۶ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 25 Mar
#
#
اخبار اقتصادی بورس

خط اعتباری ۲۲میلیارد یوروئی ۳ کشور اروپایی برای ایران

خط اعتباری ۲۲میلیارد یوروئی ۳ کشور اروپایی برای ایران
کد: 26322   تاریخ انتشار :۸ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۰۲

رئیس کل بانک مرکزی:در سایه پیگیری‌های انجام شده و حمایت‌های همکاران ما در وزارت خارجه، بیش از ۷۵۰ روابط کارگزاری بانکی جدید به روابط کارگزاری محدود قبل اضافه شده است.

ولی الله سیف در‌گفت‌وگو با خبرگزاری صدا و سیما، اظهارداشت: کشورهای اتریش، دانمارک، ایتالیا و برخی کشورهای دیگر ۲۲ میلیارد یورو در قالب خطوط اعتباری در روزهای آینده برای ایران ایجاد خواهند کرد که خبر آن به تدریج اعلام می‌شود.

وی افزود: در هفته گذشته با کره جنوبی فاینانس ۸ میلیارد یورویی امضا شد. این خطوط اعتباری منجر به سرمایه گذاری‌های در کشور می‌شود، تولید و اشتغال را افزایش می‌دهد.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه اگر دستاورد برجام نبود این اتفاق نمی‌افتاد، گفت: بنابراین بی‌انصافی است وقتی بخواهیم بگوییم در این زمینه هیچ دستاوردی نبوده و این اصلاً درست نیست، ولی ما انتظارمان بیشتر بوده و امیدواریم در آینده انتظارات محقق شود.

وی تصریح کرد: در سایه پیگیری‌های انجام شده و حمایت‌های همکاران ما در وزارت خارجه، بیش از ۷۵۰ روابط کارگزاری بانکی جدید به روابط کارگزاری محدود قبل اضافه شده است.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به روابط خاص بانک مرکزی با برخی از بانک‌های مرکزی کشورهای دیگر برای ایجاد حساب مشترک برای تسویه مبادلات بدون نیاز به ارز خارجی گفت: به این ترتیب یک تاجر وارد کننده یا صادرکننده کالا که با این کشور‌ها طرف حساب است می‌تواند با ریال کار کند که این‌ها همه در شرف انجام است.

سیف گفت: این روابط فضا را هر چه بیشتر مهیا می‌کند که ما بتوانیم وضعیت را به صورت با ثبات و پایدار ایجاد کنیم.

وی در خصوص گزارش مجلس مبنی بر اینکه تحریم‌های بانکی صرفاً از روی کاغذ برداشته شده است هم گفت: در اینکه طرف آمریکایی کارشکنی می‌کند تردیدی نیست و انتظار ما از برجام خیلی بیشتر از شرایطی است که در حال حاضر ایجاد شده است.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: واقع بینانه این است که بعد از برجام ما روابط بانکی جدیدی ایجاد کرده‌ایم و شرایط مناسب‌تری ایجاد شده است، ولی نسبت به انتظاراتی که داشته‌ایم هنوز کافی نیست، انتظار ما این بوده که طرف آمریکایی ما احساس مسئولیت کند و اوفک جدی‌تر و با سرعت عمل بیشتر به ابهاماتی که در برخی کشور‌ها ایجاد می‌شود، پاسخ دهد.

سیف گفت: در این زمینه‌ها کوتاهی هایی وجود دارد که امیدواریم با نوع مذاکراتی که با این بانک‌ها انجام می‌دهیم بتوانیم این شرایط را بهتر از گذشته کنیم.

وی افزود: درباره اینکه گفته می‌شود این تحریم‌ها فقط از روی کاغذ برداشته شده یعنی هیچ اتفاقی نیفتاده است، باید گفت اتفاقات جدی افتاده است و تنها نکته‌ای که به صورت کامل عملیاتی نشده در زمینه‌های بانکی است و در سایر زمینه‌ها ما دستاوردهای مثبتی داشته‌ایم.

سیف گفت: در زمینه بانکی نیز همین روابط کارگزاری جدید با ۷۵۰ کارگزاری اگر برجام نبود نمی‌توانست ایجاد شود.

 

بانک مرکزی   برجام   سیف   

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70

Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (0) in /home/tsepress/public_html/wp-includes/functions.php on line 5219