#
#
اخبار اقتصادی بورس

تمایل شاخص بورس برای رسیدن به اهداف بالاتر

تمایل شاخص بورس برای رسیدن به اهداف بالاتر
کد: 34871   تاریخ انتشار :۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۰۱:۱۵

بازار بورس تهران این روزها، با ورود نقدینگی خوبی مواجه شده است و هر روز شاهد ثبت رکوردهای جدید در شاخص کل، ارزش و حجم معاملات بازار هستیم؛ به این بهانه در خصوص وضعیت فعلی و آینده بازار بورس نظر چند تن از کارشناسان و مدیران سرمایه گذاری بازار سرمایه را جویا شدیم که شرح این گفت و گو را در ذیل خواهید خواند:

  • با توجه به عبور شاخص کل از سقف مهرماه ۹۷ در روزهای اخیر، وضعیت نموداری شاخص کل را چطور ارزیابی می کنید؟
  • مهدی ساسانی، کارشناس بازار سرمایه: وضعیت شاخص با توجه به عبور از سقف قبلی الان تمایل برای رسیدن به اهداف بالاتر و ثبت سقفهای جدید دارد و انتظار میرود اگر اتفاقات و اخبار سیاسی که باعث ایجاد هیجان در بازار می شود رخ ندهد بتوانیم اعداد بالاتری را هم بزودی ببینیم
  • میثم درخشنده، مدیر سرمایه گذاری گروه مالی توسعه تعاون: قطعا صعودی خواهد بود ولیکن ما توقع رشد شاخص در حال حاضر با سرعت و قدرت زیاد را نداریم ولی رشد مناسبی با گذشت زمان اتفاق خواهد افتاد فقط ممکن است در زمان مجامع این رشد، سرعت بیشتری داشته باشد.
  • فردین آقابزرگی، مدیرعامل کارگزاری بانک دی :سال ۹۸ بورس قطعا با شیبی افزایشی اما نه به اندازه سال ۹۷ ، رشد خواهد نمود دلایل : ۱- پیش بینی تورم حداقل به نیزان قید شده در بودجه ۲۵ درصد. ۲- ثبات کامادیتی و احتمال رشد سودآوری شرکتهای صادرات محور که وزن موثری در شاخص دارند. ۳- تثبیت نرخ ارزهای خارجی که موجب بروز تورم و افزایش سود عملیات شرکتها خواهد شد . ۴- کاهش درآمدهای ارزی و صادراتی دولت و درنتیجه احتمال افزایش نرخ ارز. ۵- نبود زمینه های سرمایه گذاری از جمله بازارهای مسکن ( بدلیل رشد فزاینده در سال ۹۷) ارز ، طلا زمینه مساعدی برای سرمایه گذاری ندارد چون غیر متشکل ، غیر قانونی و غیر نقدشونده هستند . ۶-افزاشی حجم نقدینگی و کاهش قدرت خرید که به معنای تورم است . ۷- افزایش هزینه های دولت بدلیل اجبار در دور زدن تحریمها و یا اعمال تخفیف در کالاهای صادراتی بخصوص نفت و فرآورده های نفتی . ۸- تغییر سیاستهای پولی در پرداخت سود روزشمار به ماه شمار.مجموعه این موارد درکنار سایر عوامل اثر گذار موجب خواهد شد که سال ۹۸ با فرض ثبات در وضعیت سیاسی و اقتصادی فعلی بازار سرمایه با اقبال مواجه خواهد بود .
  • با توجه به اینکه در ماه اول سال ۹۸ گروههای برتر بازار سهامی از گروه های سیمان، ساختمان، مواد غذایی، گروه دارویی به همراه برخی تک سهم ها بوده اند، این اقبال تا کجا ادامه دار خواهد بود؟
  • مهدی ساسانی: برخی از گروهها وابستگی زیادی به نرخ دلار دارند و تغییرات احتمالا در نرخ دلار میتواند باعث رشد یا افت سوداوری این شرکتها بشود با توجه به اینکه این گروه قبلا رشد خوبی کرده بودند و الان مدتی است درجا میزنند انتظار میرود در کنار تک سهم ها این نماد های dps دار نیز با نزدیک شدن به تاریخ مجامعشان مجددا با استقبال سهامداران مواجه شوند
  • میثم درخشنده: گروه هایی که عنوان شد عمدتا جز گروه هایی بودند که طی سالهای اخیر از رشدهای مقطعی شاخص چیزی عاید سهامدارنشان نشده بود که نشان میدهد این رشد بی دلیل نبوده و بنظر می رسد در گروههای مذکور رشد قیمت سهام برخی از آنها که وضعیت بنیادی مناسبی دارند همچنان ادامه دار باشد.
  • آقابزرگی: به نظر بنده اقبال بازار برروی صنایع ارزآور و آندسته از صنایعی خواهد بود که متکی به تامین مواد اولیه از داخل کشور هستند و صنایعی که نوسانات نرخ ارز و تحریمها اثر خاصی بر سود و زیان آنها نداشته باشد
  • نوسانات قیمت دلار در بازار آزاد با توجه به شرایط سیاسی اخیر را چگونه پیش بینی میکنید؟
