۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 19 Apr
#
#
اخبار اقتصادی بورس

صف‌آرایی جدید بازیگران بورس

صف‌آرایی جدید بازیگران بورس
کد: 17423   تاریخ انتشار :۱۷ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۰۳:۵۳

شاخص بورس تهران طی معاملات روز گذشته با رشد ناچیز 19واحدی مواجه شد تا در کانال80 هزار واحدی باقی مانده باشد. این در حالی بود که شاخص کل هم وزن بیش از 85 واحد رشد کرد که این رشد معادل 6/ 0 درصد بود. به عبارت دقیق‌تر، در حالی که لیدرها و بزرگان بازار با ثبات یا ریزش قیمت مواجه بودند، گوی و میدان به دست شرکت‌های کوچکتر افتاد و این شرکت‌های کوچکتر بودند که طی معاملات روز گذشته با رشد مواجه شدند.

 به گزارش TSEpress  به نقل ازروزنامه دنیای اقتصاد    پس از توقف رشد قیمت سهام خودرویی، رفتار جمعی بازار نشان می‌داد که فعالان بازار به دنبال لیدری جدید می‌گشتند تا ادامه رشد بازار به بهانه مورد توجه قرار گرفتن لیدر جدید، میسر شود. اما هیچ یک از گروه‌ها توان برآورده کردن انتظارات بازار را نداشتند و حال نوبت به صنایع کوچکتر رسیده است. با توجه به وجود پتانسیل برای شکل‌گیری عرضه‌های سنگین در نمادهای بزرگتر، حال به نظر می‌رسد که چشم فعالان بازار از سرمایه‌گذاری در شرکت‌های بزرگ ترسیده است. این نمادها از طرفی طی سه ماه گذشته با رشد مواجه شده‌اند (هرچند این رشد با رشد قیمت سهام گروه خودرویی قابل قیاس نیست) و از طرف دیگر کارنامه حقوقی‌ها در سمت عرضه این نمادها چندان پاک نبوده است. بنابراین این بار صنایع کوچکتر بازار هستند که مورد اقبال فعالان بازار قرار گرفته‌اند.

فراز مسافری‌راد، کارشناس بازار سرمایه، در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» ضمن اشاره به جذاب بودن بازار سهام در سال 95 گفت: تمام شواهد و قرائن حکایت از جذابیت سرمایه‌گذاری در بازار سهام دارند. انتظار می‌رود اوضاع بازار سرمایه در سال 95 بهتر از آن چیزی باشد که در سال 94 تجربه شد. از طرفی پس از لغو تحریم‌ها احتمالا اوضاع کسب و کار در کشور بهبود خواهد یافت. از طرف دیگر با رشد فروش نفت در بازارهای جهانی این امکان وجود دارد که درآمدهای دولت وضعیت باثبات‌تری به خود بگیرد. از همه اینها مهم تر احتمال کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی پررنگ‌تر از همیشه شده است. این نرخ این روزها به 18 درصد رسیده است و احتمال کاهش بیشتر این نرخ به شدت وجود دارد. در همین راستا به نظر می‌رسد که احتمالا در سال جاری سود اوراق تامین مالی با درآمد ثابت نیز کاهش خواهد یافت. در کنار همه این مسائل بدهی‌های دولت به بانک‌ها نیز رفته‌رفته در برنامه پرداختی‌های دولت قرار خواهد گرفت. این موضوع می‌تواند بخش مهمی از دارایی‌های بلوکه شده در ترازنامه بانک‌ها را آزاد کند و در نتیجه به احتمال قوی مشکل کمبود نقدینگی نیز در سال جاری کمرنگ‌تر از گذشته خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: همین مسائل سبب می‌شود که احتمالا بازار سهام در آینده نزدیک با رشد بیشتر P / E مواجه شود. همین مسائل است که سبب می‌شود ارزش معاملات بورس در این روزها در سطوح قابل قبولی قرار گیرد. نگاهی به روند معاملات طی روزهای اخیر نشان می‌دهد که افت نسبی قیمت‌ها در بازار رخ داده است و سهام شرکت‌های خودرو و قطعه‌ساز به مقاومت‌های خود نزدیک می‌شوند. اما به رغم اینها ارزش معاملات همچنان در سطح مقبول قرار دارد. اگرچه ارزش معاملات نسبت به اسفندماه سال گذشته کاهش یافته است، اما در شرایط فعلی ارزش 300 تا 400 میلیارد تومانی معاملات رقم قابل قبولی است. این موضوع نشانگر خروج هیجان از بورس همزمان با بالا بودن ارزش معاملات است.

جهش خودرویی‌ها مهم‌ترین دلیل بدعادتی بازار

مسافری‌راد در پاسخ به این سوال که توقف رشد قیمت سهام گروه خودرو و ساخت قطعات تا چه میزان می‌تواند بر کلیت بازار تاثیرگذار باشد، گفت: این روزها هنوز فعالان بازار در شوک جهش قیمت سهام گروه خودرویی هستند. به عبارت دیگر، رشد سرسام‌آور شاخص گروه خودرو باعث شده است که فعالان بازار انتظارات عجیب و غریبی از بازار سهام داشته باشند، اما حقیقت این است که عواملی که باعث رشد شاخص گروه خودرو شد، نمی‌تواند برای سایر گروه‌ها رخ دهد. از طرفی در این گروه فروشنده چندانی وجود نداشت و از طرف دیگر رشد قیمت در این گروه بیش از حدی بود که از طریق عوامل بنیادی توجیه‌پذیر باشد. فعالان بازار باید این نکته را مدنظر داشته باشند که در سایر گروه‌ها بازیگران عمده‌ای وجود دارند که قطعا در قیمت‌های نجومی فروشنده خواهند بود. در واقع همین موضوع سبب می‌شود که سفته‌بازان برای خرید سهام صنایع کوچکتر اقدام کنند. در کل انتظار می‌رود که با گذشت زمان و طی یک یا دو ماه آینده فعالان بازار با روند واقعی بازار بیشتر کنار آیند و در نتیجه جو بازار آرام‌تر و واقع‌گراتر شود. بنابراین ممکن است افت احتمالی قیمت در نمادهای خودرویی باعث کاهش قیمت‌ها در سایر صنایع شود، اما در ادامه بازار این روند معکوس خواهد شد و بازار مسیر خود را از گروه خودرویی جدا خواهد کرد.

پول‌ها در بازار ماندگارند؟

این کارشناس بازار سرمایه در انتها و در پاسخ به این سوال که آیا توقف رشد قیمت سهام خودرویی باعث خروج پول از بازار سهام می‌شود، گفت: با توجه به شرایط فعلی در بازارهای رقیب به نظر می‌رسد که خروج پول از بازار سهام چندان محتمل نیست. از طرفی بازار مسکن با رکود مواجه است و امکان جهش‌های قابل توجه در این بازار دور از ذهن است. همین شرایط در بازار ارز و طلا نیز مشاهده می‌شود. از طرف دیگر چشم‌انداز بازار پول با توجه به کاهش نرخ سود سپرده‌ها نیز چندان برای سرمایه‌گذاری مناسب به نظر نمی‌رسد. این در حالی است که چشم‌انداز بازار سهام با توجه به انتظارات شکل گرفته در پسابرجام، به درستی یا به غلط مناسب به نظر می‌رسد و همین موضوع سبب می‌شود که احتمال خروج پول‌ها از بازار سهام تضعیف شود.

 

بازار سرمایه   بورس   بورس تهران   

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70