۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - 2024 26 Apr
#
#
اخبار اقتصادی بورس تحلیل ها گزارش روز - شنيده ها

عقب نشینی روحانی از دلار ۱۵ هزاری!

عقب نشینی روحانی از دلار ۱۵ هزاری!
کد: 45641   تاریخ انتشار :۱۰ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۲۰

? عقب نشینی روحانی از دلار ۱۵ هزاری!

  • وقتی رئیس جمهور، تلویحا حرف قبلی خود در خصوص ارز را پس گرفت...
  • رئیس جمهور که چندی پیش با خوش بینی محض به برجام و واکنش احتمالی پرزیدنت بایدن، صحبت از دلار ۱۵ هزار تومانی کرده بود، حالا به نظر بر اساس واقعیتهای بین المللی و سیاسی کشور، موضع خود در خصوص نرخ ارز را تعدیل و احتیاط بخشیده است؛ و دیگر صحبت قاطع از ریزش دلار نمیکند.
  • امروز روحانی پس از مدتها و بعد از آن اظهار نظر عجیب دلار ۱۵ هزار تومانی، باز هم از دلار گفت اما با لحنی متفاوت به همین که «نرخ ارز با واقعیت اقتصادی سازگار نیست و در آینده کاهشی خواهد بود»، بسنده کرد. [کدام آینده؟ کدام دولت؟]
  • این اظهارات در حالی بیان شد که روحانی میتوانست به پشتوانه مذاکرات ارزی روزهای اخیر رئیس بانک مرکزی کشور با کشورهای کره جنوبی، عراق، ژاپن و سوئیس، بر موضع قبلی خود تاکید و اصرار کند، اما این بار جانب احتیاط را انتخاب کرد.
  • اما چرا روحانی از دلار ۱۵ هزار تومانی عقب نشینی کرد؟
  • ارزیابی صحبتها و مواضع اعلام شده رییس جمهور امریکا در خصوص برجام، عملا آغاز روند بازگشت امریکا و احیای توافق هسته ای را در خوش بینانه ترین حالت به ۳ ماه آینده موکول کرده است؛ (در صورتیکه اتفاق خاصی پیش نیاید)
  • از طرفی دیگر امریکا اجازه دسترسی مستقیم ایران به ارزهای بلوکه شده در سایر کشورها را نداده و به تامین کالاهای اساسی از جمله دارو اکتفا کرده است؛ در واقع امریکا همچنان به دسترسی غیرمستقیم ایران به منابع ارزی تاکید دارد و این یعنی مدیریت و تنظیم بازار ارز کشور فعلا تغییر خاصی نخواهد کرد.
  • از این رو، روحانی بهتر از هر کسی میداند، فعلا نمیتواند از حراج ارزی جهت تحقق اهداف سیاسی داخلی خود بهره ببرد و این موضوع را همتی نیز به دولتمردان وی گوشزد کرده است.
  • همتی اخیرا برای حفظ استقلال بانک مرکزی و پیشبرد اهداف آن به صورت صریح و روشن اعلام کرد، مقامات کشور و دولتی از هر گونه اظهار نظر ارزی که باعث التهاب مجدد بازار شود خودداری کنند.
  • روحانی و دولتش تمایل دارند زمانیکه دولت را تحویل دولت بعدی می دهند، نرخ ارز به عنوان یک نمره مهم در کارنامه دولت، قیمتهای پایین تر از ۲۰ هزار تومان باشد؛ این خواسته و هدف دولت است، اما اینکه تا چه میزان به واقعیت نزدیک شود، بحث دیگری است که گذشت زمان مشخص خواهد کرد. از طرف دیگر همتی نمیخواهد در مسیر برنامه سیاسی دولت قرار بگیرد و قصد دارد بازار ارز را بر اساس واقعیتها و منابع موجود پیش ببرد. از آنجا که همتی به عنوان رئیس کل بانک مرکزی حمایت و تایید رهبر انقلاب را با خود به همراه دارد و همچنین چندین ماه دیگر به پایان دولت روحانی نمانده است، به نظر می رسد در این برهه زمانی حرف اول و آخر بازار ارز را باید در میان صحبتها و مواضع عبدالناصر همتی جستجو کرد...
 

بورس   دلار   روحانی   

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.