۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 29 Mar
#
#
اخبار اقتصادی بورس

مهمان امروز فرابورس در چه شرایطی عرضه می‌شود؟

مهمان امروز فرابورس در چه شرایطی عرضه می‌شود؟
کد: 9462   تاریخ انتشار :۱۲ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۰۵:۵۲

عرضه اولیه شرکت 20 میلیارد تومانی شیر پاستوریزه پگاه فارس برای اولین بار در بازار دوم فرابورس در روز یکشنبهعرضه می‌شود. براین اساس 10 درصد از سهام این شرکت لبنیاتی معادل 20 میلیون سهم فردا از سوی سهامدار عمده یعنی شرکت صنایع شیر ایران عرضه خواهد شد.
به گزارش TSEpress، عرضه اولیه شرکت 20 میلیارد تومانی شیر پاستوریزه پگاه فارس برای اولین بار در بازار دوم فرابورس در روز یکشنبه(فردا) عرضه می‌شود. براین اساس 10 درصد از سهام این شرکت لبنیاتی معادل 20 میلیون سهم فردا از سوی سهامدار عمده یعنی شرکت صنایع شیر ایران عرضه خواهد شد.سه عضو قبلی این خانواده پگاه آذربایجان غربی، اصفهان و خراسان بودند که هر سه در بازار دوم بورس با نسبت‌های P/E 46.3، 5.9 و 5 معامله می‌شوند. با توجه به تحلیلی که مازیار فتحی، مدیر مشاور سرمایه گذاری راهنمای سرمایه گذاران انجام داده است؛ شرکت پگاه فارس برای سال جاری پیش‌بینی EPS 426 ریالی دارد که 11 درصد رشد را نسبت به سال 93 نشان می‌دهد و در سه ماه اول سال موفق به پوشش 23 درصد آن شده است. همچنین فروش شرکت در سه ماه اول سال جاری در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته بیش از 8 درصد رشد داشته است. ماهیت عملیاتی خانواده پگاه همانطور که می‌دانیم تولید انواع محصولات لبنی است و پگاه با در دست داشتن 17 درصد از سهم بازار به عنوان شرکت پیشرو در بخش محصولات نوشیدنی ساخته شده از شیر است. این شرکت با داشتن کارخانه‌های شیر که در سراسر ایران پراکنده‌اند قادر خواهد بود محصولات نوشیدنی ساخته شده از شیر را به صورت روزانه در سراسر ایران توزیع کند . سه شرکت عنوان شده پگاه که در بازار سرمایه از قبل حضور داشتند در سالهای 82 تا 84 عرضه اولیه شدند و نماد آنها قابل معامله است. حال بعد از گذشت حدود 10 سال پگاه تصمیم به عرضه دوباره زیرمجموعه‌های خود نموده که بنا به شنیده‌ها بسیاری از زیرمجموعه‌های این شرکت در استان‌های مختلف در بازار سرمایه حضور پیدا خواهند کرد. اگر بخواهیم اجمالی در خصوص ریسک‌های این شرکت صحبت کنیم می‌توان ابراز داشت ریسک خارج از صنعت روند تولید و فروش لبنیاتی ها را تهدید نمی‌کند بلکه اگر ریسکی باشد مرتبط با حضور سایر رقبا در صنعت است و البته چالش اخیری که این گونه شرکت‌ها تا حدی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند مرتبط با بحث قیمت‌خرید شیر و از آن طرف امر مجوز افزایش نرخ برای محصولات است که به سختی از نهاد ناظر می‌توانند اجازه آن را دریافت کنند. روند بازده سهام شرکت‌های هم خانواده‌های پگاه در سالهای 93 و 94 و همچنین مقایسه آن با بازده شاخص کل به صورت جدول زیر بوده است.

بازده سال 93

بازده سال 94 از ابتدای سال تا 11 مهر 94

شاخص کل بورس

8/20- %

1/2- %

شاخص صنعت غذایی

4/11- %

3/0- %

پگاه اصفهان

9/33+ %

5/8- %

پگاه آذربایجان غربی

4/30- %

6/0+ %

پگاه خراسان

5/9- %

9/4- %

روند بازدهی در یک‌سال و نیم اخیر حاکی از عدم روندی معین و کوریلیشن مثبت با شاخص کل بورس دارد. بنابراین در خرید و نگهداری سهم «غفارس» بهتر است فعالان بازار به روند کلی بازار توجه نداشته باشند. صرفاً با توجه به تحلیل بنیادی شرکت پگاه فارس تصمیم به خرید و نگهداری سهم با توجه به قیمت کشف شده در عرضه اولیه بگیرند.
منبع: اقتصاد نیوز

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70