۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - 2024 20 Apr
#
#
اخبار اقتصادی بورس

پایان موفق پذیره‌ نویسی صندوق طلا در بورس کالا

پایان موفق پذیره‌ نویسی صندوق طلا در بورس کالا
کد: 24994   تاریخ انتشار :۲۷ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۴:۰۶

به گزارش TSEpress  به نقل از خبرگزاری صداوسیما ؛ پذیره‌نویسی اولین صندوق طلای بازار سرمایه کشور با استقبال چشمگیر سرمایه‌گذاران مواجه شد به نحوی که در ۵ روز پذیره‌نویسی این صندوق ، بیش از ۱۵ میلیارد و ۷۹۸ میلیون تومان از واحدهای این صندوق (به ارزش هر واحد هزار تومان) در بازار توسط سرمایه‌گذاران خریداری شد که با احتساب یک میلیارد تومان آورده اولیه مؤسسان، در مجموع بیش از ۱۶ میلیارد و ۷۹۸ میلیارد تومان سرمایه در صندوق جذب شده است. به این ترتیب با پایان مهلت پذیره‌نویسی صندوق پشتوانه طلای لوتوس، تا زمان اخذ مجوز فعالیت از سازمان بورس و اوراق بهادار و بازگشایی نماد و شروع معاملات روزانه صندوق، دیگر امکان خریداری واحدهای این صندوق موجود نیست. سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در این صندوق که در دوره پذیره‌نویسی موفق به خرید واحدها نشدند و یا خریدارانی که قصد افزایش تعداد واحدهای خود را دارند، لازم است تا زمان شروع فعالیت و بازگشایی نماد صبر کنند. صندوق سرمایه‌گذاری پشتوانه طلای لوتوس اولین صندوق از این نوع (صندوق کالایی با دارایی پایه سکه طلا) است که در بازار سرمایه کشور راه‌اندازی شده است. معاملات این صندوق در بورس کالای ایران انجام می‌شود و خرید و فروش واحدهای این صندوق از طریق کارگزاری‌های عضو بورس کالای ایران و از طریق کد معاملاتی بورسی امکان‌پذیر است. تأمین سرمایه لوتوس پارسیان مدیر و بازارگردان این صندوق بوده و فعالیت صندوق تحت نظارت حسابرس، متولی و سازمان بورس و اوراق بهادار انجام می‌شود. مدیریت صندوق به صورت فعال (Active) صورت خواهد گرفت و دارایی آن گواهی سپرده سکه طلا و اوراق مشتقه مبتنی بر سکه طلاست. صندوق پشتوانه طلای لوتوس علاوه‌ بر مزیت‌های سرمایه‌گذاری مستقیم در طلا، ارزش‌های متعدد دیگری همچون پوشش نوسانات نرخ ارز، پوشش اثرات تورمی، نقدشوندگی بالا، امنیت بالا، قابلیت وثیقه‌شدن جهت دریافت وام، برخورداری از معافیت مالیاتی برای سرمایه‌گذاران خود ایجاد می‌کنند. به دلیل ماهیت نوسانی قیمت سکه طلا، امکان تعیین و پرداخت سود قطعی دوره‌ای در این صندوق وجود ندارد اما بازده آن از خرید و نگهداری سکه بیشتر بوده و سرمایه‌گذار با افزایش ارزش واحدها و فروش آنها سود شناسایی می‌کند. این در حالی است که با توجه به معامله شدن واحدها در بورس قیمت‌ها بر اساس ارزش روز دارایی‎‌ها تعیین می‌شود که خود وابسته به ارزش روز سکه است. اما بازارگردان صندوق متعهد است واحدها را نزدیک به قیمت ارزش ذاتی آنها یعنی NAV روز از دارنده خریداری کند.

