۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - 2024 20 Apr
#
#
اخبار اقتصادی بورس

وضعیت بازار سرمایه پس از انتخابات

وضعیت بازار سرمایه پس از انتخابات
کد: 16691   تاریخ انتشار :۸ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۰۱:۱۴

حرکت پول و نقدینگی در بازار سرمایه، اگر بر اصول حرفه‌ای استوار نباشد می‌تواند تهدیدی برای روند معاملات باشد

پیش از این تحلیلگران پیش‌بینی کرده بودند که در آخرین جلسات معاملات منتهی به زمان برگزاری انتخابات، بازار سرمایه شاهد عرضه‌های بیشتری از سوی سهامداران باشد چراکه یکی از عوامل تاثیرگذار و ایجاد کننده روند صعودی بازار را مساله برگزاری انتخابات می‌دانستند. گرچه در عین حال، بارها این نکته را نیز گوشزد کرده‌اند که نقدینگی انبوهی که اخیرا وارد بازار شده است، نگاه کوتاه‌مدتی ندارد و نمیتواند بلافاصله در یکی دو روز منتهی به انتخابات از بازار سرمایه خارج شود.

به گزارش TSEpress  به نقل از صدای اقتصاد، بازار سرمایه، در آخرین جلسه معاملاتی هفته گذشته، پرحجم و پرعرضه بود اما با آرامش به استقبال انتخابات مهم و اثربخشی رفت که امروز (جمعه) در حال برگزاری است. با توجه به پویایی این دوره از انتخابات، پیش‌بینی می‌شود حضور پرشور مردم برای هفته بعد نویدبخش استمرار روند مثبت بازار سرمایه را دربر داشته باشد. در آخرین جلسه معاملاتی، حجم معاملات بورس به رقم ٤٢٦ میلیارد تومان و حجم معاملات فرابورس به رقم ٣١٥ میلیارد تومان رسید و در نهایت مجموع ارزش کل معاملات به٧٤١ میلیارد تومان رسید و شاخص‌ کل با حدود 136 واحد افزایش خود را به رقم ٧٧هزار و ٨٤٠ واحد رساند.

گروه خودرو، به عنوان پیشتازترین گروه در روند صعودی اخیر بازار، در غیاب برخی از نمادهای اثرگذار این صنعت، رو به پائین معامله شد اما با بازگشایی خکاوه در قیمتی مناسب و منطقی و رشد قیمت سهام این شرکت تا صف خرید، سهام دیگر شرکت‌های این گروه نیز حمایت شدند. برخی از تحلیلگران، بر این عقیده‌اند که در چند جلسه معاملاتی اخیر بازار سرمایه و چند جلسه آتی، شاهد حرکت پول در بازار و شیفت از یک صنعت به صنعت یا صنایع دیگر مواجه خواهیم شد. حرکت پول و نقدینگی، مساله‌ای است که همیشه در معاملات بازارسرمایه وجود داشته و ناگزیر نیز تلقی می‌شود. این مساله، اگرچه به نقدشوندگی بازار کمک بسزایی می‌کند اما، اگر بر اصول حرفه‌ای استوار نباشد می‌تواند تهدیدی برای روند معاملات باشد.

باید و نباید جابجایی سرمایه در بازار

یک کارشناس اصول بازار سرمایه در این باره گفت: جابجایی سرمایه در گروه‌های مختلف بازار حجم نقدینگی در حال گردش در گروه‌ها را افزایش می‌دهد و همچنین قدرت نقدشوندگی بازار را بالا می‌برد اما چنانچه این جابجایی سرمایه، وضعیت دستوری به خود بگیرد، باعث از بین رفتن اعتمادها و پایمال کردن معادلات تکنیکال و حتی بنیادی بازار می‌شود.

حمیدرضا نعمتی‌پور، در گفت‌وگو با صدای اقتصاد، تصریح کرد: این جابجایی‌ها، باید منطبق با بحث‌های تکنیکی و حرفه‌ای باشد در غیر این صورت، به وضعیتی خواهیم رسید که تحلیل تکنیکال بی‌اثر شده و تکنیکالیست‌ها از بازار دست می‌کشند و بازار جولانگاه نوسان گیرها خواهد شد. به‌خصوص که تحلیلگران بنیادی نیز مدتی است تحلیلهایشان مورد اقبال بازار قرار نمی‌گیرد.

وی با تاکید بر اینکه رفتار بازار سرمایه باید قابل تحلیل باشد، افزود: حتی جابجایی دستوری سرمایه در گروه‌های مختلف نیز باید مبتنی بر اصولی باشد.

کارشناس اصول بازار سرمایه با اشاره به معاملات روز چهارشنبه بازار سرمایه، اظهار کرد: در آخرین جلسه معاملاتی هفته گذشته در فرایند خرید و فروش سهام، اقبال بازار به سمت گروه پالایشی رفت و سهام این گروه اگر با حجم‌های بالاتری معامله شود می‌تواند دوباره به چشم بازار بیاید.

نعمتی‌پور وضعیت بازار پس از انتخابات را کاملا منوط به اتفاقات پس از انتخابات دانست و گفت: در حالت عادی، بازار کم چالش پیش‌بینی می‌شود اما نباید این مساله را فراموش کرد که بازار نیازمند استراحت و اصلاح نیز هست و شاید روزهای پس از انتخابات یکی از مناسب‌ترین موقعیت‌ها برای این مساله باشد.

اقتصاد   اقتصاد ایران   بورس   بورس تهران   

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70