۷ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 26 Mar
#
#
اخبار اقتصادی بورس

در معارفه «شغدیر» چه گذشت؟

در معارفه «شغدیر» چه گذشت؟
کد: 4868   تاریخ انتشار :۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۰۵:۰۰

  به گزارش TSEpress   به نقل از ملت بازار، جلسه معارفه شرکت پتروشیمی غدیر برای عرضه 10 درصد سهام در بازار اول فرابورس با حضور مدیران و اعضای مدیره شرکت، نماینده سهامدار عمده و کارشناسان و فعالان بازار سرمایه عصر دیروز در هتل سیمرغ برگزار شد.

نماینده سهامدار عمده با اشاره به عرضه 10 درصد سهام شرکت پتروشیمی غدیر در بازار اول فرابورس درباره زمان عرضه اولیه، گفت: طبق جلسه ای که با مسئولان شرکت فرابورس برگزار کردیم مقرر شد در صورت فراهم بودن شرایط و نظر مثبت سازمان بورس، چهارشنبه جاری عرضه اولیه «شغدیر» انجام شود.

وی ادامه داد: با توجه به این که عرضه اولیه سهام این شرکت نیاز به جذب منابع زیادی ندارد نظر ما این است که در صورت مساعد بودن شرایط کلی بازار و موافقت مسئولان بورسی و فرابورسی ، عرضه اولیه در روز چهارشنبه انجام شود.

وی با بیان این که عرضه بیشتر از 10 درصد در دستور کار شرکت سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشيمي تأمين نیست، گفت: طبق برنامه ریزی های صورت گرفته قرار است بعد از عرضه 10 درصد از سهام شرکت، عرضه بلوکی در دستور کار قرار گیرد.

تاریخچه شرکت و تولیدات

همچنین مسعود سعیدی طاهری مدیرعامل و نایب رئیس هیات مدیره شرکت پتروشیمی غدیر با یادآوری اهمیت صنعت پتروشیمی در کشور، گفت: طی سال های گذشته مطالعات و برنامه ریزی هایی به منظور طراحی 3 قطب پتروشیمی ماهشهر، عسلویه و چابهار در برنامه های بلندمدت صورت و در دستور کار قرار گرفت که شرکت پتروشیمی غدیر در قطب منطقه ماهشهر قرار می گیرد.

وی ادامه داد: سهم صنعت پتروشیمی از صنعت هیدروکربوری حدود 9 درصد و از لحاظ مصرف گاز 7 درصد است. اما با همین سهم در سال گذشته بالغ بر 44 میلیون تن محصولات پتروشیمی در کشور تولید شده که ارزش آنها به 23 میلیارد دلار می رسد.

سعیدی طاهری درباره تاریخچه تاسیس شرکت پتروشیمی غدیر گفت: این شرکت در 15 شهریور سال 78 با نام شركت بازرگاني فرآورد كارون جنوب تاسیس شد و در 13 آذرماه سال 80 به موجب مصوبه مجمع عمومي فوق العاده نام شركت به « پتروشيمي غدير» تغيير یافت.

وی با بیان این که شرکت از بهمن سال 88 توليد آزمايشي را آغاز کرد و توليد اصلي از ابتداي سال 89 شروع شد، تولیدات شرکت را شامل تولید اصلی (PVC) و تولید میانی (VCM) دانست.

وی در تشریح تولید اصلی این شرکت یعنی PVC اظهار داشت: PVC یکی از پرمصرف ترین پلیمرهای مصنوعی بوده که به دو شکل نرم و سخت و در سه گرید S57، S65 و S70 در مجتمع پتروشیمی غدیر تولید می شود.

مدیرعامل شرکت، اصلی ترین مصرف PVC ها را با 55 درصد مصرف جهانی مربوط به صنعت ساختمان دانست و ادامه داد: صنایعی همچون خودرو، کشاورزی، منسوجات، برق، بسته بندی و سایر از دیگر مصرف کنندگان این ماده هستند.

وی تقاضای جهانی پلیمرها در سال 2012 را بالغ بر 211 میلیون تن عنوان کرد و گفت: این آمار برای سال جاری میلادی تغییر قابل ملاحظه ای نداشته است.