طلا بهترین سرمایه گذاری برای پوشش تورم
یک راهبرد و تحلیلگر ارشد اقتصادی بر این باور است که طلا بهترین کالا برای حفظ ارزش دارایی و سرمایه در برابر افزایش تورم است نه حفظ ارزش دارایی و سرمایه در برابرخطرات سیاسی.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ؛ مارکو پاپیک تحلیلگر ارشد موسسه تحقیقاتی بی سی ای در سخنانی تاکید کرد : سرمایه گذاران بین المللی باید این ایده را فراموش کنند که طلا سرمایه گذاری مطمئنی برای پوشش ریسک های سیاسی است، به نظر من طلا بهترین سرمایه گذاری برای پوشش تورم است.
وی تصریح کرد : به نظر می رسد بی ثباتی سیاسی در سطح جهان به اوج خود رسیده است ولی طلا برای افزایش قیمت باید منتظر روند نرخ تورم باشد.
برغم افزایش تنش ها و نگرانی های سیاسی در عرصه بین المللی به خصوص آمریکا و اتحادیه اروپا، قیمت طلا طی روزهای گذشته با کاهش نسبی روبرو شده است.
این تحلیلگر برجسته اقتصادی افزود: به نظر می رسد برای حفظ ارزش دارایی و سرمایه در برابر تنش ها و ریسک های سیاسی، سرمایه گذاران بین المللی باید به دارایی های مکان امن سرمایه گذاری مثل ین ژاپن یا اوراق قرضه آمریکا روی بیاورند نه طلا. تحقیقات ما نشان می دهد که در شرایطی که تورم پایین باشد، طلا سرمایه گذاری خوبی برای حفظ ارزش دارایی و سرمایه در برابر ریسک های سیاسی نخواهد بود.
وی افزود : تجزیه و تحلیل های آماری نشان می دهد که طلا تنها زمانی لزوما با افزایش تقاضا و قیمت روبرو می شود که نرخ تورم دراقتصاد جهانی با افزایش همراه شود.
طلا بیشتر سرمایه گذاری مناسبی برای پوشش تورم است. نرخ تورم در اقتصاد جهانی باید افزایش یابد تا قیمت جهانی طلا نیز تقویت شود.
وی در ادامه گفت: برخی سرمایه گذاران بر این باورند که در صورت وقوع یک بحران مالی بزرگ دیگر در سطح جهان، ارزش دلار آمریکا به شدت سقوط خواهد کرد و طلا بهترین سرمایه گذاری خواهد بود. ولی به نظر من این سناریو جواب نخواهد داد. بعید به نظر می رسد که دلار آمریکا جایگاه مسلط خود دراقتصاد جهان را از دست بدهد. برای چنین اتفاقی شما باید شاهد تغییر کامل پارادایم حاکم براقتصاد جهانی باشید.اقتصاد آمریکا باید به طور کامل با فروپاشی روبرو شود.
این تحلیلگر ارشد اقتصادی تاکید کرد: به نظر من با عقب نشینی آمریکا از عرصه های جهانی و سیاست بین المللی، دنیا به سوی چند قطبی بزرگی حرکت خواهد کرد. ما شاهد درگیری ها و منازعات بیشتری در شرایط کنونی در مقایسه با دهه های گذشته هستیم.در حالی که بیشتر تمرکزها در خصوص تنش های سیاسی فعلا بر خاورمیانه معطوف است، طی ۱۰ تا ۲۰ سال اینده شرق آسیا کانون اتفاقات بزرگ سیاسی خواهد بود.
هر سرمایه‌گذاری با پرداخت مبلغی در سبدی از دارایی‌های متنوع سرمایه‌گذاری می‌کند و به نسبت آورده خود در سود یا زیان صندوق سهیم می شود و هر زمان که بخواهد از صندوق خارج شود واحدهای سرمایه‌گذاری وی از منابع صندوق به نرخ ارزش روز دارایی‌ها بازخرید می‌گردد.
مزایای تاسیس این صندوق‌ها برای نهادهای مالی، جمع‌آوری مقادیر زیادی نقدینگی دارای رسوب بالا، دریافت کارمزد بابت قبولی سمت در صندوق(از جمله کارمزد مدیر، متولی و بازارگردان)که این کارمزد متناسب با حجم منابع صندوق افزایش می‌یابد و بازارگردانی برای اوراق بهادار با درآمد ثابتی که در بازار منتشر کرده اند می‌باشد.
