۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - 2024 20 Apr
#
#
اخبار اقتصادی بورس

"حتوکا" قصد خروج از "توریل" را دارد؟

کد: 19997   تاریخ انتشار :۲۹ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۰۴:۰۸

آمارهای گمرک در چهار ماه ابتدایی امسال نشان می‌دهد صنعت فولاد توانسته در این مدت با رساندن حجم صادرات محصولات خود به بالای 2 میلیون تن، نسبت به مدت مشابه سال قبل 77 درصد رشد صادرات را تجربه کند. فولادسازان کشورمان طی ۴ ماهه اول سال جاری دو میلیون تن فولاد صادر کردند که نسبت به سال قبل افزایش قابل ملاحظه ۷۷ درصدی را نشان می دهد.

 

حتوکا و پتانسیل های آن برای تعدیل مثبت با اهمیت سود

به گزارش TSEpress و به نقل از بورس نیوز، حتوکا که مالک 108345000 سهم توریل، به بهای تمام شده هر سهم 100تومان در پرتفوی سرمایه گذاری خود بود، در روز گذشته 15میلیون سهم را به قیمت 225 تومان واگذار نمود. سود حاصل از این واگذاری 57ریال به ازای هر سهم حتوکا معادل 19.3درصد تعدیل مثبت خواهد بود. به نحوی که سود شرکت که برای سال مالی 95 که مبلغ 295 ریال به ازای هر سهم پیش بینی گردیده است با توجه به سود حاصل از این فروش به 352 ریال افزایش خواهد یافت. این فروش روی سود حاصل از سرمایه گذاریهای سهم نیز برای سال مالی 95 تاثیر کاهنده ای نخواهد داشت ولی برای سال مالی 96 با فرض تقسیم سود 22 تومانی توریل مشابه با مجمع امسال کمتر از 1تومان از سود حتوکا خواهد کاست. اما مهمتر از تعدیل 19.3درصدی فعلی که به آن اشاره شد شایعه ای بسیار قوی در بازار وجود دارد، مبنی بر اینکه حتوکا قصد فروش 93 میلیون سهم دیگر توریل پرتفوی خود را دارد! مهمی که اگر در قیمت 225تومان به واقعیت بپیوندد سود حتوکا برای سال مالی جاری به بیش از 70تومان خواهد رسید! یعنی بالغ بر 140درصد تعدیل مثبت!!! این در حالی است که به احتمال زیاد فروش بقیه سهمها در قیمتهای بالاتری انجام خواهد گرفت. که این رخداد در روزهایی که بیشتر شاهد تعدیل منفی های پیاپی در سهمهای مختلف هستیم برای خود یک رکورد محسوب میشود.

 افزایش 103درصدی حجم صادرات فولاد مبارکه و تاثیر مستقیم بر رشد سودآوری حتوکا

آمارهای گمرک در چهار ماه ابتدایی امسال نشان می‌دهد صنعت فولاد توانسته در این مدت با رساندن حجم صادرات محصولات خود به بالای 2 میلیون تن، نسبت به مدت مشابه سال قبل 77 درصد رشد صادرات را تجربه کند. فولادسازان کشورمان طی ۴ ماهه اول سال جاری دو میلیون تن فولاد صادر کردند که نسبت به سال قبل افزایش قابل ملاحظه ۷۷ درصدی را نشان می دهد. شرکت فولاد مبارکه که عمده درآمد حتوکا از محل حمل محصولات آن است توانسته طی این مدت با ۸۰۰ هزار تن صادرات محصولاتی همچون: ورق‌های سرد و گرم، گالوانیزه، قلع اندود و اسلب سهم اصلی صادرات فولاد ایران را در اختیار بگیرد. به علاوه اینکه این شرکت توانست نسبت به سال قبل به میزان ۱۰۳ درصد صادرات خود را افزایش دهد. این رشد صادرات بخاطر اینکه با نرخهای پایین صورت میگیرد اثر چندانی بر سودآوری فولاد مبارکه ندارد ولی برای شرکتهایی نظیر حتوکا که حجم کارش به شدت رشد کرده است، تاثیر فوق العاده ای خواهد داشت.

حتوکا از 106میلیارد فروش و درآمد ارائه خدماتی که برای سال جاری پیش بینی نموده، 30میلیارد تومان آن را از محل حمل کالاهای صادراتی پیش بینی نموده است. با وجود اینکه این پیش بینی با 40درصد رشد نسبت به سال مالی قبل پیش بینی شده است ولی وقتی با رشد 103درصدی حجم صادرات فولاد مبارکه که در بالا به آن اشاره گردید مقایسه میگردد، اگر حجم صادرات فولاد در ادامه سال نیز تداوم داشته باشد جای رشد در آمد 40 درصدی حتوکا را نشان میدهد!

افزایش سرمایه و خرید ماشین آلات جدید

شرکت به تازگی مجمع افزایش سرمایه خود را تشکیل داده و حق تقدم آن تا پایان مهرماه قابل معامله است. هدف از افزایش سرمایه در جریان شرکت یکی تامین وجه 50دستگاه تریلر کمپرسی که قبلا خریداری شده و دیگری خرید 10دستگاه کشنده آمیکو عنوان گردیده است. در زیر توضیحات شرکت را که در گزارش افزایش سرمایه آن آمده است را مشاهده می کنید:

حتوکا و پتانسیل های آن برای تعدیل مثبت با اهمیت سود
حتوکا و پتانسیل های آن برای تعدیل مثبت با اهمیت سود

در ادامه صورت سود و زیان پیش بینی شده شرکت را تا پایان سال 97 مشاهده میکنید. شرکت در بودجه ای که بر اساس عملکرد 3ماهه خود به بازار ارسال نمود دقیقاً مطابق با گزارش توجیهی افزایش سرمایه پیش بینی سود خود را 16درصد تعدیل مثبت داد. تعدیلی که تنها با کاهش هزینه های مالی شرکت که میبایست اولین اثر هر افزایش سرمایه کارایی باشد، صورت گرفته است. ولی نکات مهم در سود پیش بینی شده سالهای 96 و97 شرکت نهفته است جایی که شاهد پیش بینی رشد سودآوری فوق العاده شرکت هستیم.

حتوکا و پتانسیل های آن برای تعدیل مثبت با اهمیت سود

همانگونه که مشاهده می شود شرکت رشد 51درصدی سود را برای سال مالی 96 نسبت به سال 95 پیش بینی نموده است یعنی حدود 45 تومان سود به ازای هرسهم شرکت. همچنین برای سال مالی 97 حتوکا پیش بینی کرده 62تومان سود به ازای هر سهم سودسازی داشته باشد و این یعنی رشد 110 درصدی سودآوری شرکت برای سال مالی97 نسبت به سال 95!!! رشد سودآوری فوق العاده ای که اگر مطابق با پیش بینی ها محقق گردد، در کمتر شرکتی در شرایط فعلی رکود اقتصادی در بورس سراغ داریم.

توکا ریل   

نظرات(1)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70