۹ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 28 Mar
#
#
اخبار اقتصادی بورس

سخنگوی انجمن صنفی تایر ایران اعلام‌کرد: درخواست تایرسازان برای تغیر نحوه قیمت‌گذاری تایرهای بایاس

سخنگوی انجمن صنفی تایر ایران اعلام‌کرد: درخواست تایرسازان برای تغیر نحوه قیمت‌گذاری تایرهای بایاس
کد: 44791   تاریخ انتشار :۱۹ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۴۲

سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر ایران گفت: با توجه به اختلاف قیمت بازاری و کارخانه‌ای تایرهای بایاس که سود آن فقط نصیب دلالان و واسطه‌ها می‌شود، کارخانجات تایرسازی خواستار خروج لاستیک‌های بایاس از شمول قیمت‌گذاری و تعیین قیمت‌ها توسط خودشان هستند.

  • با توجه به اختلاف ۱۰۰ درصدی قیمت بازار و مصوب لاستیک سواری که این افزایش نه نصیب تولیدکنندگان و نه واردکنندگان می شد، اوایل آذرماه کارگروه تنظیم بازار تصمیم گرفت که لاستیک سواری از شمول قیمت‌گذاری با رعایت ضوابط آن خارج شود.
  • بر اساس این تصمیم، نرخ‌گذاری لاستیک براساس ضوابط قیمت‌گذاری هیأت تعیین و تثبیت، توسط واحدهای تولیدی انجام می‌گیرد.
  • با این تصمیم قیمت بازار آزاد لاستیک سواری کاهش یافته و ضمن افزایش سهم تولیدکنندگان از قیمت بازار، واحدهای تولیدی می‌توانند متناسب با هزینه‌های تولید افزایش یافته، ادامه تولید داشته باشند، در عین حال ستاد تنظیم بازار از تولیدکنندگان خواست تا افزایش قیمت‌ها بیش از ۵۰ درصد نباشد.
  • در این پیوند، "مصطفی تنها" سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر ایران به خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: با توجه به شناور بودن قیمت مواد اولیه و تغییر هر روزه آنها، شرکت‌ها دیگر نمی‌توانستند محصولات خود را به قیمت ثابت بفروشند، همچنین درخواست افزایش قیمت به سازمان حمایت، ارائه مدارک و مستندات و بررسی آنها و در نهایت موافقت با رشد نرخ‌ها، فرآیندی زمان‌بر بود که این روند زیان تایرسازان را به دنبال داشت.
  • وی افزود: واگذاری قیمت‌گذاری‌ها به کارخانجات، تصمیم درستی بود که این روزها به کاهش قیمت بازاری و کارخانه‌ای تایرها انجامیده است، هرچند هنوز دلالان و واسطه‌ها به‌طور متوسط ۵۰۰ هزار تومان در فروش هر جفت تایر سود می‌کنند.
  • تنها بیان‌داشت: اکنون کارخانجات درخواست دارند تا قیمت‌گذاری تایرهای بایاس باری، اتوبوسی، کشاورزی، راه‌سازی و معدنی نیز همچون تایرهای سواری به آنها واگذار شود.
  • به گزارش ایرنا، در تولید لاستیک‌های بایاس که فناوری قدیمی دارند، از الیاف و رشته‌های نخی استفاده شده و در تولید لاستیک‌های رادیال از رشته‌های سیمی استفاده می‌شود.
  • سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران یادآور شد: به دلیل مشکلات و استدلال‌های یاد شده، با درخواست خارج شدن تایرهای وارداتی از شمول قیمت‌گذاری موافقت شد و اکنون واردکنندگان، خود به قیمت‌گذاری می‌پردازند، اما هنوز با درخواست کارخانجات داخلی برای قیمت‌گذاری تایرهای بایاس موافقت نشده است.
  • وی معتقد است: تحقق این مهم، متعادل شدن قیمت‌ تایرهای داخلی و وارداتی و کاهش فاصله قیمتی بازاری و کارخانه‌ای آنها را به دنبال خواهد داشت.
  • این مقام صنفی تاکید کرد: ۱۰ کارخانه تایرسازی در کشور فعالند که رقیب هم بوده و اگر فرصت لازم در اختیارشان قرار بگیرد، می‌توانند موجب شکستن قیمت‌های بازاری شوند، همچنین متعادل‌سازی قیمت‌ها به عرضه بیشتر کارخانجات، بهتر شدن وضعیت تولید و بهبود جذب سرمایه‌گذار در این صنعت می‌انجامد.
  • تنها گفت: در تولید تایرهای باری بایاس هیچ مشکلی در کشور وجود ندارد و اگر بازار کشش داشته باشد، ظرفیت‌های موجود بیش از نیاز کشور است.
  • به گفته وی، دنا، بارز، آرتاویل، ایران‌تایر، پارس‌تایر و کیان‌تایر، ۶ کارخانه تولیدکننده لاستیک‌های بایاس در کشور هستند.
  • به گزارش ایرنا، از سال گذشته و با تداوم تحریم‌ها، طولانی شدن ثبت سفارش مواد اولیه تا تخصیص ارز، مشکلات ارزی، رسانیدن ارز به دست فروشندگان و دشواری حمل مواد اولیه و تجهیزات به کشور که در بسیاری موارد به صورت غیرمستقیم و از طریق کشورهای ثالث انجام می‌شد، همگی دست به دست هم داد تا کارخانجات تایرسازی نتوانند همچون سال‌های گذشته به تولید بپردازند.
  • در برخی موارد، انبار مواد اولیه شرکت‌ها با کاهش همراه شد و به ناچار شیفت‌ها و ساعت‌های کاری را کاهش دادند یا مجبور به کاهش خطوط تولیدی و تعدیل نیروهای خود شدند.
  • در سه ماهه پایانی پارسال و با همکاری و هماهنگی بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت، خرید مواد اولیه تولید انجام و کارخانجات تجهیز شدند تا اینکه به‌تدریج تولید به روال عادی بازگشت.
  • با این حال، بررسی آمار عملکرد تایرسازان بزرگ کشور حاکی از تولید ۱۶۹ هزار و ۷۴۱ تن تایر و تیوب از ابتدای امسال تا پایان مهرماه و رشد ۲۵ ‌درصدی آن در مقایسه با مدت مشابه با پارسال است.
  • تایرهای بایاس از لایه های لاستیکی و متقاطع ساخته شده اند که در زاویه ۳۰ درجه ای قرار گرفته اند. معمولا جنس این پارچه ها نایلونی است.

بورس تهران   تایر   لاستیک   

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70