۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 19 Apr
#
#
اخبار اقتصادی بورس

گروه بهمن به کنسرسیوم «ویسمن موتور» رسید/ شورای رقابت ورود می‌کند؟

گروه بهمن به کنسرسیوم «ویسمن موتور» رسید/ شورای رقابت ورود می‌کند؟
کد: 18846   تاریخ انتشار :۶ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۰۱:۰۴

 به گزارش  TSEpress  و به نقل از  خبرگزاری فارس؛ شرکت ویسمن موتور از مجموعه شرکت های تابعه گروه صنایع تولیدی کروز از خرید سهام سه شرکت مالک 62.2 درصدی سهام گروه خودرو سازی بهمن خبر داده است.

ویسمن موتور اعلام کرده که « نخستین آگهی مزایده واگذاری این سهام در پانزدهم اسفند ماه سال گذشته برگزار شد و برنده‌ای که توانایی مالی ، تخصصی و فنی لازم برای تملک و اداره سه شرکت سرمایه گذاری اندیشه فردا،سرمایه گذاری توسعه انرژی هور و فن پردازان بهمن را داشته باشد در بر نداشت.»

بنا به اعلام این شرکت «پس از این اتفاق شرکت واگذار کننده که به دلیل بدهی و نیاز به منابع مالی برای انجام سایر فعالیت‌های خود با محدودیت نگهداری سهام روبرو بود، نسبت به انتقال 100 درصد سهام سه شرکت مذکور که مالک 62.2 درصد سهام گروه بهمن بودند به موسسه مالی و اعتباری کوثر اقدام کرد.»

از آنجا که موسسه اعتباری کوثر استراتژی بنگاه داری نداشته و می بایست خود را با ضوابط ابلاغی بانک مرکزی تطبیق دهد نسبت به واگذاری سهام شرکت های تملک شده اقدام نمود.

ویسمن موتور اعلام کرده « آگهی مزایده دوم واگذاری صد در صد سهام سه شرکت فوق الذکر (مالک 62.2 درصد سهام شرکت گروه بهمن) در هجدهم خرداد ماه با اعلام سپرده 150 میلیارد تومانی شرکت در مزایده و با افزایش 82 میلیارد تومانی نسبت به دور اول منتشر شد که کنسرسیوم »ویسمن موتور» با رعایت شرایط مندرج در مزایده حاضر شد و در نهایت با کلیه ملاحظات و تمامی مراحل قانونی برنده مزایده شد.»

این در حالی است که سایر شرکت کنندگان در مزایده نسبت به واریز وجه سپرده به عنوان الزام حضور در مزایده اقدام نکردند.

شایان ذکر است در اسناد آگهی مزایده فوق مبلغ کل مزایده بالغ بر 1600 میلیارد تومان و مبلغ ثمن نقدی 300 میلیارد تومان و پرداخت مابقی ارزش سهام واگذاری طی اقساط مساوی 6 ساله با سود 16 درصد اعلام شده بود.

ویسمن موتور  با بیان اینکه واگذاری گروه بهمن در شرایطی به بخش خصوصی داخلی صورت گرفته که بسیاری به دنبال خریداران خارجی برای سهام شرکت های خودرو ساز هستند ، عنوان کرده : هدف ویسمن موتور این است که با اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی ، ظرفیت و قابلیت های قطب سوم خودرو سازی کشور را از قوه به فعل درآورد و همچنین آثار تحریم ها را از چهره گروه(بهمن) بزداید.

به گزارش فارس نام ویسمن موتور به عنوان برنده مزایده واگذاری سهام سه شرکت مالک گروه بهمن در حالی منتشر می شود که شایعه نامه نگاری نهاد های نظامی بالاسری موسسه اعتباری کوثر مبنی بر منع این موسسه از هر گونه واگذاری سهام مدیریتی گروه بهمن به گروه قطعه سازی کروز باعث شد تا حرف و حدیث های بسیاری بر سر این واگذاری بالا بگیرد.

بر اساس این گزارش موسسه اعتباری کوثر، در حالی سهام سه شرکت سرمایه گذاری توسعه انرژی هور، فن پردازان بهمن و سرمایه گذاری اندیشه فردا را که در مجموع مالک 62.2 درصد سهام گروه بهمن هستند، در روز دو شنبه 24 خردا ماه 95 روی میز مزایده گذاشت که با مشخص شدن نام خریدار این بلوک مدیریتی از این پس گروه خودرویی های بورس وارد فاز جدیدی خواهند شد.

در کنسرسیومی که به رهبری شرکت ویسمن موتور(سهامی خاص) به عنوان برنده این مزایده اعلام شده نام شرکت آراد پلاستیک نیز قرار دارد. بر اساس شواهد موجود، شرکت ویسمن موتور در بازار سهام از طریق شرکت تدبیر سرمایه آراد فعالیت می کند.

