۶ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 25 Mar
#
#
اخبار اقتصادی بورس

جنگ اوپکی‌ها با سعودی‌ها در آستانه نشست دسامبر

جنگ اوپکی‌ها با سعودی‌ها در آستانه نشست دسامبر
کد: 12182   تاریخ انتشار :۴ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۰۱:۱۸

به نظر می‌رسد کاهش شدید قیمت نفت باعث جبهه گرفتن اعضای اوپک مقابل عربستان سعودی درون این سازمان شده‌است.

به گزارش TSEpress به نقل ازصدای اقتصاد عربستان سعودی از آنجا که بیشترین میزان نفت را تولید و صادر می‌کند حرف اول را در اوپک می‌زند. آن‌ها وارد بازی عجیبی شده‌اند و قصد دارند با کاهش قیمت نفت تولیدکنندگان امریکایی را تحت فشار قرار داده و از میدان خارج کنند. در حقیقت آن‌ها قصد دارد سهم خود را در بازار حفظ کنند.جنگ لفظی میان عربستان سعودی به عنوان رهبر اوپک و ونزوئلا و الجزایر به عنوان تولیدکنندگان کوچک اما ناراضی اوپک صورت گرفته‌است. کشورهای کوچک‌تر تولیدکننده نفت می‌خواهند اوپک پایش را روی ترمز بگذارد و تولید نفت را متوقف کند تا مانع سقوط قیمت نفت بیش از این شود چرا که اقتصاد آن‌ها در حال غرق شدن است.

تا 10 سال پیش عربستان بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت جهان بود که دو برابر امریکا نفت تولید می‌کرد. اما به لطف انقلاب شیل، تولید نفت امریکا طی سال‌های اخیر افزایش چشمگیری داشته‌است که این مسئله باعث تغییر ساختار بازار انرژی جهان شده‌است. امروز ایالات متحده امریکا تقریباً برابر با عربستان سعودی نفت تولید می‌کند.

تولید نفت امریکا باعث کاهش قیمت نفت و سقوط آن از 100 دلار به 40 دلار در ازای هر بشکه شده‌است.

کشورهایی نظیر الجزایر، آنگولا، اکوادور، نیجریه و ونزئلا که ضعیف‌ترین کشورهای اوپک به شمار می‌روند بیش از سایر کشورهای عضو اوپک تحت فشار قرار گرفته‌اند. آن‌ها از سعودی‌ها درخواست کرده‌اند که تولید را کاهش بدهد اما تا کنون به هیچ نتیجه‌ای نرسیده‌اند.

فادل قیت تحلیل‌گر صنعت نفت می‌گوید: «طی 35 سالی که در این صنعت فعالیت کرده‌ام هیچ گاه شاهد جدایی اعضای اوپک نبوده‌ام.»

وزیر نفت ونزوئلا هشدار داده‌است که اگر اوپک اقدام جدی نکند قیمت نفت به 25 دلار در ازای هر بشکه سقوط خواهد کرد.

رئس سابق بانک مرکزی نیجریه محمد سنوسی نیز اخیراً در مصاحبه‌ای که با سی‌ان‌ان داشته اعلام کرده‌است که تصمیم عربستان برای غرق کردن بازار در نفت اشتباه است و به هیچ کس کمک نخواهد کرد.

این هیجانات در حالی به اوج رسیده‌است که چهارم دسامبر نشست بعدی اوپک در وین برگزار خواهد شد تا اعضا در مورد میزان تولید خود تصمیم بگیرند.

منبع: سی‌ان‌ان مانی

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70

Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (0) in /home/tsepress/public_html/wp-includes/functions.php on line 5219