۷ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 26 Mar
#
#
اخبار اقتصادی بورس

در نگاه تکنیکالی شاخص خودرو به کدام سو می‌رود؟

در نگاه تکنیکالی شاخص خودرو به کدام سو می‌رود؟
کد: 17582   تاریخ انتشار :۲۳ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۴۵

شاخص خودرویی‌ها پس از «برجام» از کف 8600 واحد تا اوج جدید 27700 واحدی در آخرین روز کاری سال 94 به‌صورت مداوم و پیوسته بالا رفت (معادل 222درصد). دراین‌بین شاخص خودرو در بهمن‌ماه از سقف تاریخی 15 هزار واحدی‌ اش گذشت که این مساله بیانگر ورود قیمت‌ها به یک روند صعودی جدید و مستقل است.
به گزارش TSEpress  به نقل ازاقتصاد نیوز  پس از امضا برنامه جامع اقدام مشترک میان ایران و 5+1 و افزایش میزان خوش‌بینی فعالان و سرمایه‌گذاران بازار سهام به برداشته شدن تحریم‌ها، افزایش قابلیت سودآوری شرکت‌ها و خروج از دوران سرد رکود، گروه خودرو و ساخت قطعات به‌عنوان یکی از پر پتانسیل‌ترین گروه‌های بازار مورد استقبال ویژه‌ای قرار گرفت؛ به‌طوری‌که اکنون بسیاری از تحلیل گران بنیادی و تکنیکال معتقدند که خودروئی‌ها هم‌اکنون صنعت پیشرو(لیدر)ی بازار است. به گزارش اقتصادنیوز، پتانسیل‌های بزرگ این صنعت همانند بازار انحصاری و حمایت‌های دولت آن‌قدر جذاب هست که بخواهد پای خودروسازان بزرگ خارجی را به این صنعت باز کند. دولت هم به‌خوبی می‌داند این تاریخی‌ترین فرصت برای تحولی عظیم در این صنعت است. از سوی دیگر اخباری نظیر انعقاد قرارداد با خودروسازان بزرگ خارجی، افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها، فروش برخی سهام زیرمجموعه، اصلاح ساختار مالی و... بر رشد بیش‌ازپیش قیمت سهام خودرویی در بازار و ایجاد فضای روانی مثبت در این گروه موثر بود. شاخص خودرویی‌ها پس از «برجام» از کف 8600 واحد تا اوج جدید 27700 واحدی در آخرین روز کاری سال 94 به‌صورت مداوم و پیوسته بالا رفت (معادل 222درصد). دراین‌بین شاخص خودرو در بهمن‌ماه از سقف تاریخی 15 هزار واحدی‌ اش گذشت که این مساله بیانگر ورود قیمت‌ها به یک روند صعودی جدید و مستقل است. از حیث تکنیکی، نسبت عددی این موج صعودی ( 8600 تا 27700 واحد) معادل 1.618 برابر اندازه موج صعودی قبلی است (از4400 واحد در آبان 91 تا 15000 واحد در تیرماه 92). نسبت 1.618 ریشه اصلی اعداد فیبوناچی است و در تعیین میزان رشد قیمت‌ها در امواج صعودی مدید کارایی بسیاری دارد. این نسبت طلایی در محدوده 27-28 هزار واحد عامل توقف رشد شاخص خودرویی‌ها و آغاز اصلاح قیمت‌ها در این گروه بود.(به شکل 1 نگاه کنید)
درمجموع شاخص خودرویی‌ها یک سقف بالاتر در تراز 161.8درصد فیبوناچی ساخته و گذر از این مقاومت نیازمند انتشار اخباری محرک قوی نظیر انعقاد قطعی قراردادهای خارجی دارد. بنابراین به سرمایه‌گذاران میان‌مدت توصیه می‌شود همچنان سهام خود را نگه‌دارند؛ زیرا نزول پیشین تنها یک اصلاح مقطعی بوده است، هشدار خروج قطعی صادر نشده و همچنان این صنعت به‌عنوان گروه پیشروی بازار، اهداف قیمتی بالاتری را در سر می‌پروراند. و اما در کوتاه‌مدت.... به شکل 2 نگاه کنید.
شاخص خودرویی‌ها هم‌اکنون در بسا موج 5 از فرا موج 3 هست و چند روز دیگر به سقف بسا موج 3 می‌رسد. انتظار می‌رود عرضه در نمادهای این گروه بالا برود و در صورت کاهش تقاضا یا عدم تقویت گروه با محرک‌های خبری بنیادی، شاخص گروه یک سقف دوگانه می‌سازد و وارد فرا موج 4 خواهد شد و احتمال اصلاح تا 23500 و 20 هزار واحد بسیار بالاست؛ بنابراین به سرمایه‌گذاران کوتاه‌مدت توصیه می‌کنم بخش عمده‌ای از سود خود را خارج کنند و منتظر بسته شدن قیمت‌ها بالای مقاومت 27800 واحدی بمانند. با سفر نخست‌وزیر ایتالیا به تهران و مذاکرات با فیات انتظار می‌رود انرژی جدیدی به روند قیمت‌ها تزریق شود و این مقاومت مهم شکسته شود. بعد از گذر قیمت‌ها از مقاومت می‌توان با خیال راحت مجدداً وارد این گروه شد؛ زیرا قیمت‌ها کف و سقفی بالاتر می‌سازد که برای استمرار قیمت در بسا موج 5 مفید است.

تکنیکال   خودرو   شاخص   

نظرات(1)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70

Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (0) in /home/tsepress/public_html/wp-includes/functions.php on line 5219