  • ساسانی: از دید بنده اگر اتفاق سیاسی بدی رخ ندهد فعلا دلار توان عبور از سقف قبلی را ندارد و میتواند همراه با نوسان کمی فعلا حرکت کند
  • درخشنده: بانک مرکزی بنظر میرسد سیاست سرکوب قیمت ارز را کنار گذاشته و پذیرای رشد معقول نرخ ارز هست و سعی دارد با ابزاری متناسب این وضعیت، کنترل بازار را به دست بگیرد.پذیرش افزایش نرخ ارز به شکل معقول چیزی هست که انتظار می رود و ممکن است اتفاقات سیاسی فقط به هیجان بیشتر در نزول و صعود های مقطعی قیمت، کمک کند بنظر می رسد روند یکساله صعودی خواهد بود.
  • با توجه به اینکه در دوره های ۴ ساله دوم ریاست جمهوری های قبلی، دوران رونق و بازدهی بورس تهران تکرار شده است، شرایط فعلی نیز پتانسیل این را دارد تا در این دوره نیز شاهد رونق و صعود بورس تا پایان دوران ریاست جمهوری حسن روحانی باشیم؟
  • ساسانی: دوره های ۴ ساله ریاست جمهوری چه بصورت سنتی و چه بصورت کلی میتوانند برای بازار سرمایه تحولات زیادی را رقم بزنند و انتظار میرود همین موضوع باعث شود قبل از پایان یافتن سال ۹۹ بازار سرمایه روزهای خوبی را داشته باشد
  • درخشنده: به دلایل سیاسی عمدتا این اتفاق رخ داده است و تا همین جای کار که ۲ سال از دور دوم ریاست جمهوری دولت تدبیر و امید گذشته است از کل ۴ سال دور اول این دولت، بازار رشد بیشتری را تجربه نموده و بنظر می رسد این روند همراه با رشد تورم ادامه دار باشد.
  • آقا بزرگی: در دولت فعلی بیشترین نوسانات نرخ ارز را تجربه کرده ایم و این موضوع عامل اصلی و محرک افزایش قیمتها و تورم است لذا انتظار براین است که بازار سرمایه در این دولت رکورد افزایش شاخص و قیمت را تکرار و از آن نیز گذر خواهد نمود
  • شنیده ها حاکی است ، در پی تغییرات در فرایند معاملات بازار پایه فرابورس، معاملات سهام این بازار به یک روز در هفته تغییر می یابد: آِیا این تغییرات مانعی برای توسعه بازار سهام محسوب می شود؟با وجود فلسفه ایجاد فرابورس مبنی بر حضور شرکت های پر ریسک تر نسبت به بورس، پشتوانه منطقی برای تغییرات یاد شده وجود دارد؟ آیا در دنیا تغییر فرایند معاملات مرسوم است؟ چه مرجعی باید پاسخگوی سرمایه گذارانی باشد که با شرایط سابق در أین بازار سرمایه گذاری کرده اند و با تغییرات یاد شده زیان دیده اند؟
  • ساسانی: چون هنوز اطلاعات دقیقی از نحوه این تغییرات و زمان دقیق اجرایی شدن آن در دست نیست و قبل از هر گونه تغییری باید منتظر اطلاعیه های جدید باشیم پس بهتر میدانم فعلا به این موضوع نپردازیم
  • درخشنده: بنده این موضوعات را دو سوال میبینم با یک جواب و حتما این امر با توسعه بازار در تضاد هست.دغدغه سیاستگذار و نهاد ناظر در خصوص جلوگیری از آسیب سهامدار قابل احترام است اما محدودیت برای معاملات ابزار مناسبی برای این انجام این مهم نیست.گزارش گیری از این شرکتها و سایر راهکارها در خصوص شفافیت و پاسخگویی شرکتها میتواند علاج این مشکل باشد.
  • آقابزرگی: اساسا پذیرش شرکتها در بورس و فرابورس در کلیات تفاوت چندانی ندارد و چه بسا شرکت فرابورس چابکتر و با ملاحظات و دقت بیشتری نسبت به پذیرش شرکتها اقدام می نماید. otc با فرایند فعلی فرابورس بسیار متفاوت است و به مرور زمان بورسی در کنار بورس تهران ایجاد شده است که بنام فرابورس اسن اما عملکردی مشابه شرکت بورس دارد .

بازار بورس   بازار سرمایه   بورس تهران   کارشناس بازار سرمایه   مهدی ساسانی   

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.

#
#
#
#
آخرین اخبار
پورشه هشدار داد
۳ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۵۷
تپسی همچنان در مسیر صعودی!
۳ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۵۵
طلای جهانی پشت چراغ قرمز
۳ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۵۳
اخبار بیشتر