۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 29 Mar
#
#
اخبار اقتصادی بورس

مدیر مالی "شراز" : آثار مثبت ابلاغیه جدید وزارت نفت بر پالایشگاه ها

مدیر مالی
کد: 19702   تاریخ انتشار :۱۴ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۰۵:۱۷

این مصوبه به طور کلی برای پالایشگاه ها اثر مثبتی خواهد داشت چرا که در این مصوبه به چند نکته مهمی که مورد درخواست این شرکت ها قرار گرفته بود، تصمیم گیری انجام شده دقیقاً همان است که این مجموعه ها از وزارت نفت تقاضا داشتند.

   

محاسبه قیمت هر بشکه نفت خام، میعات گاز تحویلی به پالایشگاه های کشور قیمت 5 فرآورده اصلی و سوخت هوایی برای ابتدا تا پایان سال 95 از سوی وزارت نفت به معاون برنامه ریزی این وزارت خانه ابلاغ شد که برخی از کارشناسان و اهالی بازار سرمایه این مصوبه را راه نجاتی برای پالایشگاه ها می دانند.

در همین ارتباط مدیر مالی شرکت پالایش نفت شیراز ضمن بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: این مصوبه به طور کلی برای پالایشگاه ها اثر مثبتی خواهد داشت چرا که در این مصوبه به چند نکته مهمی که مورد درخواست این شرکت ها قرار گرفته بود، تصمیم گیری انجام شده دقیقاً همان است که این مجموعه ها از وزارت نفت تقاضا داشتند.

ناصر تنگستانی در ادامه افزود: طبق قانون الحاق برخی مواد به قانون بخش از مقررات مالی و دولت و اصلاحات و الحاقات بعدی آن، نفت خام تحویلی باید بر اساس نفت خام صادراتی ایران محاسبه شود تا قیمت گذاری برای پالایشگاه ها شفاف شود.

وی تأکید کرد: از طرفی سوخت هوایی در هر تن یک دلار با نفت سفید تفاوت قیمت داشت و طبق این مصوه این اختلاف به 8 دلار افزایش یافته است.

این مقام مسئول گفت: این دو موضوع از جمله مهمترین درخواست ها شرکت های پالایشگاهی بوده که دولت در آن تجدید نظر کرده و طبق این مصوبه تغییرات مورد نظر اعمال گشته است.

تنگستانی با اشاره به محدود کردن مهلت اعلام قیمت ها در این ابلاغیه مهم، گفت: برای اعلام قیمت فرآورده ها قرار بر این شده تا مهلت 45 روزه ای در نظر گرفته شود تا وضعیت حساب و کتاب پالایشگاه ها و وزرات نفت روشن و شفاف گردد، هرچند که طبق قانونی که در سال گذشته وجود داشت، بازه زمانی مذکور 30 روز بود، اما به درستی رعایت نمی شد و به دلیل اعتراضاتی که صورت می گرفت همواره اعلام قیمت ها بیشتر از این زمان به طول می انجامید. حال امید است با محدود کردن زمان اعلام نرخ ها در این ابلاغیه ابهامات گروه از این منظر نیز کاهش یابد.

این کارشناس صنعت پالایشی در خاتمه خاطرنشان کرد: هر چند که ابلاغیه مذکور نکات منفی هم در بر دارد، اما برآیند کلی با توجه به بالا بودن نقاط قوت آن مثبت ارزیابی می گردد. اما اثر گذاری آن بر فعالیت مالی پالایشگاه ها مهم می باشد که بعد از اعلام نرخ های سال 95 به این مجموعه ها باید دید محاسبات بر مبنای این دستورالعمل چه تأثیری در واقعیت بر سودآوری صنعت خواهد داشت.

پالایش نفت شیراز   

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70