۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - 2024 25 Apr
#
#
اخبار اقتصادی بورس

صندوق؛ محلی امن برای سرمایه گذاری

صندوق؛ محلی امن برای سرمایه گذاری
کد: 25597   تاریخ انتشار :۲۱ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۰۶:۱۲

به گزارش TSEpress  به نقل از هفته نامه بورس  صندوق‌های سرمایه‌گذاری، یک نهاد مالی محسوب می‌شوند که افراد مختلف می‌توانند با انباشت سرمایه‌های خود زیر نظر مدیریت افراد کارآزموده در سبدی (مجموعه‌ای) از اوراق بهادار سرمایه‌گذاری کنند و ریسک سرمایه‌گذاری خود را کاهش دهند. این موضوع یکی از دلایل وجود جذابیت برای سرمایه‌گذاری در صندوق‌هاست. انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری عبارتند‌ از: صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط، صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهام، صندوق‌های سرمایه‌گذاری اوراق با درآمد ثابت، صندوق‌های کالایی و...  که در ایران نخستین صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سال ۱۳۸۷ فعالیت خود را آغاز کردند. صندوق‌‌های کالایی به منظور سرمایه‌گذاری بر روی کالاهای مختلف ایجاد شده‌اند که از جذاب‌ترین این صندوق‌ها می‌توان به صندوق کالایی با پشتوانه طلا اشاره کرد. با خرید واحدهای این صندوق، سرمایه‌گذاران با وجود داشتن مالکیت کالای موردنظر، مسئولیت نگهداری از آن کالا را هم برعهده ندارند و از طرفی می‌توانند حتی با سرمایه اندک نیز در سود و زیان مجموعه‌ای از ابزارهای مالی مرتبط با سکه طلا همانند معاملات آتی سکه، گواهی سپرده سکه طلا، اختیار معامله سکه طلا و.... شریک شوند. بزرگترین ETF جهان (صندوق قابل معامله) که هم اکنون به سرمایه‌گذاری در زمینه طلا فعالیت دارد، صندوق «اسپایدر» است که در آمریکا تاسیس شده است. در ایران نیز سازمان بورس و اوراق بهادار (سبا) مجوز فعالیت نخستین صندوق کالایی بازار سرمایه را که از نوع صندوق طلا و قابل معامله در بورس است، در تاریخ ٢۵/٠۶/١٣٩١ صادر کرد. کلیات مربوط به سرمایه‌گذاری در این صندوق به شرح زیر است: ۱) سرمایه‌گذاران در ازای سرمایه‌گذاری در این صندوق گواهی سرمایه‌گذاری دریافت می‌کنند. ۲) صدور واحد سرمایه‌گذاری بر اساس ارزش خالص دارایی‌های روز است. ۳) ارایه درخواست و ابطال آنها بر اساس ارزش خالص دارایی‌های روز قبل از ارایه درخواست صورت می‌گیرد ۴) ضامن صندوق پرداخت وجوه سرمایه‌گذاران حداکثر ٧ روز پس از ارایه درخواست ابطال را ضمانت کرده است. به طور کلی، برخی از مزایای صندوق‌های سرمایه‌گذاری کالایی با پشتوانه طلا شامل موارد زیر است:

  1. امکان سرمایه‌گذاری در صندوق با سرمایه اندک (قیمت هر واحد در زمان پذیره نویسی ۱۰،۰۰۰ ریال است و باید حداقل ۱۰ واحد خریداری شود، سقفی برای میزان خرید وجود ندارد.)
  2. بهره‌مندی تمامی سرمایه‌گذاران از مزایای صندوق بدون در نظر گرفتن میزان سرمایه‌گذاری و نوع شخصیت حقیقی یا حقوقی سرمایه‌گذار
  3. بهره‌مندی سرمایه‌گذاران از نیروی متخصص صندوق در امر خرید و فروش سکه طلا بدون هزینه
  4. دسترسی سرمایه‌گذاران جهت خرید و فروش واحد صندوق از طریق سامانه تماماً الکترونیک و غیرحضوری
  5. نقدشوندگی بسیار بالای واحدهای صندوق با توجه به حضور بازارگردان در صندوق
  6. حذف ریسک حمل و نقل، تقلبی بودن و نگهداری سکه
  7. حذف هزینه‌های مربوط به نگهداری، خرید و فروش و حمل و نقل
  8. کاهش و مدیریت ریسک سرمایه‌گذار با توجه به تنوع در سرمایه‌گذاری و همچنین استفاده از نیروی زبده
  9. معافیت مالیاتی طبق قانون "توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید در راستای تسهیل اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی"
پذیره‌نویسی اولین صندوق طلای بازار سرمایه کشور با نام صندوق پشتوانه طلای لوتوس از ۲۰ خرداد ۱۳۹۶ آغاز شد و در ۲۴ خرداد(به مدت پنج روز) به پایان رسید. در طی این ۵ روز بیش از ۱۵ میلیارد و ۷۹۸ میلیون تومان از واحدهای این صندوق (به ارزش هر واحد هزار تومان) در بازار توسط سرمایه‌گذاران خریداری شد که با احتساب یک میلیارد تومان آورده اولیه مؤسسان، در مجموع بیش از ۱۶ میلیارد و ۷۹۸ میلیون تومان سرمایه در صندوق جذب شده است. امین شکرریز(مدیر بورسکالا- کارگزاریسهم آشنا) download

عضویت کانال اخبار بورس اوراق بهادار تهران (Tse Press) در تلگرام

اقتصاد   بورس   صندوق سرمایه گذاری   

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.