افزایش سرمایه در سال جاری؛ بلی یا خیر؟

سعیدی طاهری ، سهامداران عمده «شغدیر» را شرکت سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشيمي تأمين با 90 درصد و شرکت پتروشیمی بندر امام با 10 درصد عنوان کرد و در خصوص مراحل افزایش سرمایه شرکت پتروشیمی غدیر از سال 78 تاکنون، گفت: از زمان تاسیس شرکت تا سال 90 در پنج مرحله سرمایه شرکت از 100 میلیون تومان به 130 میلیارد تومان افزایش پیدا کرد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار «ملت بازار» که پرسید آیا شرکت برنامه افزایش سرمایه را در سال جاری در دستور کار دارد یا خیر؟ گفت:خیر. شرکت برنامه ای به منظور افزایش سرمایه ندارد و این مهم در سال جاری اتفاق نخواهد افتاد.

ارزش های محوری و اهداف کلان

این مقام مسئول تعداد نیروی انسانی فعال در مجتمع پتروشیمی غدیر را 589 نفر اعلام کرد و گفت: یکی از ویژگی های منحصر به فرد مجموعه بهره گیری از نیروی کار جوان و متخصص با میانگین سنی 35 تا 38 سال است.

سعیدی طاهری با تاکید بر این که ماموریت شرکت تولید و عرضه PVC در بازارهای داخلی و خارجی با رعایت استانداردهای جهانی و همچنین حفظ رضایتمندی ذی نفعان است، درباره ارزش های محوری مجموعه گفت: صیانت از سرمایه انسانی و حفظ کرامت کارکنان، تمرکز در جهت جلب رضایتمندی ذی نفعان، توجه ویژه به ایمنی، بهداشت و محیط زیست، توجه به خلاقیت، نوآوری، بهبود مستمر و توسعه کار گروهی، نظم و انضباط سازمانی و بهینه سازی الگوی مصرف ارزش های محوری شرکت محسوب می شوند که بخشی از آنها در حال انجام بوده و بخشی دیگر در حال برنامه ریزی و تدوین است.

وی با برشمردن اهداف کلان شرکت، به مصمم بودن مدیران برای رسیدن به جز جز اهداف شرکت پرداخت و گفت: افزایش عرضه، افزایش سودآوری، ارتقای سیستم نگهداری و تعمیرات، ارتقای رضایتمندی مشتری، رفع تنگناهای تولید، ارتقای توانمندی در بخش فناوری و اطلاعات از جمله این اهداف بود که برخی عملی شده و بخشی دیگر در حال اجراست.

وی استمرار تولید، مدیریت بهره وری جهت استفاده بهینه از منابع شرکت، توسعه توان مالی و اقتصادی، توسعه و تقویت مدیریت منابع انسانی و توسعه فناوری و اطلاعات را از جمله استراتژی های شرکت اعلام کرد.

از ضرر خبری نیست!

مدیرعامل شرکت درباره برنامه توسعه ای شرکت در سال جاری، گفت: مطالعات و اقداماتی در ارتباط با طرح هایی همچون افزایش خط جدید بسته بندی، احداث واحد اسیدسازی و کاهش شدت مصرف انرژی (آب و برق) صورت گرفته که برای ماندن در میدان رقابت لازم است رنگ اجرایی به خود بگیرد.

وی ادامه داد: از آنجا که صنعت پتروشیمی به عنوان یک صنعت های تک محسوب می شود لازم است یکسری الزامات ساختاری برگرفته از سیاست های کلان شرکت ملی صنایع پتروشیمی اجرایی شود که به همین منظور در سال 93 فعالیت های گسترده ای در بخش استراتژی های شرکت انجام دادیم. این در حالی است که طبق برنامه قرار است در سال 94 در بحث تقویت مدیریت منابع انسانی، توسعه فناوری و اطلاعات و استمرار و رشد تولید برنامه هایی را عملیاتی کنیم.

سعیدی طاهری ابراز امیدواری کرد: سرمایه گذاران با خرید سهام شرکت پتروشیمی غدیر به بازدهی مطلوب برسند و ضرری در کار نباشد.

رقبای غدیر

در ادامه علیرضا صدیقی زاده رییس هیات مدیره شرکت با تاکید بر اینکه علاوه بر مجتمع پتروشیمی غدیر، سه شرکت دیگر به صورت زنجیره تولید PVC به امر تولید مشغول هستند، درباره ظرفیت تولید سالانه این شرکت ها، گفت: پتروشیمی اروند، بندر امام و آبان شرکت های تولید کننده PVC در کشور هستند که به ترتیب سالانه 340، 175 و 110 هزار تن این ماده را تولید می کنند. با در نظر گرفتن تولید 120 هزار تن پتروشیمی غدیر، در مجموع سالانه 745 هزار تن PVC در کشور تولید می شود.

