۹ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 28 Mar
#
#
اخبار اقتصادی بورس

سه تغییر بورس در فضای اصلاحی

سه تغییر بورس در فضای اصلاحی
کد: 17712   تاریخ انتشار :۳۰ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۰۳:۵۱

بورس اوراق بهادار تهران در ادامه روند اصلاحی خود، روز گذشته نیز افت کرد و با کاهش 469 واحدی شاخص در نیمه 77 هزار واحد متوقف شد. با وجود افت نماگر بورس تهران در روز گذشته انتظار می‌رود در ادامه و با فروکش هیجانات، سه رویداد مهم در بازار سهام رخ دهد. نخستین امر، تضعیف لیدر محوری بازار سهام خواهد بود که در کنار آن توجه بیشتر به تحلیل‌ها به جای هیجان و همچنین غالب شدن نگاه بلندمدت در سرمایه‌گذاری‌ها را می‌توان به‌‌عنوان سه تغییر اساسی و مثبت بازار سهام در آینده ارزیابی کرد.  

به گزارش TSEpress  به نقل ازروزنامه دنیای اقتصاد  بورس اوراق بهادار تهران در ادامه روند ریزشی و اصلاحی خود، روز گذشته نیز افت کرد و با کاهش 469 واحدی شاخص و رسیدن این متغیر به نیمه 77 هزار واحد به کار خود پایان داد. ادامه افت قیمت و افزایش فشار فروش در سهام گروه لیدر بازار یعنی شرکت‌های خودرویی موجب شد تا شرکت‌ها و صنایع دیگر هم روند منفی به خود بگیرند. اما روند کلی بازار نسبت به روز شنبه اندکی متعادل‌تر بود و نویدبخش این بود که بورس در حال توقف روند اصلاحی خود است. در مجموع انتظار می‌رود در ادامه و با فروکش هیجانات، سه رویداد مهم در بازار سهام رخ دهد. نخستین امر، تضعیف لیدرمحوری بازار سهام خواهد بود که در کنار توجه بیشتر به تحلیل‌ها به جای هیجان و همچنین غالب شدن نگاه بلندمدت در سرمایه‌گذاری‌ها، سه تغییر اساسی و مثبت بورس در آینده ارزیابی می‌شوند.

از نکات مثبت بازار روز گذشته سبک‌تر شدن صف‌های فروش بود؛ چرا‌که حکایت از وجود خریدار و انجام معاملات داشت. موضوعی که مهر تاییدی بر سناریوی عدم بازگشت بورس به وضعیت رکودی دارد. علاوه بر این، بخشی از صف‌های روز گذشته بورس تهران به حقوقی‌ها اختصاص پیدا کرد. در عین حال، معاملات دیروز این احتمال را تقویت کرد که خریدارانی که طی روزهای گذشته به دنبال فرصتی برای ورود به بازار بودند، از اصلاحات قیمتی استفاده کرده و با شناسایی فرصت‌های خرید وارد بازار شوند. البته باید توجه داشت هنوز سهامدارانی وجود دارند که به‌صورت هیجانی تصمیم گرفته و انتظار سود بالایی در بازار دارند که طبیعتا در مدت زمانی کوتاهی از بازار خارج خواهند شد.

از نکات قابل توجه دیگر بازار در روز گذشته سبک شدن صف‌های فروش در صنعت لیدر بازار یعنی گروه خودرو بود که انتظار می‌رود به جهت روان بودن معاملات، صف‌های فروش باقیمانده جمع شوند و با انجام اصلاحات قیمتی در نمادهای این گروه، توجه سهامداران به سمت سایر سهم‌ها متمایل شود. اما مساله دیگری که کارشناسان به آن توجه دارند پایان لیدرمحور بودن بازار در آینده‌ای نزدیک است. در عین حال گفته می‌شود بورس تهران به دلیل جهش‌های تند و پرشتاب خود در سال گذشته اکنون وارد فاز اصلاحی شده و با توجه به اینکه خبر منفی خاصی وجود ندارد، بازار سرمایه به زودی روند اصلاحی خود را متوقف کرده و به مدار مثبت باز می‌گردد.

