۹ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 28 Mar
#
#
اخبار اقتصادی بورس

تورم از پیش‌بینی‌ها جلو زد

تورم از پیش‌بینی‌ها جلو زد
کد: 46769   تاریخ انتشار :۲۴ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۰۴:۰۸

  • دنیای اقتصاد : گزارش شاخص قیمت مصرف‌کننده ایالات متحده در ماه سپتامبر، شوکه‌کننده بود. براساس گزارش وزارت کار ایالات متحده، تورم سالانه در ماه سپتامبر با رشدی ۴/ ۰ درصدی به ۴/ ۵ درصد رسید که این نزدیک به تورم در زمان بحران ۲۰۰۸ به حساب می‌آید. کارشناسان معتقدند که این افزایش، به دلیل وجود مشکلات زنجیره تامین و همزمانی آن با افزایش تقاضا در پی نزدیک شدن به اتمام پاندمی کرونا رخ داده است. افزایش هزینه‌های خوراک، اجاره مسکن و طیف وسیعی از کالاها باعث شد مردم فشار خود را بر واشنگتن برای برطرف کردن مشکلات زنجیره عرضه افزایش دهند.
  • پادشاه ارزهای دیجیتال مرز ۶۰ هزار دلار را لمس کرد. بیت‌کوین که در ۵ ماه گذشته نوسانات زیادی را پشت‌سر گذاشته بود و تا زیر ۳۰ هزار دلار نیز افت کرده بود، با رسیدن خبر پذیرش صندوق قابل معامله بیت‌کوین (ETF) و رسیدن گزارش دور از انتظار تورم آمریکا، در کم‌ترین فاصله ۵ ماه گذشته با سقف تاریخی ۶۳ هزار دلاری خود قرار گرفت. اونس جهانی نیز در پی تورم ۴/ ۵ درصدی ایالات متحده در روز چهارشنبه، با رشدی ۶/ ۱ درصدی، ۳ کانال صعود کرد و به هزار و ۷۹۰ دلار رسید.

  •   تورم از پیش‌بینی‌ها جلو زد
  • شاخص قیمت مصرف‌کننده در ماه سپتامبر به طور قابل‌توجهی افزایش یافت. طی گزارشی که وزارت کار ایالات متحده منتشر کرد، تورم نقطه به نقطه سالانه در ماه سپتامبر با افزایشی ۴/ ۰ درصدی نسبت به سپتامبر ۲۰۲۰، به ۴/ ۵ درصد رسید. عدد شاخص مصرف‌کننده در ماه سپتامبر در کنار‌ ماه‌های جولای و آگوست، بالاترین میزان تورم را از سال ۲۰۰۸ نشان می‌دهند. این در حالی است که فراگیری واکسیناسیون و بازگشت مردم به روال عادی، میزان تقاضا برای مصرف در حال افزایش است. اما مشکلاتی که بنگاه‌ها در زمان پاندمی کووید-۱۹ با آن سروکار داشتند، موجب شده است تا زنجیره تامین با مشکل روبه‌رو شود و همین موجب شده است تورم بحران کرونا با تورم بحران بزرگ مالی ۲۰۰۸ برابری کند. بیشتر بار این تورم ۴/ ۵ درصدی نیز بر عهده گروه خوراکی و گروه انرژی است. گروه خوراکی در ماه سپتامبر نسبت به ماه گذشته ۹/ ۰ درصد گران‌تر شد و تورم نقطه به نقطه این گروه مصرفی در این ماه به ۶/ ۴ درصد رسید. گروه انرژی اما سهم بیشتری از تورم سپتامبر دارند. این گروه از سبد مصرف آمریکایی‌ها نسبت به ماه گذشته افزایش قیمتی ۳/ ۱ درصدی را تجربه کرد. در میان اعضای این گروه مصرفی، نفت کوره بیشترین افزایش قیمت را ثبت کرد. نفت کوره که کاربردهای فراوانی در صنعت و گرمایش دارد، نسبت به ماه آگوست، ۹/ ۳ درصد گران‌تر شد. در پی این گزارش، اظهارات چند هفته پیش جروم پاول، رئیس فدرال رزرو ایالات متحده، مبنی بر موقتی بودن تورم زیر سوال رفت و برنامه فدرال رزرو برای کاهش حمایت‌ها در پایان سال در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت.
  •   واکنش اونس و رمزارزها
  • بیت‌کوین در حال تکرار اکتبرهای سودآور برای علاقه‌مندان بازار رمزارزها است. بازار ارزهای دیجیتالی که در اواسط ماه مه، ریزشی بزرگ را تجربه کرد و بیت‌کوین در آن زمان با افتی بیش از ۵۰ درصدی تا زیر ۳۰ هزار دلار افت کرد، به نظر می‌رسد در سه ماه پایانی سال میلادی در مسیر بازگشت به سقف تاریخی خود قرار گرفته است. البته ارزهای دیجیتال چند هفته‌ای است که روند صعودی خود را آغاز کرده‌اند اما در ماه اکتبر بعد از چندین بار تلاش برای گذشتن از سد مقاومت ۵۷ هزار دلاری توانست از آن عبور کند و برای نخستین بار در ۵ ماه گذشته کانال ۶۰ هزار دلاری را لمس کند. محرک نیروی این روند، خبری از سمت فدرال رزرو بود. روز چهارشنبه خبری از سمت واشنگتن در رابطه با صندوق قابل‌معامله بیت‌کوین مخابره شد. کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) در روز پنج‌شنبه موافقت خود را با فعالیت صندوق‌های قابل معامله (ETF) بیت‌کوین اعلام کرد تا نیروی لازم برای عبور آن از مقاومت ۵۷ هزار دلاری مهیا شود.
  • اونس جهانی اما نسبت به گزارش تورم واکنشی صعودی نشان داد. طلا که طبق معمول چند روز گذشته در حال نوسان در کانال هزار و ۷۶۰ دلاری بود، با رسیدن خبر تورم ۴/ ۵ درصدی ایالات متحده در ماه سپتامبر، در مدت کوتاهی ۵/ ۱ درصد رشد کرد و به هزار و ۷۹۰ دلار رسید. روز پنج‌شنبه نیز در همین کانال در حال تثبیت بود. اما در آخرین روز معاملات در این هفته، با تعدیل احساسات ناشی از گزارش تورم و افزایش بازدهی اوراق ۱۰ ساله خزانه‌داری و همچنین بهبود آمار خرده‌فروشی در ماه سپتامبر، از ابتدای روز روندی نزولی در پیش گرفت و تا زمان تهیه این گزارش تا هزار و ۷۶۸ دلار نیز افت کرد.

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70