۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - 2024 26 Apr
#
#
اخبار اقتصادی بورس

منافع سهام‌داران خرد مخابرات رعایت نشده است

منافع سهام‌داران خرد مخابرات رعایت نشده است
کد: 45357   تاریخ انتشار :۱۳ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۷:۳۹

دو عضو هیات مدیره شکت مخابرات ایران در نامه به رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کردند،‌در گزارش حسابرسی شرکت مخابرات منافع سهام‌داران خرد و سهام عدالت رعایت نشده است.

  • سید مجید صدری، به عنوان نماینده دولت و ابراهیم یافتیان نماینده سهام عدالت دو عضو هیات مدیره شرکت مخابرات ایران در نامه‌ای به رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار نوشتند، در تهیه صورتهای مالی اشاره شده به منافع سهامداران، به ویژه سهامداران خرد، توجه نشده است که مصادیق آن نیز اعلام شده است.
  •  در این نامه آمده است، احتراما پیرو بارگذاری صورتهای مالی ۹ ماهه منتهی به ۱۳۹۹٫۰۹٫۳۰ شرکت مخابرات ایران (سهامی عام) در سایت کدال سازمان بورس، بدین وسیله موارد زیر را به عنوان اعتراضات اینجانبان اعضای هیئت مدیره شرکت مذکور جهت استحضار و اقدام لازم به عرض می‌رساند.
  • ۱. در تهیه صورتهای مالی اشاره شده به منافع سهامداران، به ویژه سهامداران خرد، توجه نشده است که مصادیق آن به
  • شرح زیر می‌باشد:
  • الف - صورتهای مالی مذکور در کمیته حسابرسی شرکت مطرح نشده و مورد بررسی و تائید آن کمیته قرار نگرفته است. همان گونه که مستحضرند عدم طرح صورتهای مالی در کمیته حسابرسی شرکت منجر به نادیده گرفتن نقطه نظرهای تخصصی اعضای کمیته در تنظیم صورتهای مالی طبق استاندارد های حسابداری شده و به تبع آن باعث وارد آمدن خسارات سنگین مادی و معنوی به منافع سهامداران بالقوه و بالفعل می شود و از طرف دیگر، این شیوه اقدام بر خلاف سیاستها و منویات آن سازمان می باشد که در دستورالعملهای مختلف، از جمله دستور العمل کنترل‌های داخلی و منشور نمونه کمیته حسابرسی، بر آن تاکید گردیده است.
  • ب- صورتهای مالی مذکور برای بررسی های لازم به موقع در اختیار اعضای هیئت مدیره شرکت قرار نگرفته است. همان گونه که مستحضرند شرکت مخابرات ایران سهامداران عمده و سهامداران خرد پر شماری دارد که برای حفظ منافع آنان شایسته است صورتهای مالی دست کم یک هفته قبل از انتشار در اختیار اعضای هیئت مدیره شرکت قرار داده شود تا با فرصت کافی مورد بررسی و کندوکاو قرار گیرد. چنین اتفاقی در مورد صورتهای مالی نه ماهه سال ۱۳۹۶ روی نداده است و کمترین زمان لازم برای اظهارنظر اعضای هیئت مدیره شرکت منظور نشده است. پ- با توجه به وجود ذخیره مرخصی به مبلغ ۴٫۴۲۶٫۶۴۱ میلیون ریال در صورتهای مالی ۶ ماهه منتهی به ۱۳۹۹٫۰۶٫۳۱ افزودن بر۱٫۴۰۰٫۰۰۰ میلیون ریال دیگر به ذخیره مذکور در صورتهای مالی ۹ ماهه منتهی به ۱۳۹۶٫۰۹٫۳۰ هیچگونه ضرورتی نداشته است. شایان ذکر است طی ۶ ماهه اول سال جاری حدود ۱٫۵۰۰ میلیارد ریال ذخیره مرخصی در حسابها منظور شده بود، یعنی طی ۹ ماهه اول سال جاری حدود ۲.۹۰۰ میلیارد ریال دخیره مرخصی کارکنان شاغل در حسابها منظور شده که در هیچ سالی سابقه نداشته، و حتی در بعضی سالها ذخیره ای در حسابها منظور نشده است ت- احتساب مبلغی حدود ۴٫۵۰۰٫۰۰۰ میلیون ریال به صورت یکجا عمدتا به عنوان حق جذب کارکنان شاغل (یا مستمری بازنشستگان) طی ۳ ماهه اخیر و در صورتهای مالی ۹ ماهه منتهی به ۱۳۹۶٫۰۹٫۳۰ باعث شده اسمته زیان شرکت در ۹ ماهه اول سال نسبت به ۶ ماهه اول سال، افزایش قابل توجهی یابد. باید توجه داشت تنفیذ مصوبه سال ۱۳۸۹ هیئت مدیره سابق در سال جاری به جهت حفظ منافع کارکنان توسط سهامداران و هیئت مدیره وقت صورت گرفت ولی احتساب آن به صورت یکجا، ناشی از سوء تدبیر و بی توجهی به منافع سهامداران فعلی است، چرا که با مدیریت مناسب و اصولی درآمدها و هزینه های شرکت، امکان جلوگیری از ورود خسارت به سهامداران فعلی یا حداقل سازی آثار آن وجود داشته و دارد، چنان که از سال ۱۳۸۹ تا سال جاری اثری، حتی به اندازه یک ریال، از مصوبه سال ۱۳۸۹ در مورد حق جذب در دفاتر شرکت و صورتهای مالی سالهای ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۸ و۶ ماهه اول سال جاری وجود نداشته است و تا سال ۱۳۹۷ نیز اثری از پرداخت مزایای بازنشستگان مربوط به سال های قبل مشاهده نمی شود. ضمنا حق جذب اشاره شده، مربوط به مصوبه سال ۱۳۸۹ بوده و عملا ارتباطی به تصمیمات جاری نداشته و می بایست تحت عنوان اصلاح اشتباه و به صورت منطقی در صورت تغییرات در حقوق صاحبان سهام منظور می گردید
  • ۲. با توجه به مراتب فوق، خواهشمند است دستور فرمایید صورتهای مالی بارگذاری شده از سایت کدال حذف شود و بعد از
  • طرح موارد در کمیته حسابرسی شرکت و اصلاح صورتهای مالی و تائید آن توسط کمیته حسابرسی، صورتهای مالی اصلاح شده در هیئت مدیره شرکت بررسی و تصویب شود و مجددا بارگذاری گردد و در تهیه و ارائه صورتهای مالی آتی شرکت نیز رویه اصولی و مورد نظر آن سازمان مد نظر قرار گرفته و رعایت شود. در خاتمه خواهشمند است دستور فرمایید این نامه جهت اطلاع سهامداران در سامانه کدال آن سازمان بارگذاری شود.
  • سید مجید صدری/ نماینده دولت                                         ابراهیم یافتیان (نماینده سهام عدالت)
  • متن کامل این نامه را می‌توانید از اینجا + نامه دو عضو هیات مدیره مخابرات نامه دو عضو هیات مدیره مخابرات  + دریافت کنید.

اخابر   بورس تهران   شرکت مخابرات   

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.