۹ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 28 Mar
#
#
اخبار اقتصادی بورس

«غگلپا» برای صادرات به روسیه مجوز گرفت

«غگلپا» برای صادرات به روسیه مجوز گرفت
کد: 25508   تاریخ انتشار :۱۸ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۰۳:۵۴

به گزارش TSEpress  به نقل از خبرگزاری فارس از گلپایگان؛ در جریان این بازدید که به همت کانون کارگزاران بورس اوراق بهادار ترتیب داده شد، هیات مدیره و مدیران «غگلپا» ضمن تشریح آخرین وضعیت تولید و فروش و همچنین سودآوری این شرکت لبنیاتی نسبت به چشم انداز صنعت لبنیات و اجرای برخی طرح های توسعه‌ای در این شرکت اطلاع رسانی کردند.

پس از بازدید از کارخانه و خط تولید انواع پنیر، دوغ و کشک در این شرکت فرابورسی نشست خبری با حضور مدیران و برخی از اعضای هیات مدیره شرکت شیر پاستوریزه پگاه گلپایگان برگزار شد.

درابتدای این جلسه ، محمد مهدی گرجی رئیس هیات مدیره "غگلپا" با معرفی این شرکت گفت: کارخانه شیر  پاستوریزه پگاه گلپایگان در سال ۱۳۵۲ تاسیس و در بهمن ماه ۱۳۶۲ با مدیریت شرکت سهامی صنایع شیر ایران و ظرفیت روزانه ۳ تن پنیر به بهره‌برداری رسید.

این شرکت در تاریخ ۸۲٫۱۱٫۲۶ تحت عنوان شرکت شیر پاستوریزه پگاه گلپایگان به ثبت رسیده و در سال ۱۳۷۳ طرح توسعه شرکت با ظرفیت تولید روزانه ۲۵ تن پنیر و با خریداری خط آلمانی آغاز به کار کرده است.

وی افزود: این شرکت از مجموعه شرکت‌های شرکت سهامی صنایع شیر ایران با برخورداری از ۱۶ کارخانه به شمار می رود که تحت مدیریت هلدینگ وابسته به سرمایه گذاری صندوق تامین اجتماعی در ۱۳ استان کشور  فعالیت می‌کند.

شرکت صنایع شیر ایران با انتخاب برند پگاه از سال ۱۳۸۰ تا کنون تمامی محصولات خود را با این نشان به بازار معرفی می‌کند.

گرجی عنوان کرد: شرکت شیر پاستوریزه پگاه گلپایگان با ظرفیت روزانه فرآوری ۲۵۰ تن شیر در زمین به مشاحت ۱۴٫۵ هکتار و زیر بنای ۱۳ هزار متر مربع به عنوان اولین واحد صنعتی تولید پنیر در کشور به کار تولید انواع فرآورده‌های شیر پاستوریزه و استریل فعال است و به طور متوسط روزانه ۱۷۶ تن شیر را دریافت و فرآوری می‌کند.

در ادامه این جلسه رییس هیات مدیره "غگلپا" از اخذ مجوز صادرات محصولات این شرکت به کشور روسیه خبر داد و گفت: این شرکت با وجود رقابت شدید با محصولات لبنی ترکیه، در کنار پگاه مازندران ،تهران و فارس موفق به اخذ صادرات محصولات لبنی به کشور روسیه شده است.

محمد رضا فیاضی ، مدیر مالی شرکت لبنیات پگاه گلپایگان نیز با بیان اینکه عمده فروش محصولات "غگلپا" از سوی شرکت بازار گستر از مجموعه شرکت های خود صورت می گیرد ، عنوان کرد: دوره وصول مطالبات شرکت طی ۴۰ الی ۴۵ روز صورت می گیرد و آنچه که به عنوان ذخیره مطالبات ۸۶۰ میلیون تومانی در صورت‌های مالی دیده می شود، مربوط به زمانی بوده که هنوز شرکت بازار گستر تشکیل نشده و فعالیت نداشته است.

وی از اجرای برخی طرح های توسعه ای در حوزه توسعه بازار فروش سخن گفت و افزود: شرکت مشکلی برای افزایش سرمایه نداشته و این موضوع می‌تواند از سوی هیات مدیره "غگلپا" به سهامدار عمده پیشنهاد شود.

درادامه این نشست رییس هیات مدیره "غگلپا" در برابر این پرسش فارس مبنی بر این این شرکت به ازای هر سهم چقدر دارایی و سود انباشته دارد و در عین حال سود سهام نقدی مجمع اخیر خود را چه زمانی پرداخت خواهد کرد، گفت: سود هر سهم این شرکت ۱۳۰ تومان بوده و از مبلغ ۱۹ میلیارد تومان سود خالص در مجمع اخیر مبلغ ۱۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان سود نقدی میان سهامداران توزیع شده که از اول مرداد ماه امسال پرداخت خواهد شد.

وی در برابر پرسش فارس مبنی بر چگونگی استراتژی فروش این شرکت و امکان رقابت در بازارهای همجوار از جمله کشور عراق پاسخ داد: فروش محصولات این شرکت از طریق شرکت بازار گستر صورت می‌گیرد و در این راستا بر اساس بازاریابی مویرگی پایش میزان مصرف هدف‌گذاری فروش تبیین می‌شود.

