۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 19 Apr
#
#
اخبار اقتصادی بورس

نقش بازار سرمایه در تامین مالی

نقش بازار سرمایه در تامین مالی
کد: 17937   تاریخ انتشار :۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۰۶:۰۴

به گزارش TSEpress  به نقل از خبرگزاری صدا و سیما ، محمودرضا خواجه نصیری، مدیرعامل تامین سرمایه آرمان افزود: فرایند انتشار اوراق در بازار اولیه پیچیده است.
وی گفت : تامین مالی شامل دو روش انتشار اوراق بدهی و روش مبتنی بر سرمایه است ، در روش تامین مالی مبتنی بر انتشار اوراق بدهی، اوراق منتشر می شود که بر مبنای طرح های مشارکتی مانند اوراق مشارکت، صکوک اجاره، اوراق استصناع است. کارشناس ارشد بازار سرمایه گفت :  اینکه هر بنگاه مبنای لازم برای کدام روش را دارد از این روش ها برای تامین مالی استفاده می شود. مثلا اگر بنگاه دارایی برای اجاره داشته باشد از روش صکوک اجاره و درصورتی که طرحی برای ارایه داشته باشد از روش اوراق مشارکت برای تامین مالی استفاده خواهد کرد.
خواجه نصیری اظهار داشت : در همه این روش ها دریافت مجوز علاوه بر آنکه زمان بر است به ضمانت بانکی نیز نیاز دارد و مراحل انتشار اوراق و زمان طولانی را می طلبد و شرکت ها ترجیح می دهند به جای انتشار اوراق از وام بانکی استفاده کنند.
خواجه نصیری درباره اوراق سلف نیز گفت : در این نوع تامین مالی بنگاه با تودیع سهام و دارایی نقدشونده خود اوراق سلف منتشر می کند که برای تامین مالی کوتاه مدت تر مثلا یکساله استفاده می شود. اوراق سلف برای فروشندگان کالاها به پشتوانه فروش کالاهایشان سرمایه در گردش ایجاد می کند. فرایند اینگونه تامین مالی به دلیل آنکه ضامن بانکی نمی خواهد ساده تر است.
خواجه نصیری ادامه داد: روش های مشارکتی از طریق صندوق پروژه، فروش اوراق یا سهام، زمین و پروژه تامین مالی می کنند. در این روش سرمایه گذاران به جای سود ثابت در سود و زیان پروژه مشارکت خواهند کرد به همین دلیل سرمایه گذاران ایرانی کمتر به اینگونه اوراق رغبت نشان نمی دهند مگر آنکه در این روش ها حداقل سودآوری تضمین شده باشد. سرمایه گذاران ایرانی به جای روش مشارکتی به اوراق بدهی روی آورده اند.
مدیرعامل شرکت تامین سرمایه آرمان با اشاره به اینکه روش های متنوع تر دیگری نیز برای تامین مالی وجود دارد گفت: این روش ها محدودیت های اجرایی و پیچیدگی های بسیاری دارد که باید بخشی از آن ها در بورس و بخشی دیگر در مقررات اصلاح شود.
وی گفت : بازار اولیه در کشور ما به اندازه کافی توسعه نیافته و فرایند انتشار اوراق در بازار اولیه پیچیده است و بالا بودن هزینه های تامین مالی، پیچیدگی حجم روابط در این بازار از چالش های اساسی بازارهای اولیه سهام در کشور است.
خواجه نصیری تاکید کرد : البته عرضه اولیه سهام نیاز به تقاضا دارد و وقتی تقاضای قابل توجهی در بازار وجود نداشته باشد نباید انتظار عرضه سهام در بازارهای اولیه را داشت.
وی گفت : انتظار می رود دولت با سازوکارهای پیشنهادی سرمایه گذاران را برای ورود به بازارهای اولیه سهام تشویق کند.

اقتصاد   اقتصاد ایران   بورس   بورس تهران   

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70