۸ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 27 Mar
#
#
اخبار اقتصادی بورس

ریشه‌یابی نوسان (w) شکل شاخص

ریشه‌یابی نوسان (w) شکل شاخص
کد: 43599   تاریخ انتشار :۱۱ شهریور ۱۳۹۹ ساعت ۱۹:۵۷

معاملات بورس تهران روز گذشته در مدار منفی پیگیری شد. مدتی است که حقیقی‌ها به محض سبز شدن نماگر اقدام به فروش سهام می‌کنند و حقوقی‌ها نیز با مشاهده ورود جریان نقدینگی به بازار سریعا از فرصت خروج استفاده کرده و عرضه‌‌های آبشاری را در دستور کار خود قرار می‌دهند.

  • هر چند حمایت دستوری حقوقی‌‌ها از بازار تا حدودی صف‌های فروش را کنترل کرد، اما این رفتار سیاست‌گذار نوسان (w) شکلی را در شاخص کل ایجاد کرده است که فقط سفته‌بازان از آن بهره می‌برند. دلال‌هایی که همزمان با ترس و خروج سهامداران از معاملات در نقش خریدار حاضر می‌شوند و سهام را در کف قیمتی خریداری می‌کنند. این افراد حمایت سیاست‌گذار را به نوعی تضمین نقدشوندگی سهام خود در نظر می‌گیرند و بر این اساس، استراتژی معامله‌گری خود را پیاده‌سازی می‌کنند.
  • شاخص کل بورس تهران در معاملات روز گذشته بیش از ۴۳ هزارو ۲۰۰ واحد (معادل ۵/ ۲ درصد) افت پیدا کرد. در معاملات دیروز خالص تغییر مالکیت از حقیقی به حقوقی برابر با ۷۴۳ میلیارد تومان بود. در این میان بیشترین خالص خرید حقیقی‌ها در صنعت فلزات اساسی صورت گرفته است. از طرفی ارزش معاملات خرد نیز به رقم ۸ هزارو ۵۷۹ واحدی عقبگرد داشت که نسبت به روز دوشنبه این رقم کاهش ۶۳ درصدی را نشان می‌دهد. خروج سرمایه خرد از جریان معاملاتی بازار سهام با توجه به حجم عظیم نقدینگی که طی یک سال اخیر وارد بورس شد در صورت تداوم زنگ خطر بورس را به صدا درمی‌آورد.
  • از سویی تایید و تکذیب تغییر دامنه نوسان نیز از دیگر موضوعاتی است که اهالی بازار روز گذشته پیگیری می‌کردند. در این زمینه برخی از کارشناسان بازار سرمایه معتقدند که افزایش دامنه نوسان در سهم‌های بزرگ می‌تواند سرعت معاملات را متعادل کند. در نقطه مقابل، دیگر فعالان بازار بر این باورند که نباید عددی را برای دامنه نوسان در نظر گرفت و سیاست‌گذار متناسب با شرایط روز معاملاتی باید  دستورالعمل جدید صادر کند.
  • به هر روی نوسانات بازار از رفتار سرمایه‌گذاران نشأت می‌گیرد. مقررات و مصوبات جدید طی چند وقت اخیر هم به این رفتار هیجانی دامن زده‌اند. در این میان حضور بازار‌گردان می‌تواند صف‌های طولانی خرید و فروش را به تعادل برساند. به عقیده صاحب‌نظران اقتصادی نبود چنین مکانیزمی (بازارگردان) علاوه بر اینکه منجر به نوسان (w) شکل خواهد شد، می‌تواند در برخی موارد کلیت بازار را هم یک‌طرفه ‌کند؛ به‌طوری‌که در چنین شرایطی سهامداران از صف خرید وارد صف فروش یا بالعکس می‌شوند.
  • رفتاری که از منطق بازار دور است؛ زیرا ارزندگی سهام شرکت‌ها در بازار یکسان نیست. بنابراین نباید همگی با موج ریزشی به یک اندازه اصلاح قیمتی را تجربه کنند. با این حال متولی بازار باید از راه‌حل‌های کوتاه‌مدت دست بردارد؛ چراکه راه‌حل‌های کوتاه‌مدت دردسر‌های بلندمدت ایجاد می‌کند؛ مصوبات و اصلاحیه‌های چند وقت اخیر نمونه بارز این موضوع هستند.

بورس   

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70

Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (0) in /home/tsepress/public_html/wp-includes/functions.php on line 5219