وی با بیان این که برای ورود به زنجیره تولید PVC نیاز به سرمایه گذاری سنگین است، گفت: سرمایه گذاری در این حوزه 5 برابر پلی اتیلن است، از همین رو پیش بینی می شود تا 10 سال آینده سرمایه گذاری جدیدی در این بخش صورت نگیرد چراکه در حال حاضر طرحی در این زمینه مشاهده نمی شود.

دلایل کاهش و افزایش تولید و فروش در 93 و 94

نادر کاشانی معاونت مالی و پشتیبانی پتروشیمی غدیر به دلایل کاهش تولید شرکت در سال گذشته اشاره کرد و گفت: در سال 93 نسبت به برنامه و ظرفیت اسمی با کاهش تولید روبه رو بودیم که اصلی ترین دلیل آن عدم تامین کاتالیست به دلیل مشکلات تحریم و مسایل دیگر بود. با برنامه ریزی منسجم صورت گرفته مشکل یادشده برطرف شد به طوری که از نیمه دوم سال گذشته شاهد استمرار و افزایش آرام آرام تولید هستیم و امید است این رشد در سال جاری تثبیت شده و تداوم داشته باشد.

وی در پاسخ به سوالی که چه تضمینی وجود دارد که مجتمع پتروشیمی غدیر در سال جاری با مشکل کاتالیست مواجه نشود؟ گفت: نگرانی در این باره وجود ندارد چراکه در حال انجام مناقصه تامین کاتالیست هستیم که امید است این مهم تا قبل از ماه تیر به نتیجه برسد.

کاشانی با بیان این که سال 91 برای مجتمع پتروشیمی غدیر، سال طلایی از نظر تولید PVC بود در مورد میزان تولید طی سال های 92 و 93 و پیش بینی 94، گفت: در سال های 92 و 93 به ترتیب 88 هزار و 697 و 99 هزار و 913 تن PVC تولید شد این در حالی است که در بودجه سال جاری به ترتیب 115 و 125 هزار تن تولید PVC و VCM دیده شده است.

این عضو هیات مدیره با اشاره به میزان فروش داخلی و صادراتی محصول PVC در سال های 91 تا 93 و پیش بینی 94، گفت: در سال 91 در مقابل 99.300 تن فروش داخلی، 21.650 تن صادرات، در سال 92 در مقابل 53.800 تن فروش داخلی، 27 هزار تن صادرات و در نهایت در سال 93 (حسابرسی نشده) در مقابل 74.500 تن فروش داخلی، 24 هزار تن صادرات صورت گرفته، این در حالی که در بودجه سال 94، فروش داخلی 64 هزار تنی و صادرات 51 هزار تنی دیده شده است.

ارقام بودجه 94 طبیعی است

کاشانی در خصوص برنامه های فروش شرکت در سال جاری گفت: در بحث فروش داخلی که با مشکلی روبه رو نیستیم. برای صادرات نیز کشورهای همسایه از جمله ترکیه، افغانستان و عراق وجود دارند که به میزان نیاز خود تولید ندارند و مبادرت به واردات می کنند که می توانند بازارهای هدف ما باشند.

وی به رشد فروش خالص شرکت پتروشیمی غدیر به 342.4 میلیارد تومانی طی سال 94 اشاره کرد و میزان احتمالی دستیابی به آن گفت: این شرکت با مدیریت یکپارچه و منسجم و حمایت های همه جانبه ای که در بخش مالی، سرمایه گذاری و تولید ترتیب می دهد و به بهره گیری از نیروی انسانی حرفه ای امید دارد به میزان فروش پیش بینی شده در بودجه که طبیعی نیز دیده شده، دست پیدا کند. به هر روی شرکت طی سال های 92 و 93 تا حدودی از برنامه تولید بازماند که سعی در جبران آن در سال جاری دارد.

وی ادامه داد: فروش شرکت در سال گذشته 286 میلیارد تومان بوده این در حالی است که طی سال های 91 و 92 به ترتیب فروش شرکت 240 و 220 میلیارد تومان ثبت شده است.

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70

Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (0) in /home/tsepress/public_html/wp-includes/functions.php on line 5219