۷ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 26 Mar
#
#
اخبار اقتصادی بورس

سال آتی تحول جدی در اقتصاد رخ خواهد داد

سال آتی تحول جدی در اقتصاد رخ خواهد داد
کد: 9697   تاریخ انتشار :۱۹ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۰۶:۰۹

وزیر صنعت،معدن و تجارت،با اشاره به رکود موجود در صنعت کشور، گفت:تیم اقتصادی کشور و ریاست جمهوری اهتمام جدی بر بهبود شرایط اقتصادی کشور داشته و به طور حتم سال آتی بلافاصله بعد از اجرایی شدن توافق هسته‌ای و برداشته‌شدن تحریم‌ها تحول جدی در اقتصاد رخ خواهد داد.

به گزارش  TSEpress  محمدرضا نعمت زاده درگفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت،با اشاره به رکود موجود درصنعت کشور، گفت: رکود موجود درکشوراز چند ماه قبل شروع و چندین دلیل دارد.

رکود جهانی یکی ازعوامل اصلی مشکلات حاکم بر اقتصاد کشور

وی با بیان اینکه رکود جهانی یکی ازعوامل اصلی مشکلات حاکم بر اقتصاد کشور است، افزود: اقتصاد ما منفک از رکود جهانی نبوده به طورمثال صادرات ما به علت قیمت‌های جهانی کاهش پیدا کرده و درآمد نفتی کشور در حداقل یک سال گذشته نصف شده که این خود به خود در هزینه‌های دولت تاثیر بسزایی داشته است.

وزیر صنعت،معدن و تجارت با بیان اینکه تاثیر کاهش درآمد نفتی در پرداخت به پیمانکاران طرح‌های عمرانی مشهود است،تصریح کرد: یک سال از افت قیمت نفت می‌گذرد؛اما از آنجاکه تا ابتدای سال جدید درآمدهای فروش را دریافت می کردیم رکود قابل لمس نبود؛اما از اوایل سال جاری رکود محسوس شد.

مردم منتظر تاثیرگذاری گفت و‌گوهای 1+5 بر اقتصاد کشور

نعمت زاده با اشاره به تاثیر برجام و مذاکرات هسته ای بر اقتصاد کشور گفت:مردم منتظر تاثیرگذاری گفت و گوهای 1+5 بر قیمت ارز هستند و همین امر باعث شده واردات ما کاهش پیدا کند.

این عضو کابینه دولت یازدهم با بیان اینکه مذاکرات بر میزان صادرات نیز اثرگذار بوده است،ادامه داد:این یک امر طبیعی است به هر صورت یک جراحی بزرگ صورت گرفته،چراکه بعد از 12 سال تحریم می‌خواهیم وارد یک فضای جدید شویم.

به گفته وی؛برخی‌ها تصورمی کردند همین که مذاکرات به نتیجه برسد می‌توانند از فردا تاثیر آن را احساس کنند.

نعمت زاده با رد این نظریه توضیح داد: باید یادآورد شد که در حوزه صنعت مواد اولیه در گذشته خریداری شده و هنوز هم تحریم ها برداشته نشده است.

اجرایی شدن توافق هسته ای تحول جدی دراقتصاد ایجاد خواهد کرد

وزیر صنعت،معدن و تجارت ادامه داد: اما بلافاصله بعد از اجرایی شدن توافق هسته‌ای و برداشته شدن تحریم ها، یقین داریم که سال آینده یک تحول جدی انجام خواهد شد.

وی از تلاش تیم اقتصادی دولت برای بهبود شرایط پولی و مالی کشور خبرداد و تاکید کرد:تیم اقتصادی کشور و ریاست جمهوری اهتمام جدی دارند که بر بهبود شرایط اقتصادی کشور کار شود.

این وزیردولت تدبیرو امید افزود:جهت برون رفت از رکود به زودی شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی جلسه‌ای درباره این موضوع خواهد داشت.

ارائه 12 پیشنهاد از وزارت صنعت برای خروج از رکود

وی با بیان‌اینکه مجموعه دولت درصدد کمک به اقتصاد کشور برای جلوگیری از حادتر شدن شرایط رکودی است،تاکید کرد:این روند به تدریج اصلاح خواهد شد و ما هم پیشنهادات خود که در حدود 12 مورد است را ارائه خواهیم کرد.

نعمت زاده درخصوص پیشنهادهای ارائه شده،توضیح داد:پیش ازاین،دولت نسبت به پرداخت مطالبات پیمانکاران با مشکل مواجه بود که با تصویب آیین‌نامه‌ای و کمک وزارت اقتصاد و دارایی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مقرر شد با صدور اوراق خزانه اسلامی بدهی‌ها تصویه شود.

وزیرصنعت،معدن و تجارت ادامه داد:رکود مسکن درکشور به طورحتم بر بسیاری ازصنایع اثر گذاشته همچنین شرایط ناامن منطقه دست به دست هم داده تا شرایط اقتصادی کشور با رکود مواجه شود.

باید منابعی را به سیستم اقتصادی کشور تزریق کنیم

وی ادامه داد: تحلیل بنده این است که ما باید منابعی را به سیستم اقتصادی کشور تزریق کنیم تا بهبود شرایط را شاهد باشیم،اما اقتصاددانان معتقدند اگر این تزریق منابع از روی برنامه نباشد باز شاهد تشدید تورم خواهیم بود.

وزیر صنعت،معدن و تجارت با تاکید براینکه باید تلاش کنیم تورم به تدریج کاهش و رکود به تدریج برطرف شود،گفت: البته سال گذشته ما  دراقتصاد و دربخش‌های مختلف رشد داشتیم؛ولی افت قیمت نفت بزرگترین تاثیر را دراین حرکت داشته است.

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70

Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (0) in /home/tsepress/public_html/wp-includes/functions.php on line 5219