حدود یکسال پیش بود که اولین صندوق سرمایه گذاری قابل معامله گواهی سپرده طلا موافقت اصولی تاسیس خود را از سازمان بورس دریافت کرد که پذیره نویسی آن طی روزهای اخیر با موفقیت انجام شد که این صندوق جزء صندوق های سرمایه گذاری کالایی قابل معامله (ETC) است، این صندوقها یکی از انواع صندوق های سرمایه گذاری هستند که رشد کاملاً محسوس آنها، بعد از تاسیس اولین صندوق کالایی با دارایی پایه طلا در سال ۲۰۰۴، مؤید موفقیت غیر قابل انکار آنها در بازارهای مالی جهان است. عمده ترین دلیل این امر روی آوردن بانک های مرکزی اقتصادهای بزرگ دنیا به تزریق پول به اقتصاد و به تبع آن رشد قیمت طلا به عنوان یک دارایی امن بوده است.
هر چند که افزایش تنش ها و بحران های سیاسی- اقتصادی هم در این دوره دلیل دیگری برای افزایش تقاضای طلا و عملکرد خوب صندوق های با پشتوانه طلا بوده است.
صندوق با پشتوانه طلا در ایران امکان پیروی از بازده قیمت سکه طلا را فراهم می آورد و واحدهای سرمایه گذاری آن در بورس کالای ایران قابل معامله است. فعالیت اصلی این صندوق سرمایه گذاری در گواهی سپرده سکه طلا بوده که به عنوان دارایی پایه صندوق در نظر گرفته شده است؛ بنابراین عملکرد صندوق، به عملکرد سکه طلا بستگی دارد.
هر چند بخش عمده منابع صندوق، صرف خرید گواهی سپرده سکه طلا می شود ولی بخشی از منابع صندوق طلا در بازار مشتقه سکه طلای بورس کالا از جمله معاملات آتی و قراردادهای اختیار معامله سکه طلا نیز سرمایه گذاری خواهد شد. با توجه به اینکه معاملات گواهی سپرده سکه طلا نیز در بورس کالا انجام می شود، لذا سرمایه گذاری صندوق تماما روی اوراق بهادار مبتنی بر کالا خواهد بود.
بطور کلی صندوق کالایی قابل معامله(ETC) یکی از ابزارهای مالی نوین هستند که به سرمایه گذاران این امکان را می دهند که به جای خرید و نگهداری کالای مورد نظر و تحمل هزینه های حمل و نقل، انبارداری و خسارت های احتمالی آن، اوراق این صندوق ها را خریداری کنند. با خرید این اوراق،سرمایه گذار در عین داشتن مالکیت کالای مورد نظر، مسئولیت نگهداری از آن کالا را بر عهده ندارد.
به عبارت دیگر، این صندوق ها بخش قابل ملاحظه ای از وجوه گردآوری شده خود را به سرمایه گذاری در گواهی سپرده کالایی خاص اختصاص می دهند و علاقه مندان به سرمایه گذاری در آن کالای خاص اقدام به خرید واحدهای این صندوق ها می کنند. از طرف دیگر با توجه به اینکه خود صندوق نیز بر روی خرید فیزیکی سکه طلا سرمایه گذاری نمی کند و در عوض گواهی سپرده سکه طلا را خریداری می کند، بسیاری از ریسک های مرتبط با خرید و نگهداری سکه طلا متوجه صندوق نخواهد بود.
با توجه به نکته فوق، کسانی که قصد سرمایه گذاری در بازار سکه طلا را دارند به راحتی می توانند با خرید واحدهای صندوق سرمایه گذاری با پشتوانه طلا در عین داشتن بازدهی مشابه سکه طلا هیچگونه هزینه ای از قبیل حمل و نقل، نگداری، بیمه و خسارت های احتمالی را متحمل نشوند. همچنین واحدهای صندوق های سرمایه گذاری کالایی دقیقاً همانند سهام در بورس معامله شده و فرآیند تسویه آن نیز مانند سایر اوراق صورت می گیرد؛ در این بین از آنجا که این اوراق بازارگردانی می شوند، از نقدشوندگی بالایی برخوردارند.
بنابراین ایده ایجاد این صندوق ها در راستای رشد و توسعه بازارهای مالی بسیار پسندیده است و  در مجموع آنچه که در مورد صندوق های سرمایه گذاری طلا می توان بیان کرد این است که وجود این صندوق ها لازمه ی رشد و توسعه بازارهای مالی است چرا که با توجه به مزایایی که در مورد صندوق های سرمایه گذاری ذکر شد و همچنین دارایی ایمن طلا که عضو جدایی ناپذیر بازارهای مالی نوین شده است، نیاز به صندوق های سرمایه گذاری و مدیریت حرفه ای در این زمینه را بیش از پیش توجیه می کند.

اقتصاد   بورس کالا   طلا   

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70