۶ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 25 Mar
#
#
اخبار اقتصادی بورس

تعدیل مثبت شرکت های پتروشیمی با مصوبه شورای نگهبان

تعدیل مثبت شرکت های پتروشیمی با مصوبه شورای نگهبان
کد: 1581   تاریخ انتشار :۲۷ دی ۱۳۹۳ ساعت ۰۴:۳۴

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری غدیر از تعدیل پیش بینی سود شرکت های پتروشیمی بعد از اجرای مصوبه اخیر شورای نگهبان خبر داد.

به  گزارش TSEpress  به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، غلامرضا سلیمانی امیری، مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری غدیر، در خصوص مصوبه اخیر شورای نگهبان و تاثیر آن در صنعت پتروشیمی گفت: شورای نگهبان فرمول پیشنهادی مجلس برای تعیین قیمت گاز را تایید کرد که این مصوبه سیگنال مثبتی برای شرکت‌های پتروشیمی ، بازار سرمایه و سهامداران است، زیرا این فرمول بلند مدت بوده و پایداری را در بازار سرمایه ایجاد می کند.

وی با بیان اینکه پیش بینی می شود با این فرمول قیمت خوراک کمتر از 10 سنت به تصویب برسد، عنوان کرد: این موضوع می تواند حرکت مثبتی در بازار سرمایه و بورس به وجود آورده و موجب متوقف شدن روند کاهشی قیمت سهام در بورس و فرابورس شود.

سلیمانی از تعدیل مثبت پیش بینی سود شرکت های پتروشیمی خبر داد و گفت: اجرایی شدن این مصوبه می تواند تاثیر مثبتی در وضعیت EPS شرکت‌های پتروشیمی بگذارد زیرا اکنون قیمت خوراک 13 سنت بوده و در صورت کاهش یافتن این نرخ طبیعی است که وضعیت شرکتهای پتروشیمی بهبود می یابد.

 مدیر عامل سرمایه‌گذاری غدیر اظهار کرد: ‌تصویب این فرمول می تواند در جذب سرمایه‌گذاری در این بخش کمک کند زیرا قیمت ها مشخص بوده و سرمایه‌گذاران می توانند در این خصوص تصمیم گیری کنند و ثباتی در بازدهی آینده ایجاد شود.

وی با بیان اینکه این مصوبه بعد از ابلاغ شورای نگهبان اجرایی می شود، افزود: تصویب این مصوبه توسط شورای نگهبان موجب رشد صنعت پتروشیمی و سودآوری آن شده و این صنعت را از حالت نوسانی خارج می کند.

یادآور می شود؛ بر اساس این قانون، وزات نفت مکلف است قیمت خوراک گاز و خوراک مایع تحویلی به واحدهای صنعتی، پالایشی و پتروشیمی را متناسب با میانگین وزنی درآمد حاصل از فروش گاز یا مایع تحویلی برای سایر مصارف داخلی، صادراتی و وارداتی تعیین کند. همچنین قیمت محصولات این دسته از شرکتها با حفظ قابلیت رقابت پذیری محصولات تولیدی در بازارهای بین المللی و بهبود متغیرهای کلان اقتصادی تعیین می شود.

بر اساس این قانون تخفیف پلکانی تا 30 درصد یا انعقاد قرارداد بلند مدت برای واحدهایی که بتوانند جهت تأمین مواد اولیه واحدهای پتروشیمی داخلی که محصولات میانی و نهایی تولید می کنند که زنجیره ارزش افزوده را شکل دهند، به منظور ایجاد مشوق سرمایه گذاری داخلی و خارجی در این صنعت در نظر گرفته شده است. در صورت قطع یا کاهش ارادی خوراک گاز و خوراک مایع وزارت نفت ملکف شده است خسارت وارده از محل خوراک تحویل در مراحل بعدی جبران کند.

در خصوص خرید محصولات شرکت های پتروشیمی نیز مقرر شده است قیمت بورس مبنای عمل باشد و یارانه مورد نظر دولت برای مصرف کنندگان داخلی در اختیار دستگاه ذی ربط قرار بگیرد.

نظرات(1)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70

Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (0) in /home/tsepress/public_html/wp-includes/functions.php on line 5219