منطقی‌تر شدن روند معاملات

شهریار شهمیری، کارشناس بازار سهام به سه نکته مثبت در بازار روز گذشته اشاره کرد و گفت: روز گذشته شاهد رشد حجم معاملات بودیم که نشان از این موضوع دارد که طی روزهای آینده معاملات در بورس تهران روندی منطقی‌تر به خود خواهد گرفت. در عین حال به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران با نگاهی تحلیلی‌تر به بازار آمده و مبادرت به خرید سهام می‌کنند.وی با تاکید بر اینکه نمی‌توان همیشه انتظار بازار مثبتی را داشته باشیم، اضافه کرد: متاسفانه به دلیل اینکه حجم بالایی از معاملات توسط حقیقی‌ها انجام می‌شود، تمام اتفاقات سیاسی و غیرسیاسی همچون سخنان رئیس کل بانک مرکزی بر رفتار هیجانی سهامداران تاثیر گذاشته و بازار را تا حدودی متلاطم می‌کند، اما انتظار می‌رود با ثبات بیشتر در فضای اقتصادی و همچنین جذابیت بیشتر بورس تهران در مقایسه با سایر بازارهای رقیب، رونق این بازار حفظ شود.

این کارشناس بازار سهام ادامه داد: کاهش ریسک‌های سیاسی و نگاه‌های مثبت به آینده از عوامل دیگری است تا در انتظار سال مثبتی در بورس ایران باشیم. همچنین باید توجه داشت با نزدیک شدن به فصل مجامع و تحقق سودهای پیش‌بینی شده می‌توان انتظار مسیری متفاوت در بازار را داشت. وی ورود جریان نقدینگی به بازار را یکی از عوامل مهم همیشگی دانست و گفت: در حال حاضر بورس تهران از پتانسیل بالایی برای ورود نقدینگی برخوردار است. این موضوع باعث می‌شود تا صف‌های فروش در مقابل حجم معاملات رقم بالایی نداشته باشند.

پایان لیدرمحوری بورس تهران

شهمیری به پایان لیدرمحوری بودن بورس تهران نیز اشاره و عنوان کرد: متاسفانه یکی از نکات منفی همیشگی بازار سهام ایران لیدر بودن برخی صنایع بود. این نکته منفی در حالی بر دیگر نمادهای بازار سایه انداخته است که پشت آن هیچ منطق و استدلالی وجود ندارد؛ اما ریزش نمادهای گروه لیدر، به‌صورت دومینویی اکثر نمادهای موجود در دیگر صنایع را منفی می‌کند. با توجه به روند معاملات در روز گذشته می‌توان انتظار داشت طی آینده‌ای نزدیک تحلیل‌ها عمیق‌تر و منطقی‌تر شده و با ورود سهامدارانی که با دید تحلیلی‌ وارد بازار شده‌اند، اثر لیدرها کمرنگ‌تر شود.

نگاه سهامداران بلندمدت می‌شود

وی همچنین با اشاره به این موضوع که در حال حاضر بیشترین حجم نقدینگی بورس تهران به سرمایه‌گذارانی که با نگاه کوتاه‌مدت وارد بازار شده‌اند اختصاص دارد، خاطرنشان کرد: بازار این روزها نشان داد که نگاه سرمایه‌گذاران در حال تغییر است و حال تحلیلگران با یک نگاه بلندمدت وارد بازار می‌شوند. به بیان دیگر هر چه نقدینگی بازار به دنبال عرضه سهام جدید، افزایش گنجایش بازار یا هر عامل دیگری بیشتر شود، نگاه سهامداران نیز نگاهی بلندمدت خواهد شد.

Read more: http://www.donya-e-eqtesad.com/news/1044615/#ixzz4699clHmw

بازار سرمایه   بورس تهران   

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70