۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 19 Apr
#
#
اخبار اقتصادی بورس

کاهش نرخ سود بانکی در دستور کار

کاهش نرخ سود بانکی در دستور کار
کد: 3864   تاریخ انتشار :۱۸ فروردین ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۵۳

به گزارش TSEpress  و به نقل از فارس، شورای پول و اعتبار بعد از ظهر امروز تشکیل جلسه خواهد داد که با توجه به تاکیدهای وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی و انتقاد گسترده فعالان اقتصادی به عدم تناسب نرخ سود بانکی با تورم، به نظر می‌رسد شورا بازنگری در نرخ سود بانکی را در دستور کار دارد.

اولین جلسه شورای پول و اعتبار در سال جدید امروز در بانک مرکزی برگزار می‌شود.

با توجه به اینکه رئیس کل بانک مرکزی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری هفتم فروردین ماه به لزوم کاهش نرخ سود بانکی اشاره و اعلام کرد، « شاید جزء نخستین پیشنهاداتی که ما در سال جدید در شورای پول و اعتبار مطرح کنیم این باشد که بتوانیم با حفظ ویژگی های عقود اسلامی سقفی برای سود تسهیلات بانکی تعیین کنیم.»، به احتمال زیاد در جلسه امروز شورا این طرح بررسی خواهد شد.

به گفته سیف باید به سمتی برویم که به ترتیبی ساختار نرخ سود تسهیلات درست شود تا تولید منطقی با سودآوری را به حرکت دربیاورد.

همچنین جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفته است: طرح دوفوریتی برای سقف سود تسهیلات بانکی نیاز است و در حال رایزنی با نمایندگان هستیم تا آن را اجرایی کنیم.

به گزارش فارس، نرخ سود رسمی 22 درصدی برای سپرده‌ها و نرخ بالاتر برای سود تسهیلات، در شرایطی است که نرخ تورم در پایان سال گذشته به 15.6 درصد رسید و نرخ تورم تولید کننده که یکی از مولفه‌های تورم پیش‌نگر است، 14.8 درصد محاسبه شده است.

فاصله 6.4 درصدی نرخ سود و تسهیلات برای اولین بار در طول سال‌های بعد از انقلاب در حالی است که رشد اقتصادی کشور پایین و نسبت بسیار کمتر از متوسط رشد اقتصادی 20 سال گذشته است. عدم تناسب بین نرخ سود و تورم، نیاز تولید به نقدینگی و سرمایه در گردش، نزول شاخص‌‌ها در بازار سرمایه از مهمترین مسائلی است که لزوم کاهش سود را کاملا توجیه‌پذیر کرده است.

 

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70