۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 29 Mar
#
#
اخبار اقتصادی بورس

پوری حسینی: درمقابل خصوص سازی مقاومت می شود

پوری حسینی: درمقابل خصوص سازی مقاومت می شود
کد: 17102   تاریخ انتشار :۱۹ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۱۰

به گزارش TSEpress  به نقل از خبرگزاری صداوسیما ، میرعلی اشرف عبدالله پوری حسینی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری سه شنبه شب شبکه دو سیما افزود : اصولا نیروی انسانی که در شرکت های دولتی به کار گرفته می شود چند برابر شرکت های مشابه خصوصی است و این موضوع سودآوری و بهره وری آن شرکت را کاهش می دهد که این مسیر باید اصلاح شود.
در ادامه رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس شورای اسلامی گفت : نخستین بار در آبان 88 از عملکرد خصوصی سازی دولت گزارش دادیم و این روند ادامه دارد.
حمیدرضا فولادگر افزود: انحراف از سیاست ها را در این گزارش ها تذکر دادیم و نتیجه این گزارش های نظارتی این بود که هم روش ها اصلاح شد و هم مجلس در قانون ، اصلاحاتی انجام داد .
وی اضافه کرد: دولت قبل در آغاز کارش شروع خوبی در اجرای اصل 44 قانون اساسی داشت اما رعایت نکردن اولویت ها و رفتن سراغ بنگاه های بزرگتر و اولویت دادن به رفع موانع سرمایه گذاری ها و به سمت رد دیون رفتن، مشکلاتی را ایجاد کرد.
فولادگر ادامه داد: روش ها اصلاح شده است اما همچنان در مقابل واگذاری ها مقاومت وجود دارد.
رئیس کمیسیون ویژه نظارت بر اصل 44 مجلس شورای اسلامی افزود : گزارشی را در این زمینه به مجلس ارائه کردیم که یا هفته آینده یا پس از تعطیلات نوروز در صحن علنی مجلس خوانده می شود.
وی اضافه کرد: این گزارش بیشتر شامل عملکرد دولت جدید در زمینه خصوصی سازی است.
در ادامه رئیس سازمان خصوصی سازی در پاسخ به این پرسش که سخنان وزیر اقتصاد مبنی بر اینکه "در وزارتخانه متبوعش هم مقاومت هایی در برابر خصوصی سازی وجود دارد" به چه شرکت هایی اشاره داشت گفت : وزارت امور اقتصادی و دارایی 20 درصد سهام بانک ها ، بیمه ها و شرکت چاپخانه دولتی ایران را در اختیار دارد .
پوری حسینی ادامه داد : در این وزارتخانه شرکت چاپخانه دولتی که بیش از 20 درصد است باید واگذار شود که تاکنون واگذار نشده است .
وی گفت : در سال 94نخستین واگذاری که منجر به مقاومت شد و واگذار نشد واگذاری باشگاه های استقلال و پرسپولیس بود که 135 نفر از نمایندگان مجلس در مزایده چهارم در جهت واگذار نشدن آن امضاء جمع کردند در حالی که در بودجه مجلس بر واگذاری آن تصریح شده بود.
پوری حسینی ادامه داد : در مورد شرکت "احداث صنعت" 50 نماینده مجلس خواستار توقف واگذاری آن شدند و همچنین در مورد شرکت "ماشین سازی تبریز"19 نماینده خواستار توقف 5 ساله واگذاری آن و در شرکت "سنگ آهن مرکزی" نماینده بافق خواستار واگذار نشدن آن بود.
وی افزود : این ها نشان می دهد که مقامات محلی هم از جمله کسانی هستند که در مقابل خصوصی سازی مقاومت می کنند.
در ادامه فولادگر گفت : نمایندگان مجلس در این زمینه منافع شخصی ندارند بلکه فشارهای حوزه انتخابیه شاید موجب این موضع آنان شود و همچنین نامه های آنان مانع قانونی برای خصوصی سازی نیست و تنها با قانون می توان جلوی خصوصی سازی را گرفت .
