدود ٧٠ درصد این ظرفیت استفاده می شود.

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70