۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 29 Mar
#
#
اخبار اقتصادی بورس

اصلاح نرخ خودرو در شورای جهش تولید

اصلاح نرخ خودرو در شورای جهش تولید
کد: 45481   تاریخ انتشار :۲۴ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۲۰:۲۸

  • به نقل از همشهری،رزم‌حسینی درباره اصلاح یا آزادسازی نرخ خودروهای داخلی افزود: در زمینه تعیین نرخ خودرو مجبوریم طبق قانون عمل کنیم اما به‌دنبال تعیین نرخ دستوری نبوده و نیستیم. باید نظارت بر نرخ و عرضه نیز در خود تشکل‌های صنفی اعمال شود و صنوف، بازار را کنترل کنند.
  • مسئولان وزارت صنعت از بررسی نهایی و اجرای طرحی با هدف کاهش هزینه تمام‌شده، رشد داخلی‌سازی‌ و تیراژ و آزادسازی نرخ خودرو با هماهنگی شورای رقابت خبر می‌دهند. مسئولان وزارت صنعت راه میان‌بری را برای اصلاح یا آزادسازی نرخ خودرو دنبال می‌کنند. قرار است این راه میان‌بر در قالب سیاست‌های شورای جهش تولید ‌با هماهنگی شورای رقابت نهایی شود.
  • شورای رقابت تدوین دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو را از وظایف ذاتی و قانونی خود قلمداد می‌کند اما افزایش زیان انباشته شرکت‌های خودروساز موجب شده تا دست‌اندرکاران بخش صنعت راه میان‌بری را برای خروج از بن‌بست قیمت‌گذاری دستوری و اصلاح نرخ خودروهای داخلی دنبال کنند.
  • وزارت صنعت و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران(ایدرو)، در چارچوب شورای جهش تولید، بسته‌ای حمایتی را برای حل بحران خودروسازان طراحی کرده‌اند. در چارچوب این طرح افزایش ساخت داخل برای کاهش هزینه تمام‌شده تولید، پرداخت تسهیلات، فروش اموال غیرمولد خودروسازان و در نهایت اصلاح نرخ خودرو به‌عنوان سازوکار خروج خودروسازان از بن‌بست دنبال می‌شود. اصلاح نرخ خودرو محور پیگیری‌های خبرنگار از وزیر صنعت، رئیس ایدرو، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس و مدیرعامل ایران خودرو در حاشیه افتتاح خطوط ساخت داخل قطعات خودرو تارا بود.
  • قیمت خودرو به‌زودی اصلاح می‌شود
  • علیرضا رزم‌حسینی، وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به خبرنگار در مورد وضع بسته حمایتی و اصلاح نرخ خودرو، گفت: حمایت وزارت صنعت از صنایع خودروسازی به یک یا ۲ خودروساز منحصر نخواهد بود بلکه از همه خودروسازان و قطعه‌سازانی که به سمت داخلی‌سازی‌ بروند و از ظرفیت صنایع داخلی برای تامین قطعات استفاده کنند، حمایت می‌شود.
  • رزم‌حسینی درباره اصلاح یا آزادسازی نرخ خودروهای داخلی افزود: در زمینه تعیین نرخ خودرو مجبوریم طبق قانون عمل کنیم اما به‌دنبال تعیین نرخ دستوری نبوده و نیستیم. باید نظارت بر نرخ و عرضه نیز در خود تشکل‌های صنفی اعمال شود و صنوف، بازار را کنترل کنند.
  • او در پاسخ در مورد آخرین وضعیت تأیید بسته حمایت از تولید در دولت و شورای جهش تولید، افزود: تدوین این بسته مراحل نهایی خود را طی می‌کند و بخش‌هایی از آن نیز هم‌اکنون در حال اجراست.
  • وزیرصنعت با بیان اینکه مخالف انحصار و قیمت‌گذاری دستوری در خودروسازی هستیم، افزود: باید به سمتی حرکت کنیم که نرخ خودرو در بازار تعیین و دلالان و واسطه‌ها از بازار خارج شوند. این موضوع، مطالبه ‌خودروسازان نیز هست. آنها نمی‌خواهند در یک فضای انحصاری فعالیت کنند بلکه خواستار رشد در فضای رقابتی هستند.
  • او افزود: در عرصه قطعه‌سازی‌، به‌دنبال مجموعه‌سازی‌ قطعات هستیم تا در انواع خودروها قابل استفاده باشد که در این صورت، نرخ تمام‌شده کاهش خواهد یافت و امکان رقابت بیشتر می‌شود.
  • اصلاح نرخ خودرو در شورای جهش تولید
  • رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران(ایدرو) هم در پاسخ در مورد روند آزادسازی یا اصلاح نرخ خودرو برای خروج خودروسازان از زیان، گفت: شورای جهش تولید به ایدرو در زمینه تدوین بسته حمایتی صنعت خودرو و دفاع از آن در دولت وظیفه‌ای را محول کرده است. این طرح آخرین مراحل بررسی را در سطح‌های کلان طی می‌کند.
  • محسن صالحی‌نیا در عین حال افزود: البته این طرح به‌معنای آزادسازی نرخ خودروها نیست، بلکه در آن ساماندهی تولید و بازار خودرو در محورهایی مانند رشد تیراژ، کاهش هزینه تمام‌شده تولید خودرو، فروش دارایی‌های غیرمولد و کاهش هزینه‌ها در زنجیره تامین مواداولیه، توسعه زنجیره تامین، تولید و افزایش ساخت داخل قطعات خودرو مدنظر قرار گرفته است.
  • صالحی‌نیا تأکید کرد: در پی جلسه‌ای که ۲هفته پیش با معاون اول ریاست‌جمهوری داشتیم، مقرر شد تا بسته حمایتی صنعت خودرو در ۲جلسه کارشناسی شورای جهش تولید بررسی و برای تأیید نهایی و اجرا ارائه شود. تلاش می‌کنیم تا پایان بهمن‌ماه جاری این بسته حمایتی را ارائه و با تأیید دولت اجرایی کنیم.
  • او افزود: با اجرایی‌شدن بسته حمایتی صنعت خودرو بر مبنای تفاهم و اتفاق‌نظری که با شورای رقابت خواهیم داشت، موضوع اصلاح نرخ خودرو نهایی و مدیریت می‌شود.
  • صالحی‌نیا تأکید کرد: بسته حمایتی جهش تولید خودرو طی هفته جاری در وزارت صنعت نهایی و از جزییات آن رونمایی می‌شود و با اجرایی‌شدن این بسته امکان اصلاح نرخ خودرو نیز فراهم می‌شود زیرا خودروسازان با کاهش هزینه تمام‌شده تولید قادر خواهند بود تا زیان ناشی از کاهش یا تثبیت نرخ خودرو به‌دلیل قیمت‌گذاری دستوری را با این شیوه جبران کنند.

بورس   خودرو   

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70