وی افزود : در وزارت خانه های نفت ، صنایع ، نیرو و بخشی از وزارت ارتباطات مقاومت هایی در مقابل واگذاری ها داریم و استدلال آن ها به علت بد واگذار شدن شرکت های قبلی است .
فولادگر ادامه داد: اقتدارگرایی دولتی ریشه مقاومت مدیران رده بالای وزارتخانه ها در برابر خصوصی سازی است.
وی گفت: این یک بیماری ساختاری در نظام مدیریت است که هنوز درمان نشده است.
در ادامه پوری حسینی گفت : شرکت "فولاد آذربایجان" را واگذار کرده بودیم اما به اصرار نماینده مجلس آن را اقاله کردیم.
وی افزود : در سال 94 نخستین مقاومت سنگین در مقابل خصوصی سازی را از جانب وزارت ورزش در حوزه باشگاههای استقلال و پرسپولیس داشتیم و سپس از جانب وزارت صنعت ، معدن و تجارت در حوزه ایمیدرو و ایدرو داشتیم.
پوری حسینی ادامه داد: در حوزه ایمیدرو شرکت " آلومینیوم المهدی" را که اسفند پارسال فروخته بودیم متاسفانه با گزارش های غیر دقیق و غیرصحیح و تحریک کننده مدیران دولتی وقت شرکت واگذار شده تاکنون یعنی پس از گذشت بیش از یکسال، هنوز پاسخگوی نهادهای نظارتی هستم .
وی اضافه کرد : قیمت پایه مزایده این شرکت، قانونی بود و تغییر نکرد اما چون برخی از امکانات شرکت که بنابر گزارش غلط هیئت مدیره در لیست نیامده بود و بعدا کشف شد با تراضی خریدار به آن مبلغ اضافه شد .
پوری حسینی گفت : ارزان فروشی از مهمترین اتهام هایی است که به سازمان خصوصی سازی وارد می کنند .
فولادگر در ادامه درباره قیمت گذاری شرکت " المهدی " گفت : قیمت اولیه پائین بود اما پس از گزارش دیوان محاسبات و اصلاح قیمت ، واقعی تر شد .
وی همچنین افزود : دولت خصوصی سازی 2 باشگاه پرسپولیس و استقلال را متوقف کرد .
در ادامه پوری حسینی گفت : معدن سنگ آهن مرکزی را سال گذشته مزایده برگزار کردیم و در فرابورس 20 درصد بالاتر فروختیم و شرکت فولاد خوزستان آن را خرید اما به خاطر تحریک کارگران معدن از سوی مقامات محلی، مانع واگذاری آن شدند و الان 21 ماه از آن تاریخ می گذرد و پول خریدار را گرفتیم اما نتوانستیم سهام را به نام او کنیم .
وی افزود : در مورد "ماشین سازی تبریز" که جزو گروه یک واگذاری و زیان ده بود مدیران این شرکت در سال 93 به سازمان خصوصی سازی گفتند نفروشید و سال آینده این شرکت را سودده می کنیم اما امسال ضررده تر شد و وقتی خواستیم بفروشیم نمایندگان مجلس نامه دادند که 5 سال این شرکت را واگذار نکنید و وزارت صنعت ، معدن و تجارت هم با آن ها همراهی کرد .
پوری حسینی افزود : خصوصی سازی فرآیند پر چالش و مظلومی در کشور است و اگر به آن توجه ویژه نشود و عزم لازم برای این کار نباشد حرکت به سمت خصوصی سازی ، لاک پشتی ادامه خواهد یافت .
در ادامه فولادگر گفت: شرکت های خودروسازی به ظاهر اکثر سهامشان غیر دولتی است اما تصمیم گیری های آن دولتی و یکی از مشکلات این است که بسیاری از شرکت ها واگذار شده اما تصمیم گیری های آن به علت وابستگی به موسسات عمومی غیر دولتی ، هنوز دولتی است و عملا دولت سیاست های آن ها را مشخص می کند و مدیریت آن ها خصوصی نیست.

خصوصی سازی   

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70