۹ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 28 Mar
#
#
اخبار اقتصادی بورس

شل خواهان بازگشت به پروژه های گازی ایران است

شل خواهان بازگشت به پروژه های گازی ایران است
کد: 7257   تاریخ انتشار :۱۰ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۵:۳۰

  • مدیر مالی شل از تمایل این شرکت برای حضور و مشارکت بلند مدت در پروژه های گازی ایران با شرایط قراردادی مناسب خبر داد.
  • به گزارش TSEpress  به نقل از  پلاتس از لندن، سیمون هنری دیروز (پنجشنبه، هشتم مردادماه) در حاشیه یک نشست خبری در لندن گفت: چنانچه تحریمهای بین المللی علیه صنعت نفت و گاز ایران لغو شود که انتظار می رود تا پایان امسال نیز این اتفاق رخ دهد، شرکت انگلیسی-هلندی شل تماییل دارد به پروژه های توسعه و برداشت گاز از ذخایر متعارف ایران بازگردد.
    وی افزود: شرکت شل انتظار ندارد که به سرعت بر اساس مدل تازه قرارداد نفت ایران (IPC)، با این کشور قراردادهای نفت و گاز امضا کند و به نظر می رسد بازگشت سرمایه از پروژه های بالادستی زمانبر باشد.
    مدیر مالی شرکت شل تصریح کرد: ایران ذخایر گازی عظیمی دارد بنابراین فرصتهای مطلوبی برای حضور و سرمایه گذاری در پروژه های گازی این کشور همراه با شرایط قراردادهای مناسب به طوری که هزینه ریسک میان دو طرف مشترک یا حداقل مقداری از آن برای شرکتها در نظر گرفته شود، وجود دارد.
    شل یکی از چند شرکت بزرگ نفت و گاز جهان بوده است که در ماههای اخیر برای حضور و مشارکت دوباره در پروژه های نفت و گاز ایران پیش از لغو تحریمها، با این کشور عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) مذاکره کرده است.
    هنری با بیان این که شل، که پیش تر در توسعه پروژه های توسعه میدان گازی پارس جنوبی حضور داشته است، خواهان بازگشت به ایران در زمان مناسب است، گفت: من متوجه ام که ایرانیها خواهان سرمایه گذاری شرکتهایی مانند شل هستند.
    وی افزود: ایرانیها مذاکره کنندگان خوبی هستند، هر شخصی که فکر می کند می توان ظرف ١٢ ماه ناگهان یک قرارداد بسیار بزرگ با ایران امضا کرد، ساده لوح است.
    مدیر مالی شرکت شل ادامه داد: مذاکرات آسان نخواهد بود، به زمان نیاز دارد، صحبت از یک مشارکت احتمالی و حضور طولانی مدت است و این همکاری تنها برای ٢ یا سه سال نخواهد بود.
    بدهی نفتی شل به ایران ایران، دارنده بزرگترین ذخایر گازی دنیا، امیدوار است پس از لغو تحریمها برای توسعه ذخایر عظیم نفت و گاز خود، با شرکتهای بزرگ نفت و گاز در پروژه های بالادستی خود همکاری کند. در همین حال، امیر حسین زمانی نیا هفته گذشته در کنفرانس ٢ روزه تجارت و سرمایه گذاری ایران و اتحادیه اروپا در وین اتریش گفته بود:  ایران حدود ٥٠ پروژه نفت و گاز به ارزش ١٨٥ میلیارد دلار مشخص کرده و امیدوار است که قراردادهای ین پروژه ها را تا سال ٢٠٢٠ میلادی امضا کند. باب دادلی، مدیرعامل شرکت بی پی روز سه شنبه (ششم مردادماه) در جمع خبرنگاران گفته بود: به محض لغو تحریمهای ایران، بی پی فرصتهای موجود در بخشهای بالادستی نفت و گاز این کشور را بررسی خواهد کرد، اما هنوز اهداف تهران برای مدل تازه قراردادهای نفتی این کشور مشخص نیست. شل در بخشی از مذاکرات امسال خود با ایرانیها درباره بدهی حدود ٢ میلیارد دلاری خود به شرکت ملی نفت ایران بابت خرید نفت خام از ایران در اوایل سال ٢٠١٢ که به دلیل تحریمها موفق به پرداخت این مبلغ نبوده است، مذاکره کرد. مدیر مالی شل در این باره گفت: این شرکت منتظر لغو تحریمها برای پرداخت بدهی خود به ایران است. اتحادیه اروپا از ٢٨ ژوئن سال ٢٠١٢ میلادی خرید نفت خام از ایران را تحریم کرد. شرایط قراردادهای ایران شل در سال ٢٠١٠ فعالیتهای خود در بخش بالادستی ایران را متوقف کرد و کار توسعه خود در یک پروژه جدید را به حل تعلیق در آورد. شل از توسعه فاز ١٣ میدان گازی پارس جنوبی، بزرگ ترین میدان گازی دنیا، در خلیج فارس خارج شد، گفته می شود این شرکت قادر به اجرای تعهد خود به ایرانیها در توسعه این پروژه نبوده است. شرکت شل در سال ١٩٩٩ میلادی نیز یک قرارداد بیع متقابل ٨٠٠ میلیون دلاری با شرکت ملی نفت ایران برای توسعه دوباره میدانهای نفتی سروش و نوروز در خلیج فارس امضا کرد. هنری بدون اشاره به پارس جنوبی گفت: بر اساس قراردادهای پیشین بخشهای بالادستی ایران، تقسیم هزینه ریسک میان دولت و شریکان خارجی اندکی نامتعادل بود. شرکتهای خارجی از قراردادهای خدماتی پیشین ایران با عنوان بیع متقابل (Buyback) اظهار نارضایتی کرده اند، آنها از نرخ پایین بازگشت سرمایه، بندهای جریمه ای و مرتبط کردن قراردادهای بالادستی به پروژ های ال ان جی نا راضی بوده اند. شل در سالهای اخیر بیشتر فعالیتهای خود را روی کار در پروژه های گازی بالادست متمرکز کرده است و در نظر دارد با تکمیل شدن روند خرید کل سهام شرکت انگلیسی بی جی، نقش خود را به عنوان یکی از پیشگامان صنعت ال ان جی در جهان تثبیت کند.

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70