به گزارش فارس، با نگاهی به روزنامه رسمی می توان به روشنی حضور مستقیم تمامی اعضای هیأت مدیره این دو شرکت در ترکیب هیأت مدیره شرکت صنایع تولیدی کروز (سهامی خاص) را دید که جایگاه هر یک در شرکت کروز به موجب صورتجلسه هیأت مدیره آن موجود است.

اعضاء هیأت مدیره شرکت تدبیر سرمایه آراد در سال 1390 و شرکت ویسمن موتور(تاسیس شده در سال 1393) در شرکت صنایع تولیدی کروز نیز صاحب کرسی مدیریتی بوده و حال آنکه در شرکت صنایع تولیدی کروز نیز ، رییس و نایب رییس این شرکت سمت رییس و نایب رییس هیأت مدیره شرکت تدبیر سرمایه آراد را که در پنجم اردیبهشت ماه سال 1393 به ثبت رسیده عهده دار هستند.

بررسی ها نشان می دهند ،شرکت قطعه سازی کروز پیش از این سناریو تملک سهام خودرویی ها را از طریق شرکت تدبیر سرمایه آراد برای شرکت ایران خودرو اجرا کرده و توانسته است حدود 16 درصد سهام کل ایران خودرو به عنوان بزرگترین سهامدار در ترکیب سهامداران عمده این شرکت را بدست آورد و حالا به نظر می رسد به دنبال بدست آوردن بلوک 46 درصدی سهام سایپا پس از تملک مدیریت سهام گروه بهمن است.

نعمت زاده وزیر صنعت و معدن و تجارت، حدود یک ماه قبل در مصاحبه ای بر لزوم تسویه مطالبات قطعه سازان و پرداخت طلب آنها از سوی خودروسازان تاکید کرده بود . از اینرو گمانه تسویه مطالبات با واگذاری سهام غول های خودرویی  به این شرکت قطعه ساز بیش از پیش تقویت شده است.

شرکت تابعه گروه قطعه سازی کروز در حالی خود را برنده این مزایده اعلام کرده که بلافاصله پس از برگزاری و گشایش پاکات این مزایده نادر عبدالحسینی سخا، مدیر عامل گروه قطعه سازی کروز در گفت و گویی با فارس گفته بود : «کروز از موسسه کوثر یک برگه سهام خریداری نکرده » و مذاکره ای برای حضور در مزایده خرید سهام گروه بهمن وجود ندارد.

به گزارش فارس، به نظر می رسد با توجه به احتمال تیک آور (تملک سهام مدیریتی) سهام خودرو سازان ،مطابق با مقررات بازار سرمایه باید هر گونه معامله در این زمینه با توجه به اینکه در زمره معاملات عمده به حساب می آید به تایید سازمان بورس برسد .

از سوی دیگر با توجه به محتمل بودن انحصار در زمینه خرید سهام مدیریتی شرکت های خودرو ساز(بالادستی) از سوی یک شرکت قطعه ساز (پایین دستی) شورای رقابت باید درباره اینکه آیا این معاملات مشمول انحصار در اقتصاد می شود موضع روشنی بگیرد.

به نظر می رسد با تداوم ماجراجویی قطعه سازان برای خرید سهام شرکت های خودرویی موضوع کیفیت در صنعت خودروسازی ایران جای خود را به فروش قطعات بی کیفیت و گران بدهند.

مجموعه قطعه سازی کروز که هم اکنون در ترکیب هیات مدیره ایران خودرو صاحب کرسی مدیریتی است پیش از این در سال های 92 و 93 بطور مشخص با نام مدیران حقیقی این شرکت در ترکیب هیات مدیره "خودرو" حضور داشت،اما پس از تغییر مالکیت سهام این اشخاص به نام شرکت تدبیر سرمایه آراد این رویه تغییر یافته بطوریکه با دقت در نحوه ثبت این شرکت و بکار گیری حسابرسی موشکافانه می توان به روشنی دید اگر چه مدیران کروز به اسم خود در ایران خودرو سهامدار نیستند اما در واقع این دو مدیر مالکیت سهام را همچنان در اختیار دارند .

واقعیت این است که اگر چه مالکیت سهام مدیران کروز در ایران خودرو به اسم شرکت تدبیر سرمایه آراد ثبت شده ولی در معاملات با اشخاص وابسته این مجموعه پولی از بابت این واگذاری جابجا نشده و نشان‌دهنده معاملات موضوع ماده 129 قانون تجارت است.

مطابق با آمار خودروسازان گروه قطعه سازی کروز سالانه حدود 2000 میلیارد تومان به ایران خودرو و حدود 1000 میلیارد تومان به سایپا انواع قطعه می فروشد و از این رو خرید سهام مدیریتی 1500میلیارد تومانی گروه بهمن برای کروز چندان کار دشواری نخواهد بود. هر چند که با توجه به مطالبات قطعه سازان از خودرویی ها گویا قرار نیست پولی از این بابت دست به دست شود.

شورای رقابت   گروه بهمن   گروه کروز   

نظرات(1)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70