۹ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 28 Mar
#
#
اخبار اقتصادی بورس

سی‌ان‌ان مانی اجرای برجام را امیدوارکننده دانست دل بازار نفت از لغو تحریم ایران می‌لرزد

سی‌ان‌ان مانی اجرای برجام را امیدوارکننده دانست دل بازار نفت از لغو تحریم ایران می‌لرزد
کد: 15126   تاریخ انتشار :۲۸ دی ۱۳۹۴ ساعت ۰۶:۰۴

پایان تحریم‌های اقتصادی علیه ایران می‌تواند بازارهای نفتی را به لرزه درآورد.

به گزارش TSEpress و به نقل ازصدای اقتصاد  قیمت نفت برای ماه‌ها به زیر 30دلار در ازای هر بشکه رسیده‌است. اکنون سیل جدیدی از نفت ایران به بازار می‌تواند این قیمت‌ها را پایین‌تر نیز بکشاند. درحقیقت ورود نفت ایران می‌تواند به کاهش قیمت نفت سرعت بیشتری ببخشد.تحریم‌های ایالات متحده امریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران بالاخره در اواخر روز شنبه برداشته شد و به این ترتیب ایران دوباره به بازارهای جهانی بازگشت. ایران ماه‌هاست که منتظر این لحظه بود و خود را برای این روز آماده کرده بود. اکنون این کشور می‌تواند دوباره به یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت در جهان تبدیل شود.

برندا شافر استاد دانشگاه جورجتون در واشنگتن می‌گوید: «ایران این توانایی را دارد که نفت خود را به سرعت وارد بازار کند. این کشور از حجم عظیمی از نفت ذخیره‌شده برخوردار است که می‌تواند آن را برای فروش روانه بازار کند.»

تحلیل‌گران بر این باورند که ایران قادر است تنها 600هزار بشکه در روز به تولید خود اضافه کند اما رهبران این کشور بسیار خوشبین‌تر از این حرف‌ها هستند.

اکنون تهران در موقعیت ویژه‌ای قرار دارد. هر چه نفت بیشتری صادر کند، قیمت نفت را بیشتر کاهش خواهد داد. هزینه تولید نفت در این کشور نسبت به سایر کشورها بسیار پایین است اما کاهش دوباره قیمت نفت برنامه‌های نفتی این کشور را در معرض خطر قرار خواهد داد. این کشور نیاز به سرمایه‌گذاری‌های کلانی برای احیای زیرساخت‌های نفتی خود دارد.ایران قصد دارد تا پایان سال 2016 میزان تولید خود را تا حدود یک میلیون و 500هزار بشکه در روز افزایش دهد. به این ترتیب طبق گفته بیژن زنگنه تولید این کشور به 4میلیون و 200هزار بشکه در روز خواهد رسید.

ایران عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام (اوپک) است. تا چند سال پیش این سازمان بزرگ‌ترین قدرت نفتی بود که قیمت‌ها را در بازار تعیین می‌کرد. اما اکنون اوضاع تغییر کرده‌است. انقلاب نفت شیل امریکا باعث شده اوپک تنها استراتژی حفظ سهم در بازار را پیگیری کند تا از سهم خود در بازار دفاع کند.

تنش‌های اخیر ایران و عربستان سعودی اوضاع را پیچیده‌تر کرده‌است. عربستان به عنوان سردم‌دار اوپک همچنان سعی می‌کند مانع ورود دوباره ایران به بازارهای جهانی نفت بشود.

اندکی امید وجود دارد. برداشته شدن تحریم‌ها بسیار شگفت‌آور است.

منبع: سی‌ان‌ان مانی

اقتصاد   اقتصاد ایران   امریکا   برجام   عربستان   نفت   

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70