به گفته گرجی محصولی که به بازار عرضه می شود باید قابل رقابت با سایر محصولات مشابه و از لحاظ کیفیت نیز بتواند سهم قابل قبولی از بازار مصرف را به دست بگیرد. در موردصادرات محصولات اما با توجه به هزینه‌های موجود چندان این موضوع برای شرکت منفعت ندارد، از این رو در گام اول توسعه بازار داخلی از طریق فروش مویرگی و در نهایت رقابت با محصولات مشابه ترک‌ها در کشور روسیه برنامه ریزی شده است.

این مقام مسئول در برابر این پرسش فارس که با توجه به استهلاک بالای برخی ماشین آلات خارجی که عمدتا سوییسی و آلمانی هستند، چه اقدام هایی برای تامین این تجهیزات در داخل و یا تسهیل اورهال (تعمیر اساسی) آنها صورت گرفته است و در عین حال تامین مواد اولیه مصرفی شرکت از جمله بطری های پلاستیکی چرا در داخل شرکت به منظور کاهش هزینه تولید نمی شود ؛ پاسخ داد: مواد اولیه و همین طور بخشی از عملیات بسته بندی توسط صنایع بسته بندی پگاه انجام و تامین می شود، اما در مورد ماده اولیه ظروف پلاستیکی PET در حال حاضر هیچ اجحافی در حق "غگلپا" صورت نمی‌گیرد و این محصول با قیمت منصفانه تامین می شود، به طوری که بسیاری از تولید کنندگان مواد پلاستیکی علاقه مند به ارایه تخفیف بلند مدت به شرکت به منظور ارایه مواد اولیه مصرفی هستند.

با این همه شرکت در نظر دارد برخی محصولات از جمله فرآیند باد کردن ظروف پلاستیکی را به منظور کاهش هزینه هایی همچون حمل و نقل و یا موارد بهداشتی را در کارخانه انجام دهد.

گرجی با بیان اینکه هنوز پروسه تبادل وجوه ارزی به دلیل باقی ماندن تبعات تحریم ها به سهولت انجام نمی‌شود، عنوان کرد: مجموعه کشت و صنعت صنایع شیر اران در مرودشت استان فارس در حالی به منظور تولید شیر خشک با برخورداری از ۵ هزار راس دام راه اندازی شده که شرکت نستله قزوین هم اکنون خریدار شیر با کیفیت این کارخانه است. این مجموعه ها در سلماس و الیگودرز و دیگر مناطق کشور نیز در حال راه اندازی است.

گرجی از تولید انواع دسر نوشیدنی در "غگلپا" خبر داد و گفت: هم اکنون در این شرکت انواع پنیر فتا،بلغاری و آب نمکی تولید می‌شود.

وی درباره تاثیر مشوق های صادراتی بر سودآوری شرکت گفت: تولید شیر خشک و صادرات آن برای شرکت های لبنی به دلیل نوسان نرخ جهانی با زیان مواجه شده بود، اما دولت با تخصیص یارانه ۱۵۰ میلیارد تومانی و تسویه آن در هز سه ماه یکبار توانست به شرکت‌های لبنی کمک کند. در حال حاضر نیز تا سال ۱۴۰۰ بودجه ای به منظور صادرات محصولات لبنی از جمنله شیر خشک به منظور مشوق صادراتی تعیین شده که در صورت اجرا می تواند برای "غگلپا" حایز اهمیت باشد.

به گزارش فارس در جریان بازدید از این شرکت تعداد کارگران و پرسنل مشغول به کار "غگلپا" کمتر از ۳۰۰ نفر عنوان شد که عمده آنها از اهالی بومی شهر گلپایگان هستند. در عین حال کارگران در دوشیفت کاری و در تمام ایام هفته حتی روزهای جمعه مشغول به کار هستند .

حقوق و دستمزد بر اساس قانون تامین اجتماعی است که نتوانسته رضایت چندانی را برای اغلب کارگران در بر داشته باشد با این همه این حقوق به موقع پرداخت می‌شود.

ماشین آلات خط تولید پنیر چیزبرگر متعلق به کشور سوییس بوده که ۱۶ سال از عمر آن سپری می‌شود. در خط تولید پنیر لاکتیکی نیز ماشین آلات این خط در کنار برخی خطوط بسته بندی داخلی متعلق به کشور آلمان است که مدت زمان زیادی از عمر آنها سپری شود. در این زمینه تامین قطعه برای این ماشین آلات به دلیل وجود تحریم ها و عدم تامین آن در داخل یک ریسک اجتناب ناپذیر برای کارخانه است که به دشواری قابل تامین است.

بهداشت عمومی به شدت رعایت می شود تمام خطوط در آغاز و پایان شیفت های کاری بطور کامل شست‌وشو می شوند.

در خط تولید دوغ ابتکار الصاق بسته نعناع به هر بطری در خط تولید اگر چه به افزایش ۱۰۰ تومانی هر محصول انجامیده اما توانسته سهم بازار مصرف را به نفع دوغ پگاه شهری گلپایگان تمام کند و به زودی طعم های مختلف دیگری را نیز به آن می افزاید.

در این خط تولیدی بطری های خالی پت برای دوغ از شرکت های دیگر تامین می شود . با احتساب دو شیفت کاری و میزان مصرف این بطری ها در هر روز بطور متوسط ماهیانه یک میلیون بطری خالی در این خط پر می‌شود .برای باد کردن پلی فرم مورد نیاز این بطری ها شرکت بطور متوسط ماهیانه ۸۰ میلیون تومان هزینه باد هوا پرداخت می‌کند، در حالی که می‌تواند آن را در داخل شرکت تامین نماید.

download

عضویت کانال اخبار بورس اوراق بهادار تهران (Tse Press) در تلگرام

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70